No full text
Contribution to collective works (Parts of books)
Interagir avec un pair pour autoréguler son développement de compétences
Poumay, Marianne; Jamin, Virginie; Jacquet, Maud et al.
2020In Cartier, Sylvie; Berger, Jean-Louis (Eds.) Prendre en charge son apprentissage - L'apprentissage autorégulé à la lumière des contextes
Peer reviewed
 

Files


Full Text
No document available.

Send to



Details



Keywords :
Education; Autorégulation; Compétences; Pédagogie universitaire; Higher Education; Competence; Self-regulation
Abstract :
[fr] Fondé sur les commentaires de 215 étudiants de huit Masters français et belges organisés selon une approche par compétences (APC), ce chapitre explore les perceptions d’utilité que les étudiants ont de l’organisation formelle d’interactions en binômes pour autoréguler leur développement de compétences, et ce plus particulièrement lors de la phase d’autoévaluation. L’analyse repose sur les cadres théoriques de l’approche par compétences et de l’autorégulation. Les résultats sont discutés dans la perspective de l’amélioration des éléments de contexte que sont la structure de la situation, les interventions de l’équipe enseignante et les interactions entre pairs pour favoriser l’autorégulation des apprentissages.
[en] Based on feedback from 215 students from eight French and Belgian Masters organized according to a competency-based approach, this chapter explores the perceptions that students have of the formal organization of interactions in pairs to self-regulate their competence development, particularly during the self-assessment phase. The analysis relies on the theoretical frameworks of the competency-based approach and self-regulation. The results are discussed from the perspective of improving the following context elements in order to promote self-regulation of learning : the situation structure, the teaching team interventions and the peer interactions.
Research Center/Unit :
LabSET - Laboratoire de soutien aux Synergies Education-Technologie - ULiège
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Poumay, Marianne ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Département des Sciences de l'éducation
Jamin, Virginie ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > LabSET
Jacquet, Maud ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > LabSET
Georges, François  ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > LabSET
Language :
French
Title :
Interagir avec un pair pour autoréguler son développement de compétences
Publication date :
05 October 2020
Main work title :
Prendre en charge son apprentissage - L'apprentissage autorégulé à la lumière des contextes
Publishing director :
Cartier, Sylvie
Berger, Jean-Louis
Publisher :
L'Harmattan, Paris, France
ISBN/EAN :
978-2-343-20837-4
Collection name :
Enfance éducation et société
Pages :
171
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 09 November 2020

Statistics


Number of views
279 (34 by ULiège)
Number of downloads
0 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi