Article (Périodiques scientifiques)
PROCEDURAL VISUAL LEARNING IN CHILDREN WITH SPECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT
Gabriel, Audrey; Stefaniak, Nicolas; Maillart, Christelle et al.
2012In American Journal of Speech-Language Pathology
Peer reviewed vérifié par ORBi
 

Documents


Texte intégral
AJSLP-11-0044.R3 _Procedural visual learning in children with SLI_.pdf
Postprint Éditeur (320.35 kB)
Télécharger

Tous les documents dans ORBi sont protégés par une licence d'utilisation.

Envoyer vers



Détails



Mots-clés :
procedural learning; sequential learning; specific language impairment; child language disorder; serial reaction time
Résumé :
[en] Purpose: According to the Procedural Deficit Hypothesis (PDH), difficulties in the Procedural Learning (PL) system may contribute to the language difficulties observed in children with Specific Language Impairment (SLI). Method: Fifteen children with SLI and their typically developing (TD) peers were compared on visual PL tasks: specifically, deterministic Serial Reaction Time (SRT) tasks. In a first experiment, children with SLI and their TD peers performed the classical SRT task using a keyboard as response mode. In a second experiment, they performed the same SRT task but gave their responses through a touchscreen (instead of a keyboard) to reduce the motor and cognitive demands of the task. Results: Although in Experiment 1, children with SLI demonstrated learning, they were slower and made more errors than their TD peers. Nevertheless, these relative weaknesses disappeared when the nature of the response mode changed (Experiment 2). Conclusions: This study reports that children with SLI may exhibit sequential learning. Moreover, the generally slower RTs observed in previous deterministic SRT studies may be explained by the response mode used. Thus, our findings are not consistent with the predictions of the PDH, and suggest that language impairments in SLI are not sustained by poor procedural learning abilities.
Centre/Unité de recherche :
Ulg
Disciplines :
Neurosciences & comportement
Auteur, co-auteur :
Gabriel, Audrey ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Logopédie clinique
Stefaniak, Nicolas ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Neuropsychologie
Maillart, Christelle  ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Logopédie clinique
Schmitz, Xavier ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Neuropsychologie
Meulemans, Thierry ;  Université de Liège - ULiège > Services généraux (Fac. de psycho. et des sc. de l'éducat.) > Doyen de la Faculté de Psychologie et des sc. de l'éducation
Langue du document :
Anglais
Titre :
PROCEDURAL VISUAL LEARNING IN CHILDREN WITH SPECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT
Date de publication/diffusion :
29 mai 2012
Titre du périodique :
American Journal of Speech-Language Pathology
ISSN :
1058-0360
eISSN :
1558-9110
Maison d'édition :
American Speech Language Hearing Association, Rockville, Etats-Unis - Maryland
Peer reviewed :
Peer reviewed vérifié par ORBi
Disponible sur ORBi :
depuis le 30 mai 2012

Statistiques


Nombre de vues
508 (dont 70 ULiège)
Nombre de téléchargements
976 (dont 46 ULiège)

citations Scopus®
 
45
citations Scopus®
sans auto-citations
38
OpenCitations
 
33
citations OpenAlex
 
54

Bibliographie


Publications similaires



Contacter ORBi