Article (Scientific journals)
L'influence du style de réminiscence parentale sur le développement des mémoires autobiographique et épisodique
Léonard, Christina; Geurten, Marie; Willems, Sylvie
2020In Revue de Neuropsychologie, Neurosciences Cognitives et Cliniques
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Léonard, Geurten, & Willems (2020).pdf
Author postprint (266.93 kB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
mémoire épisodique; mémoire autobiographique; réminiscence parentale
Abstract :
[fr] Se souvenir d’événements personnellement vécus est fondamental pour tout être humain. Cependant, les techniques d’intervention dans le domaine mnésique font actuellement défaut. Nous proposons d’explorer une piste d’intervention encore peu connue : la psychoéducation des parents à propos de la manière dont ils discutent d’événements passés avec leur enfant. Des données récentes laissent en effet supposer que certains types de réminiscences parentales (détaillées et collaboratives) favorisent le développement précoce de la mémoire. Or, tous les parents n’utilisent pas ce type de réminiscence. Plusieurs études laissent cependant penser que le style de réminiscence parentale pourrait être amélioré durablement via de brèves séances de psychoéducation, cette amélioration s’accompagnant de répercussions positives sur le développement mnésique de l’enfant. Dans cette revue de la littérature, nous présentons les caractéristiques de la réminiscence parentale et ses effets sur la mémoire des enfants ainsi que les méthodes utilisées pour l’améliorer et l’impact de ces améliorations sur le fonctionnement mnésique.
[en] Remembering personally experienced events is critical for every human being. However, to date, effective interventions are lacking in the field, especially when memory is hindered during the early stages of a child’s development. In this review article, we thus propose to explore a promising avenue of intervention that is still underexploited within the memory domain: the psychoeducation of parents about how they discuss past events with their child. There is some evidence suggesting that some types of parental reminiscing (i.e., involving frequent, detailed, and collaborative discussions with the child about the past) could encourage the early development of both autobiographical and episodic memory in children. Unfortunately, data reveal that not all parents spontaneously use this kind of elaborate reminiscing style. Several studies, however, suggest that parental reminiscing style can be lastingly improved through short psychoeducation sessions, with this then having a positive influence on the child’s memory performance. For these reasons, the present article reviews the literature on parental reminiscing (i.e., its characteristics and influences) with a particular focus on its effects on memory development in early childhood. In addition, this review also presents some rehabilitation methods that could be used to improve parental reminiscing style and reports on how these improvements have been shown to impact children’s memory functioning.
Disciplines :
Theoretical & cognitive psychology
Treatment & clinical psychology
Author, co-author :
Léonard, Christina  ;  Université de Liège - ULiège > Psychology and Neuroscience of Cognition
Geurten, Marie  ;  Université de Liège - ULiège > CRC In vivo Imaging-Aging & Memory
Willems, Sylvie   ;  Université de Liège - ULiège > Clinique psychologique et logopédique universitaire (CPLU)
 These authors have contributed equally to this work.
Language :
French
Title :
L'influence du style de réminiscence parentale sur le développement des mémoires autobiographique et épisodique
Alternative titles :
[en] The influence of parental reminiscing style on the development of autobiographical and episodic memory
Publication date :
2020
Journal title :
Revue de Neuropsychologie, Neurosciences Cognitives et Cliniques
ISSN :
2101-6739
eISSN :
2102-6025
Publisher :
John Libbey Eurotext, Montrouge, France
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Commentary :
Marie Geurten & Sylvie Willems are jointly last authors.
Available on ORBi :
since 12 October 2020

Statistics


Number of views
161 (74 by ULiège)
Number of downloads
24 (23 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi