Article (Scientific journals)
L’enseignement de la communication en Fédération Wallonie-Bruxelles : Quelles prétentions professionnalisantes ?
Mayeur, Ingrid
2023In Communication & Professionnalisation, 13
Peer reviewed
 

Files


Full Text
C_P Article.docx
Author postprint (460.63 kB)
Download
Annexes
Corpus DP UE.zip
(8.91 MB)
Corpus de dossiers pédagogiques correspondant à la fonction "CT Communication DS" pour l'enseignement de promotion sociale en Fédération Wallonie-Bruxelles.
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
communication; enseignement de la communication; professionnalisation; enseignement de promotion sociale; trivialité des savoirs; professionalization; lifelong learning; knowledge triviality
Abstract :
[fr] Dans cet article, nous interrogeons les prétentions professionnalisantes de l’enseignement de la communication dans l’enseignement secondaire de promotion sociale au degré supérieur, en Fédération Wallonie-Bruxelles (Belgique). Après avoir précisé les particularités de ce type de formation et ses liens originels avec la professionnalisation des publics, nous analysons sur la base d’un corpus de dossiers pédagogiques la manière dont les savoirs en communication circulent et se matérialisent dans ces ressources explicitant les capacités à développer dans les unités d’enseignement au regard d’un profil professionnel défini. Nous terminons par une identification des logiques de professionnalisation à l’œuvre dans ce type d’enseignement.
[en] This article questions the professionalizing claims for teaching communication in lifelong learning (secondary school) in the Wallonia-Brussels Federation (Belgium). First we specify the features of this type of training and its initial connection with the professionalization of the public. We analyze then from a corpus compouned by pedagogical dossiers how the knowledge in communication circulates, how it materializes in these resources that explain the aims and the capacities to be developed in the teaching units with regard to a defined professional profile. Finally we conclude by identifying the logics of professionalization in this type of teaching.
Disciplines :
Communication & mass media
Education & instruction
Author, co-author :
Mayeur, Ingrid  ;  Université de Liège - ULiège > Traverses
Language :
French
Title :
L’enseignement de la communication en Fédération Wallonie-Bruxelles : Quelles prétentions professionnalisantes ?
Publication date :
26 January 2023
Journal title :
Communication & Professionnalisation
eISSN :
2566-2171
Special issue title :
Ressources pédagogiques et professionnalisation dans les formations à la communication
Volume :
13
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 27 September 2022

Statistics


Number of views
54 (14 by ULiège)
Number of downloads
11 (4 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi