Profil

Monseur Christian

Département des Sciences de l'éducation > Psychométrie et édumétrie

RUCHE

See author's contact details
Main Referenced Co-authors
Lafontaine, Dominique  (51)
Baye, Ariane  (35)
Demeuse, Marc  (11)
Crahay, Marcel  (10)
Fagnant, Annick  (10)
Main Referenced Keywords
équité (5); Developmental and Educational Psychology (4); enseignement secondaire (3); redoublement (3); assessment (2);
Main Referenced Unit & Research Centers
AIDE - Analyses et Interventions dans les domaines du Décrochage et de l'Exclusion (1)
Approches Quantitatives des Faits Educatifs (1)
Département de Médecine générale (1)
Système Méthodologique d'Aide à la Réalisation de Tests - Institut de formation et de recherche en enseignement supérieur (1)
Main Referenced Disciplines
Education & instruction (148)
Treatment & clinical psychology (9)
Public health, health care sciences & services (3)
General & internal medicine (2)
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others (2)

Publications (total 165)

The most downloaded
10318 downloads
Baye, A., Chenu, F., Crahay, M., Lafontaine, D., & Monseur, C. (2014). Le redoublement en Fédération Wallonie-Bruxelles. https://orbi.uliege.be/handle/2268/165801 https://hdl.handle.net/2268/165801

The most cited

213 citations (Scopus®)

Wastiau, P., Blamire, R., Kearney, C., Quittre, V., Van de Gaer, E., & Monseur, C. (March 2013). The Use of ICT in Education: a survey of schools in Europe. European Journal of Education, 48 (1). doi:10.1111/ejed.12020 https://hdl.handle.net/2268/167401

Burnay, J., Grégoire, J., Monseur, C., & Willems, S. (In press). Lutter contre les freins à l’Evidence-Based Assessment : Création d’une grille pour examiner la qualité des outils d’évaluation en psychologie, neuropsychologie et orthophonie. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant.
Peer Reviewed verified by ORBi

Housen, M., Maillart, C., Monseur, C., Pirard, F., & Voisin, A. (April 2024). Symposium : L’accueil et l’éducation du jeune enfant, une troisième voie possible ? [Paper presentation]. Congrès RUCHE, Liege, Belgium.
Editorial reviewed

Monseur, C., & Voisin, A. (April 2024). Préscolarisation, chances de fréquenter l’école maternelle et compétences à l’âge de 15 ans : éclairages des enquêtes internationales [Paper presentation]. Congrès RUCHE, Liège, Belgium.
Editorial reviewed

Delhalle, M., Monseur, C., Knüppel, I., & Blavier, A. (2024). Validation of the Childhood Trauma Questionnaire – Short Form (CTQ-SF) for a French-Speaking Sample. Journal of Child and Adolescent Trauma. doi:10.1007/s40653-024-00612-x
Peer Reviewed verified by ORBi

Voisin, A., Dupriez, V., Marz, V., & Monseur, C. (March 2024). In the search for equity and efficiency: accountability reform in French-speaking Belgium [Paper presentation]. Comparative & International Education Society, Miami, United States.
Peer reviewed

Delhalle, M., Monseur, C., Knüppel, I., & Blavier, A. (2024). Psychometric Properties of the Parenting Sense of Competence Scale for a Sample of French-speaking Mothers. Journal of Child and Family Studies. doi:10.1007/s10826-023-02776-w
Peer Reviewed verified by ORBi

Payot, M., Monseur, C., Stievenart, M., & Brianda, M. E. (2023). Callous-Unemotional Traits and Co-occurring Anxiety in Preschool and School-age Children: Investigation of Associations with Family's Socioeconomic Status and Home Chaos. Research on Child and Adolescent Psychopathology. doi:10.1007/s10802-023-01158-6
Peer Reviewed verified by ORBi

Payot, M., Monseur, C., & Stievenart, M. (October 2023). Variants of Callous-unemotional traits in childhood: investigation of attachment profile and hostile attribution bias. Attachment and Human Development, 25 (5), 566 - 582. doi:10.1080/14616734.2023.2258604
Peer Reviewed verified by ORBi

Payot, M., Monseur, C., & Stievenart, M. (2023). Primary and Secondary Variants of Callous-Unemotional Traits in Early and Middle Childhood: Distinction, Evaluation and Empathic Differences. Child Psychiatry and Human Development. doi:10.1007/s10578-023-01576-z
Peer Reviewed verified by ORBi

Payot, M., Monseur, C.* , & Stievenart, M.*. (2022). Factorial Structure of the Parent-Reported Version of the Inventory of Callous-Unemotional Traits Among Belgian Children: A Theory-Based Model. Frontiers in Psychology. doi:10.3389/fpsyg.2022.839785
Peer Reviewed verified by ORBi
* These authors have contributed equally to this work.

Lonhay, Y., & Monseur, C. (14 April 2022). Étude des variables scolaires et individuelles associées à la persévérance des élèves de 15 ans au test PISA (2012 et 2015) [Paper presentation]. 33e colloque international de l'ADMEE-Europe, Pointe à Pitre, Guadeloupe.
Peer reviewed

Pools, E., & Monseur, C. (2022). Entre robustesse et fragilité , les résultats et classements PISA à l'aune de l'effort investi dans le test. Evaluer: Journal International de Recherche en Education et Formation, 8 (3), 65-92.
Peer reviewed

Deltour, C., Dachet, D., Monseur, C., & Baye, A. (2022). Cultural fit and effects of School-wide Positive Behavior Interventions and Supports in high-need schools – A quasi-experimental study. Science Insights Education Frontiers, 11 (3). doi:10.15354/sief.22.or058
Peer reviewed

Delhalle, M., Monseur, C., & Blavier, A. (20 December 2021). Les propriétés psychométriques de la Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) dans un échantillon de femmes francophones [Poster presentation]. Recherches et Découvertes de l'ARCh, Liège, Belgium.

Léonard, F., Monseur, C., & Tirelli, E. (28 May 2021). Reporting quality of the literature on the pharmacological and psychological treatments of the alcohol-deprivation effect [Poster presentation]. Belgian Association for Psychological Sciences.

Pools, E., & Monseur, C. (2021). Student test-taking effort in low-stakes assessments: evidence from the English version of the PISA 2015 science test. Large-Scale Assessments in Education. doi:10.1186/s40536-021-00104-6
Peer Reviewed verified by ORBi

Payot, M., Monseur, C., & Stievenart, M. (07 April 2021). Associations between attachment and the primary and the secondary variants of Callous-Unemotional traits in childhood [Paper presentation]. 2021 SRCD Biennial Meeting.

Deltour, C., Dachet, D., Monseur, C., & Baye, A. (2021). Does SWPBIS increase teachers' collective efficacy? Evidence from a quasi-experiment. Frontiers in Education. doi:10.3389/feduc.2021.720065
Peer Reviewed verified by ORBi

Monseur, C., & Lonhay, Y. (2021). Étude de la persévérance des élèves de 15 ans au test de PISA 2012 et 2015 selon le mode d’administration. Mesure et Évaluation en Éducation, 44 (1), 29. doi:10.7202/1087988ar
Peer Reviewed verified by ORBi

Geerinck, A., Beaudart, C., Reginster, J.-Y., Locquet, M., Monseur, C., GILLAIN, S., & Bruyère, O. (2021). Development and validation of a short version of the Sarcopenia Quality of Life questionnaire: the SF‑SarQoL. Quality of Life Research, 30 (8), 2349-2362. doi:10.1007/s11136-021-02823-3
Peer Reviewed verified by ORBi

Geerinck, A., Reginster, J.-Y., Locquet, M., Monseur, C., Gillain, S., Bruyère, O., & Beaudart, C. (December 2020). Clinimetric properties of the newly developed short form sarcopenia quality of life (SF-SarQoL) questionnaire [Poster presentation]. Society on Sarcopenia, Cachexia and Wasting Disorders conference.

Geerinck, A., Bruyère, O., Locquet, M., Gillain, S., Monseur, C., Reginster, J.-Y., & Beaudart, C. (2020). Development of a short version of the sarcopenia quality of life (SARQOL®) questionnaire. Osteoporosis International, 31 (S1), 450-451.
Peer Reviewed verified by ORBi

Pools, E., & Monseur, C. (28 January 2019). La multidimensionnalité dans l’évaluation PISA 2003 : la place d’une dimension générale. Evaluer: Journal International de Recherche en Education et Formation, 4, 21-45.
Peer reviewed

Vieluf, S., Monseur, C., Baye, A., & Lafontaine, D. (2019). Understanding and Addressing Common-Method Bias in International Large-Scale Assessments The Example of Reading Opportunities-To-Learn in PISA 2009. Cahiers des Sciences de l'Education, (39), 1-48.

Bressoux, P., Lima, L., & Monseur, C. (2019). Reducing the number of pupils in French first-grade classes. Is there evidence of contemporaneous and carreover effects? International Journal of Educational Research, 96, 136-145. doi:10.1016/j.ijer.2018.10.006
Peer Reviewed verified by ORBi

Lafontaine, D., Baye, A., & Monseur, C. (2019). Redoublement, efficacité et équité : l'éclairage des enquêtes internationales. In M. Crahay, Peut-on lutter contre l'échec scolaire ? (4e édition revue et corrigée, pp. 111-153). Bruxelles, Belgium: de Boeck.

Galand, B., Lafontaine, D., Baye, A., Dachet, D., & Monseur, C. (2019). Le redoublement est inefficace, socialement injuste, et favorise le décrochage scolaire. Cahiers des Sciences de l'Education, (38), 1-33.

Pools, E., Magis, D., Monseur, C., & Janssen, R. (2018). Modélisation de la multidimensionnalité dans l’évaluation PISA 2003. In 30e colloque de l’ADMEE-Europe au Luxembourg: "L’évaluation en éducation et en formation face aux transformations des sociétés contemporaines" - Actes du colloque (pp. 70-71).
Peer reviewed

Monseur, C., & Baye, A. (2017). L'absentéisme scolaire en France comparativement aux pays de l'Ocdé : l'apport de PISA. Paris, France: CNESCO. https://orbi.uliege.be/handle/2268/236893

Detroz, P., Monseur, C., Romainville, M., Demeuse, M., Dehon, C., & Perrot, H. (04 October 2017). Validité et utilité d'un test d'orientation dans le secteur de la santé en Fédération Wallonie Bruxelles [Poster presentation]. Congrès International Francophone de pédagogie en Sciences de la santé, Marseille, France.

Detroz, P., Monseur, C., Romainville, M., Demeuse, M., Dehon, C., Perrot, H., & Piazza, A. (2017). Validité et utilité d’un test d’orientation dans le secteur de la santé en Fédération Wallonie Bruxelles. Pédagogie Médicale, 18.
Peer Reviewed verified by ORBi

Baye, A., & Monseur, C. (January 2016). Gender differences in variability and extreme scores in an international context. Large-Scale Assessments in Education, 4 (1). doi:10.1186/s40536-015-0015-x
Peer Reviewed verified by ORBi

Detroz, P., Monseur, C., Romainville, M., Crahay, V., Demeuse, M., Dehon, C., Perrot, H., & Piazza, A. (2015). Rapport de l’étude visant à évaluer le dispositif appliqué en sciences médicales. Bruxelles, Belgium: ARES. https://orbi.uliege.be/handle/2268/197524

Monseur, C., & Baye, A. (2015). Les inégalités scolaires d'origines sociale et ethno-culturelle : une possible amplification ? Paris, France: Conseil National d'Evaluation du Système scolaire. https://orbi.uliege.be/handle/2268/193830

Lafontaine, D., Monseur, C., Baye, A., & Vieluf, S. (August 2015). Understanding and addressing response styles biases in Ilsa - The example of opportunities-to-learn in reading (PISA 2009) [Paper presentation]. 16th Biennial Conference Earli, Cyprus.

Lafontaine, D., Baye, A., Vieluf, S., & Monseur, C. (2015). Equity in opportunity-to-learn and achievement in reading: A secondary analysis of PISA 2009 data. Studies in Educational Evaluation, 47, 1-11. doi:10.1016/j.stueduc.2015.05.001
Peer Reviewed verified by ORBi

Quittre, V., Meyer, C., & Monseur, C. (04 September 2014). Teaching Practices in Science: a Survey of Primary Teachers in the French Speaking Community of Belgium [Paper presentation]. European conference on Educational Research - "The Past, the Present and Future of Educational Research in Europe", Porto, Portugal.

Vanmeerbeek, M., Giet, D., Quittre, V., & Monseur, C. (05 April 2014). Modélisation de l'attitude des médecins généralistes envers la prévention [Paper presentation]. 8e congrès de la Médecine générale France, Paris, France.

Monseur, C., Issaieva, E., & Crahay, M. (April 2014). Les enseignants face au redoublement: ceux qui y croient et ceux qui n'y croient pas: étude de leurs conceptions psychopédagogiques et de leur connaissance des recherches. Revue Française de Pédagogie, 187, 35-53.
Peer reviewed

Baye, A., Chenu, F., Crahay, M., Lafontaine, D., & Monseur, C. (2014). Le redoublement en Fédération Wallonie-Bruxelles. https://orbi.uliege.be/handle/2268/165801

Vanmeerbeek, M., Donneau, A.-F., & Monseur, C. (2014). Quels facteurs sociodémographiques influencent l'attitude des médecins généralistes envers la prévention ? Revue Médicale de Bruxelles, 35 (3 (Suppl)), 6.
Peer Reviewed verified by ORBi

Motiejunaite, A., Noorani, S., & Monseur, C. (2014). Patterns in national policies for support of low achievers in reading across Europe. British Educational Research Journal. doi:10.1002/berj.3125
Peer Reviewed verified by ORBi

Demonty, I., Haine, C., Monseur, C., & Fagnant, A. (January 2014). Les évaluations externes (nationales et internationales) auxquelles sont soumis les élèves en Belgique francophone évaluent-elles le même type de compétences ? [Paper presentation]. Colloque international de l’Admée-Europe. Cultures et politiques de l’évaluation en éducation et en formation, Marrakech, Morocco.

Lafontaine, D., Monseur, C., Baye, A., Bayer, S., & Vieluf, S. (31 August 2013). Cross-cultural differences in teaching strategies, opportunities-to-learn and achievement in reading [Paper presentation]. 15th Biennal EARLI Conference: Responsible Teaching and Sustainable Learning, Munich, Germany.

Lothe, B., Monseur, C., & Hansez, I. (May 2013). The contribution of Multidimensional IRT for modeling applicants performance on a SJT [Poster presentation]. XVIth European Congress of Work and Organizational Psychology, Münster, Germany.

Wastiau, P., Blamire, R., Kearney, C., Quittre, V., Van de Gaer, E., & Monseur, C. (March 2013). The Use of ICT in Education: a survey of schools in Europe. European Journal of Education, 48 (1). doi:10.1111/ejed.12020
Peer Reviewed verified by ORBi

Magis, D., & Monseur, C. (12 February 2013). An overview of statistical methods to assess differential item functioning and differential test functioning [Paper presentation]. Research colloquium, Frankfurt, Germany.

Crahay, M., Baye, A., Fagnant, A., Lafontaine, D., & Monseur, C. (2013). Quelle école pour tous ? ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/167437.

Goffin, C., Monseur, C., & Fagnant, A. (2013). Les croyances relatives au redoublement, les conceptions de l’intelligence et le sentiment d’auto-efficacité des futurs enseignants du secondaire supérieur : quelle articulation ? In Congrès international. Actualité de la recherche en éducation et en formation. AREF 2013.
Peer reviewed

Lafontaine, D., & Monseur, C. (September 2012). Des savoirs savants aux usages normatifs : les enquêtes internationales d'acquis des élèves. Raisons éducatives, 16.
Peer reviewed

Dupont, V., Monseur, C., & Fagnant, A. (September 2012). The Impact of 15-year-old Pupils’ Motivation on their Educational and Career Expectations: a PISA Data 2003 Lighting [Paper presentation]. CER 2012 : "The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All", Cádiz, Spain.

Lafontaine, D., Monseur, C., & Baye, A. (September 2012). How does engagement in reading predict digital reading proficiency among 15 year-olds? [Paper presentation]. ECER annual meeting, Cadiz, Spain.

Monseur, C., & Baye, A. (15 April 2012). Exploring Gender Variability and Performance at the Extreme Tails of the Distribution in Reading [Paper presentation]. AERA 2012 Annual Meeting, Vancouver, Canada.

Baye, A., Lafontaine, D., & Monseur, C. (15 April 2012). How does engagement in reading predict digital reading proficiency among 15 years-olds ? [Paper presentation]. AERA 2012 Annual meeting, Vancouver, Canada.

DUPRIEZ, V., Monseur, C., VAN CAMPENHOUDT, M., & Lafontaine, D. (2012). Social Inequalities of Post-secondary Educational Aspirations : influence of social background, school composition and institutional context. European Educational Research Journal, 11 (4), 504-519. doi:10.2304/eerj.2012.11.4.504
Peer Reviewed verified by ORBi

Rust, K., Krawchuk, S., & Monseur, C. (2012). PISA Student Non Response Adjustment Procedures. In M. Prenzel, M. Kobarg, S. Schöps, ... S. Rönnebek (Eds.), Research in the context of Programme for International Student Assessment. Berlin, Germany: Springer.

Lafontaine, D., Felouzis, G., Crahay, M., & Monseur, C. (2012). Des parcours scolaires émaillés de discriminations. In M. Crahay (Ed.), Pour une école juste et efficace (2e édition revue et actualisée, pp. 141-183). Bruxelles, Belgium: De Boeck.
Peer reviewed

Barbier, M., Monseur, C., Bertrand, F., & Hansez, I. (2012). Measuring positive and negative occupational states at work : A structural and differential item functioning analysis. Psychologica Belgica, 52 (1), 3-17. doi:10.5334/pb-52-1-3
Peer Reviewed verified by ORBi

Dupriez, V., Monseur, C., & Van Campenhoud, M. (2012). Le poids de l'origine socio-culturelle des élèves et leur environnement scolaire sur leurs aspirations d'études supérieures : les bases d'une comparaison internationale. Orientation Scolaire et Professionnelle, 41 (1), 29-56.
Peer Reviewed verified by ORBi

Dupont, V., Monseur, C., Lafontaine, D., & Fagnant, A. (2012). L'impact de la motivation et des émotions sur les aspirations professionnelles des jeunes de 15 ans. Revue Française de Pédagogie, (181), 55-70. doi:10.4000/rfp.3918
Peer reviewed

Monseur, C., & Lafontaine, D. (2012). Structure des systèmes éducatifs et équité : un éclairage international. In M. Crahay (Ed.), Pour une école juste et efficace (2e éd. revue et actualisée, pp. 185-219). Bruxelles, Belgium: De Boeck.
Peer reviewed

Baye, A., Lafontaine, D., & Monseur, C. (15 September 2011). Gender differences in Variability and Extreme Scores [Paper presentation]. ECER - The European Conference on Educational Research 2011, Berlin, Germany.

Lafontaine, D., Dupriez, V., Van Campenhoudt, M., & Monseur, C. (September 2011). Inequalities in post-secondary educational aspirations : influence of peers, socioeconomic background and structural characteristics of the education system [Paper presentation]. ECER - The European Conference on Educational Research 2011, Berlin, Germany.

Baye, A., Quittre, V., Monseur, C., & Lafontaine, D. (Eds.). (2011). La lecture électronique à 15 ans. Premiers résultats PISA 2009. Cahiers des Sciences de l'Education.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2011). Relationships between reading performance, student background, engagement and reading strategies. In J. mendelovits (Ed.), PISA 2009 Results: Students on line. Digital Technologies and Performance (pp. 123-143). Paris, France: OECD.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2011). Quasi marché, mécanismes de ségrégation sociale et académique en Communauté française de Belgique. Éducation Comparée, 6, 69-90.
Peer reviewed

Monseur, C., Baye, A., Lafontaine, D., & Quittre, V. (2011). PISA test format assessment and the local independence assumption. IERI Monographs Series. Issues and Methodologies in Large-Scale assessments, 4, 131-158.
Peer reviewed

Baye, A., Demonty, I., Lafontaine, D., Matoul, A., & Monseur, C. (Eds.). (2010). La lecture à 15 ans. Premiers résultats de PISA 2009. Cahiers des Sciences de l'Education.

Monseur, C., Lafontaine, D., & Baye, A. (August 2010). Education systems structures and their consequences on effectiveness and equity [Paper presentation]. 2nd Biennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 18: Educational Effectiveness: Models, Methods and Applications, Leuven, Belgium.

Monseur, C., & Adams, R. (2010). The limitation of the plausible values. In M. L. Garner, G. Engelhard, ... M. Wilson (Eds.), Advances in Rasch Measurement. JAM Press.

Crocker, R., Glickman, V., Levin, B., Schachter, L., Anderson, J., Ungerleider, L., Monseur, C., & OECD. (2010). Mathematics Teaching and Learning Strategies. Paris, France: OECD.

Dupriez, V., Van Campenhoudt, M., Monseur, C., & Lafontaine, D. (2010). Inequalities in post-secondary educational aspirations : influence of peers, socioeconomic background and structural characteristics of the education system [Paper presentation]. Second biennal meeting of the EARLI Special Interest Groupe 18, Educational Effectiveness : models, methods and applications, Leuven, Belgium.

Monseur, C., Baye, A., & Lafontaine, D. (2010). The impact of academic and social segregation on effectiveness in Oecd countries [Paper presentation]. Second biennal meeting of the EARLI Special Interest Groupe 18, Educational Effectiveness : models, methods and applications, Leuven, Belgium.

Quittre, V., & Monseur, C. (2010). Exploring Local Item Dependency for Items Clustered around Common Reading Passage in PIRLS Data [Paper presentation]. 4th IEA International Research Conference.

Dupriez, V., Van Campenhoudt, M., Monseur, C., & Lafontaine, D. (2010). Etudier à l'université : le poids des pairs et du capital culturel face aux aspirations d'étude [Paper presentation]. Congrès international d'Actualité de la recherche en éducation et formation, Genève, Switzerland.

Rust, K., Krawchuk, S., & Monseur, C. (September 2009). PISA Student Non Response Adjustment Procedures [Paper presentation]. PISA Research Conference, Kiel, Germany.

Baye, A., Monseur, C., & Lafontaine, D. (September 2009). How do education systems care of low engaged readers ? Institutional and socioeconomic factors influencing the reading engagement [Paper presentation]. PISA Research Conference, Kiel, Germany.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (August 2009). Are assessments of performance in mathematics influenced by 'students' gender ? [Paper presentation]. 13th Biennal conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (March 2009). Quasi-marché, mécanismes de ségrégation sociale et académique en Communauté française de Belgique [Paper presentation]. Séminaire international, Genève, Switzerland.

Monseur, C., & OECD. (2009). PISA Data Analysis Manual : spss second edition. Paris, France: OECD.

Monseur, C. (2009). Effect of Local Item Dependency of country performance estimates [Paper presentation]. PISA Research Conference, Kiel, Germany.

Grisay, A., Gonzalez, E., & Monseur, C. (2009). Equivalence of item difficulties across national versions of the PIRLS and PISA reading assessements. IERI, 2, 63-83.
Peer reviewed

Monseur, C., & Adams, R. (2009). Plausible values : how to deal with their limitations. Journal of Applied Measurement, 10 (3).
Peer Reviewed verified by ORBi

Monseur, C., Baye, A., & Quittre, V. (2009). Organisation et apports de l'enquête PISA. InDirect: Les Clés de la Gestion Scolaire, 16, 45-63.

Monseur, C., & Lafontaine, D. (2009). L'organisation des systèmes éducatifs : quel impact sur l'efficacité et l'équité ? In V. Dupriez & X. Dumay (Eds.), L'efficacité en éducation, promesses et zones d'ombre. Bruxelles, Belgium: De Boeck.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2009). Les évaluations des performances mathématiques sont-elles influencées par le sexe de l'élève ? Mesure et Évaluation en Éducation, 32 (2), 71-98.
Peer Reviewed verified by ORBi

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2009). Gender Gap in Comparative Studies of Reading Comprehension : to what extent do the test characteristics make a difference. European Educational Research Journal, 8 (1), 69-79. doi:10.2304/eerj.2009.8.1.69
Peer Reviewed verified by ORBi

Monseur, C., & Zühlke, O. (2009). Sampling design. In R. Cartens (Ed.), The IEA Sites Technical report. Amsterdam, Netherlands: IEA.

Dupriez, V., Monseur, C., & Van Campenhoudt, M. (2009). Etudier à l'université : le poids des pairs et du capital culturel face aux aspirations d'étude. Cahiers de Recherche en Éducation et Formation, 75.
Peer reviewed

Zühlke, O., & Monseur, C. (2009). Sampling weights and participation rates. In R. Cartens (Ed.), The IEA Sites Technical report. Amsterdam, Netherlands: IEA.

Monseur, C., & OECD. (2009). Data Analysis Manual : sas second edition. Paris, France: OECD.

Monseur, C., Sibberns, H., & Hastedt, D. (October 2008). Linking errors in trend estimation for international surveys in education. IERI, 1, 113-122.
Peer reviewed

Monseur, C., & Crahay, M. (July 2008). Composition académique et sociale des établissements, efficacité et inégalités scolaires: une comparaison internationale. Revue Française de Pédagogie, 164, 55-65.

Monseur, C. (June 2008). Why do non-cognitive variables better predict mathematics achievement in some countries than in other ? A methodological study on PISA 2003 [Paper presentation]. International Conference on Survey Methods in Multinational, Multiregional, and Multicultural Contexts (3MC), Berlin, Germany.

Baye, A., Fagnant, A., Hindryckx, G., Lafontaine, D., & Monseur, C. (04 April 2008). Belgian Communities : an increasing gap [Paper presentation]. PISA conference, Trento, Italy.

Grisay, A., Monseur, C., & Gonzalez, E. (March 2008). Equivalence of item difficulties across national versions in PIRLS and PISA reading assessment [Paper presentation]. Annual Meeting of the National Council on Measurement in Education, New-York, United States.

Monseur, C. (March 2008). Plus efficaces ou plus équitables, faut-il choisir ? [Paper presentation]. Journée d'études organisée par le Girsef sur le thème l'Efficacité en éducation : promesses et zones d'ombres, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Law, N., Pelgrum, W., Monseur, C., Brese, F., Carstens, R., Voogt, J., Plomb, T., & Anderson, R. E. (2008). Study design and Methodology. In N. Law, W. Pelgrum, ... T. Plomp (Eds.), Pedagogy and ICT use in Schools around the World. Findings from the IEA SITES 2006 Study (pp. 16-37). Springer.

Monseur, C., & Crahay, M. (2008). Composition académique et sociale des établissements, efficacité et inégalités scolaires : une comparaison internationale. Analyse secondaire des données PISA 2006. Revue Française de Pédagogie, 164, 55-65.
Peer reviewed

Monseur, C., Sibberns, H., & Hastedt, D. (2007). Equating errors in international surveys in education. In The second IEA International Research Conference : Proceedings of the IRC-2006, Volume Two (pp. 61-65). International Association for the Evaluation of Educationa Achievement (IEA).
Peer reviewed

Lafontaine, D., & Monseur, C. (September 2007). Impact of test characteristics on gender equity indicators in the assessment of reading comprehension [Paper presentation]. Conférence d'ECER, Gand, Belgium.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (August 2007). Interaction between gender, question format and reading process in large scale reading literacy assessments [Paper presentation]. 15th European Conference on Reading, Berlin, Germany.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (August 2007). Why do non-cognitive variables better predict mathematics achievement in some countries than in others ? A methodological study on PISA 2003 [Paper presentation]. 12th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Budapest, Hungary.

Baye, A., & Monseur, C. (2007). Equity of achievement : A matter of education structures ? In The Second IEA International Research Conference : Proceedings of the IRC-2006 (pp. 199-214). IEA.
Peer reviewed

Monseur, C., & Berezner, A. (2007). The Computation of Equating Errors in International Surveys in Education. Journal of Applied Measurement, 8 (3), 323-35.
Peer Reviewed verified by ORBi

Crahay, M., & Monseur, C. (2007). Fins a quin punt l'alumnat immigrant és victima de segregacio escolar ? Analisi secundaria de l'estudi PISA 2000. In In Nouvinguts, fins quan ? Ve Simposi : llengua, educacio i immigracio Coordination (Edicions a peticio Collection : Acta). Girona, Spain: Universitat de Girona Edition.

Grisay, A., & Monseur, C. (2007). Measuring the equivalence of item difficulty in the various versions of an international test. Studies in Educational Evaluation, 33 (1), 69-86. doi:10.1016/j.stueduc.2007.01.006
Peer Reviewed verified by ORBi

Baye, A., Monseur, C., & Lafontaine, D. (November 2006). Equity of achievement : a matter of education structures ? [Paper presentation]. 2nd IEA International Research Conference, Washington, United States.

Monseur, C. (September 2006). Un nouveau paradigme pour les enquêtes internationales : d'une perspective synchronique vers une perspective diachronique [Paper presentation]. 19e colloque international de l'Admée, Luxembourg, Luxembourg.

Monseur, C. (September 2006). Une approche alternative à l'ajustement pondéral pour compenser la non réponse des élèves [Paper presentation]. 19e colloque international de l'Admée, Luxembourg, Luxembourg.

Monseur, C., Baye, A., & Halleux, B. (September 2006). Procédures destinées à minimiser, a priori, les biais susceptibles d'altérer l'unidimensionalité internationale des échelles de rendement [Paper presentation]. 19e colloque international de l'Admée, Luxembourg, Luxembourg.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (July 2006). Beside the linguistic and cultural equivalence : the diachronic equivalence of tests [Paper presentation]. 5th conference of the International Test Commission, Brussels, Belgium.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (April 2006). Impact of item choice on the measurement of trends in educational achievement [Paper presentation]. Symposium Measuring trends in international comparative research. Results from the first two cycles of the OECD/PISA study, San Francisco, United States.

Monseur, C., & Berezner, A. (April 2006). The comutation of Linking Errors [Paper presentation]. AERA Annual Meeting, San Francisco, United States.

Baye, A., Demeuse, M., Monseur, C., & Goffin, C. (2006). Un ensemble d'indicateurs pour mesurer l'équité des systèmes éducatifs des 25 pays de l'Union européenne. Liège, Belgium: Université de Liège. Service de Pédagogie Expérimentale. https://orbi.uliege.be/handle/2268/144484

Baye, A., Demeuse, M., Monseur, C., & Goffin, C. (2006). A Set of Indicators to Measure Equity in 25 European Union Education Systems. Liège, Belgium: University of Liège. Service de Pédagogie Expérimentale. https://orbi.uliege.be/handle/2268/144486

Monseur, C., & Lafontaine, D. (2006). Le caractère relatif des indicateurs de tendance. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 3 (28), 353-371.
Peer Reviewed verified by ORBi

Crahay, M., & Monseur, C. (2006). Différences individuelles et effets d'agrégation en ce qui concerne les performances en lecture : Analyse secondaire des données PISA 2000. In C. Houssemand, R. Martin, ... P. Dickes, Perspectives de psychologie différentielle (pp. 23-34). Rennes, France: Presses Universitaires de Rennes.

Monseur, C. (September 2005). The influence of the measurement model on equity indicators derived from multilevel analyses in educational research [Paper presentation]. International Conference of Applied Statistics, Ribno, Slovenia.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (August 2005). Impact of question format and reading process on gender equity indicators in reading literacy assessment [Paper presentation]. 11th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Nicosie, Cyprus.

Monseur, C., & Lafontaine, D. (31 May 2005). Methodological Issues Raised by Equity Indicators Derived from Multilevel Analyses [Paper presentation]. International Workshop on "Normative and Quantitative Analysis of Educational Inequalities", Louvain-la-Neuve, Belgium.

Monseur, C., & Lafontaine, D. (31 May 2005). Impact of sampling design and measurement model on equity indicators in comparative studies [Paper presentation]. Workshop on Normative and Quantitative Analysis of Educational Inequalities, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Monseur, C., Rust, K., & Krawchuk, S. (2005). Sampling outcomes. In R. Adams (Ed.), PISA 2003 Technical Report (pp. 165-184). Paris, France: OECD.

Demeuse, M., Crahay, M., & Monseur, C. (2005). Efficacité et équité dans les systèmes éducatifs : les deux faces d'une même pièce ? In M. Demeuse, A. Baye, ... M.-H. Straeten, Vers une école juste et efficace : 26 contributions sur les systèmes d'enseignement et de formation : une approche internationale (pp. 391-410). Bruxelles, Belgium: De Boeck.

Monseur, C., & Demeuse, M. (2005). Les évaluations externes permettent-elles une régulation efficace ? In M. Demeuse, A. Baye, ... M.-H. Straeten, Vers une école juste et efficace : 26 contributions sur les systèmes d'enseignement et de formation : une approche internationale (pp. 489-517). Bruxelles, Belgium: De Boeck.

Monseur, C., & OECD. (2005). PISA 2003 Data Analysis Manual : spss users. Paris, France: OECD.

Baye, A., Demonty, I., Fagnant, A., Matoul, A., Monseur, C., & Lafontaine, D. (2005). PISA 2003 : au-delà des moyennes, des constats qui forcent à l'action. Les infos de l'Agers - Tables rondes, 1, 2-5.

Monseur, C., & OECD. (2005). PISA 2003 Data Analysis Manual : sas users. Paris, France: OECD.

Monseur, C. (2005). An explanatory alternative approach for student non response adjustment. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 31 (2,3), 129-144.
Peer Reviewed verified by ORBi

Monseur, C. (2005). The relative character of indicators and the diachronic perspective of current international surveys in education : potential incompatibilities that call for an enhancement of the survey methodology [Doctoral thesis, ULiège - Université de Liège]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/9725

Baye, A., Demonty, I., Fagnant, A., Matoul, A., Monseur, C., & Lafontaine, D. (2004). PISA 2003 : Quels défis pour notre système éducatif ? ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/79760.

Monseur, C., & Lafontaine, D. (2004). Ecoles sanctuaires, écoles ghettos : quel rôle joue l'origine socioculturelle et ethnique dans les différences de performances entre établissements ? In Actes du 3e congrès des chercheurs en éducation, Bruxelles, 16-17 mars 2004 (pp. 247-251).
Peer reviewed

Monseur, C., & Demeuse, M. (2004). Quelques réflexions méthodologiques à propos des enquêtes internationales dans le domaine de l'éducation. Politiques d'Education et de Formation: Analyses et Comparaisons Internationales, 11 (2), 37-54.
Peer reviewed

Baye, A., Demonty, I., Fagnant, A., Lafontaine, D., Matoul, A., & Monseur, C. (2004). Les compétences des jeunes de 15 ans en Communauté française de Belgique en mathématiques, en lecture et en sciences. Résultats de l'enquête PISA 2003. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, 19-20.

Monseur, C. (August 2003). The interplay between individual background characteristics and school factors [Paper presentation]. 10th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Padoue, Italy.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2003). Influence du contenu et des modalités d'évaluation sur les indicateurs d'équité. In Actes du 16e colloque international de l'Admée-Europe, Liège, 4-6 septembre 2003. Liège, Belgium: Service de Pédagogie expérimentale de l'Université.
Peer reviewed

Kirsch, I., De Jong, J., Lafontaine, D., McQueen, J., Mendelovits, J., & Monseur, C. (2003). Reading for change : performance and engagement across countries : results of PISA 2000. Paris, France: OCDE.

Lafontaine, D., Baye, A., Burton, R., Demonty, I., Matoul, A., & Monseur, C. (2003). Les compétences des jeunes de 15 ans en Communauté française en lecture, en mathématiques et en sciences : résultats de l'enquête PISA 2000. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, 13-14, 7-230.

Kirsch, I., De Jong, J., Lafontaine, D., McQueen, J., Mendelovits, J., & Monseur, C. (Eds.). (2003). La lecture, moteur de changement : performances et engagement d'un pays à l'autre : résultats de PISA 2000. Paris, France: OCDE.

Wu, M., & Monseur, C. (August 2002). Issues in the design of student assessment instrument for Pisa 2000 [Paper presentation]. International Conference for Improving Surveys.

Monseur, C., & Wu, M. (2002). Imputation for student non response in Educational survey [Paper presentation]. International Conference for Improving Surveys, Copenhague, Denmark.

Adams, R., Rust, K., & Monseur, C. (2002). Data adjudication. In R. Adams & M. Wu, PISA 2000 : technical report (pp. 179-194). Paris, France: OECD.

Monseur, C., Rust, K., & Krawchuk, S. (2002). Sampling outcomes. In R. Adams, PISA 2000 : technical report (pp. 165-184). Paris, France: OECD.

Monseur, C. (2002). Data cleaning. In R. Adams & M. Wu, PISA 2000 : technical report (pp. 127-132). Paris, France: OECD.

Monseur, C. (2002). International database. In R. Adams, PISA 2000 : technical report (pp. 253-257). Paris, France: OECD.

Monseur, C., & Demeuse, M. (2001). Gérer l'hétérogénéité des élèves : Méthodes de regroupement des élèves dans l'enseignement obligatoire. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, (7-8), 25-52.

Demeuse, M., Crahay, M., & Monseur, C. (2001). Efficiency and equity. In W. Hutmacher, In pursuit of equity in education : Using international indicators to compare policies (pp. 65-91). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Burton, R., Demeuse, M., Flammang, C., Monseur, C., & Nyssen, M.-C. (2001). L'éducation scientifique en Communauté française de Belgique de la maternelle au premier degré de l'enseignement secondaire : constats et perspectives. In Le point sur la recherche en éducation en Communauté française : actes du 1er congrès des chercheurs en éducation, Bruxelles, 24-25 mai 2000 (pp. 191-197). Bruxelles, Belgium: Ministère de l'Enseignement Supérieur et de la Recherche Scientifique.
Peer reviewed

Demeuse, M., & Monseur, C. (2000). Temps consacré à l'enseignement des sciences et des mathématiques au primaire et en début de scolarité secondaire en Communauté française de Belgique. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, (3-4), 171-176.

Monseur, C. (2000). Résultats d'une enquête internationale en mathématiques. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, (3-4), 13-20.

Monseur, C., & Demeuse, M. (2000). Politique et usage des manuels scolaires en mathématiques et en sciences. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, (3-4), 177-183.

Barthélémy, D., Beine, F., Jauniaux, N., Dufays, A., Roucloux, J. C., Blondin, C., Demeuse, M., Monseur, C., Baye, A., De Zanet, F., Mainguet, C., Delooz, P., & Constant, F. (2000). Clés de lecture de Regards sur l'éducation n°6 : Les indicateurs de l'OCDE. Bruxelles, Belgium: Ministère de la Communauté Française, Secrétariat Général, Direction des Relations Internationales. https://orbi.uliege.be/handle/2268/9735

Demeuse, M., & Monseur, C. (1999). Analyse critique des indicateurs déterminant l'attribution des moyens destinés à la politique de discrimination positive en Communauté française de Belgique. Mesure et Évaluation en Éducation, 22 (2-3), 97-127.
Peer Reviewed verified by ORBi

Monseur, C., & Demeuse, M. (1998). L'enseignement des sciences. UN défi pour notre système éducatif. Athena.

Blondin, C., & Monseur, C. (1998). Une approche des modalites de regroupement des eleves au travers des etudes de l'IEA; Les modalites de prise en compte de la diversite dans les institutions educatives. Éducation Comparée, 52, 117-125.
Peer reviewed

Monseur, C., & Demeuse, M. (1998). Apports des études internationales à la réflexion sur la qualité des systèmes d'enseignements nationaux: Une analyse de l'éduction scientifique en Communauté française de Belgique. Bulletin de la Société Royaledes Sciences de Liège, 67 (5), 261-280.
Peer reviewed

Monseur, C., & Brusselmans, C. (1997). Contexts for Mathematics and Science Education, Belgium. In IEA (Ed.), Contexts for Mathematics and Science Education (pp. 50-61). IEA.

Monseur, C. (1997). Résultats à une enquête internationale en mathématiques. Mathématique et Pédagogie, 114, 5-12.
Peer reviewed

Monseur, C. (1997). Nos élèves préfèrent Pythagore à Newton. Pilotinfo, 20 (septembre).

Blondin, C., Demeuse, M., Fagnant, A., Feron, O., Monseur, O., & Monseur, C. (1997). Pour accroître l'efficacité des systèmes d'enseignment : recherche des facteurs d'efficacité : étude comparative des dispositifs de pilotage : rapport final, première année (Projet Socrates III.3.1 Bruxelles. Commission de l'Union Européenne, DGXXII). Liège, Belgium: Service de Pédagogie Théorique et Expérimentale, Université de Liège, Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education. https://orbi.uliege.be/handle/2268/9736

Monseur, C. (1997). Etude comparative de différentes procédures d'échantillonnage pour l'estimation de compétences d'une population scolaire [Specialised master, ULiège. GxABT - Liège Université. Gembloux Agro-Bio Tech]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/120905

Blondin, C., & Monseur, C. (1996). Des caractéristiques changeables des systèmes éducatifs : la gestion des différences. Liège, Belgium: Service de Pédagogie Théorique et Expérimentale, Université de Liège, Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education. https://orbi.uliege.be/handle/2268/92430

Strauven, C., Monseur, C., Philippet, C., & Rousselet, S. (1993). La loi du 5 août 1992 sur la fonction de police : module élaboré à l'intention des formateurs et des élèves policiers des Ecoles de Police du Royaume. Bruxelles, Belgium: Ministère de l'Intérieur, Direction générale de la Police Générale du Royaume.

Rousselet, S., & Monseur, C. (1993). Le pilotage de l'enseignement des sciences : un essai de synthèse. Informations Pédagogiques, 9.

Monseur, C. (1989). Etude de la variabilité des conduites d'enseignement. Essai de modification des pratiques éducatives pour l'enseignement de l'éveil [Master’s dissertation, ULiège - Université de Liège]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/120904

Contact ORBi