Paper published in a book (Scientific congresses and symposiums)
Decoding the disciplines – A pilot study at the University of Liège (Belgium)
Verpoorten, Dominique; Devyver, Julie; Duchâteau, Dominique et al.
2017In Andersson, Roy; Martensson, Katarina; Roxa, Torgny (Eds.) Proceedings of the 2nd EuroSoTL Conference - Transforming patterns through the scholarship of teaching and learning
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Verpoorten_etal2 orbi.pdf
Publisher postprint (230.96 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
bottlenecks; treshold concepts; learning obstacles; decoding the disciplines; decoding interview; David Pace; Johan Middendorf; SoTL; decoding cycle; verrous d'apprentissage; goulots d'étranglement; obstactles à l'apprentissage
Abstract :
[en] This paper reports on a first attempt to apply the two first stages of the “Decoding the disciplines” framework (Pace, 2017) at the University of Liège (Belgium). In this context, 7 professors volunteered to reflect, through a structured process, upon “bottlenecks” in their courses, with the help of IFRES’ (Institute for Training and Research in Higher Education) pedagogical advisers. This pilot delivered contrasted observations: while participants granted value to their exposure to this approach, especially in terms of enhanced awareness of possible discrepancies between what experts and newcomers in the field might consider as obvious, none of them activated the possibility offered to tackle the identified bottlenecks, according to the systematic approach (stages 3-7) suggested by the framework. The paper presents the pedagogical setting, analyses the interviews of participants and the outcomes of the project, outlines explanations for its results, and shares some lessons learnt.
Research Center/Unit :
IFRES
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Verpoorten, Dominique  ;  Université de Liège > IFRES : Pédagogie de l'Enseignement supérieur
Devyver, Julie ;  Université de Liège > IFRES : Pédagogie de l'Enseignement supérieur
Duchâteau, Dominique ;  Université de Liège > AEE : Guidance-Etude
Mihaylov, Boyan ;  Université de Liège > Département ArGEnCo > Structures en béton
Agnello, Armélinda ;  Université de Liège > Département de chimie (sciences) > Département de chimie (sciences)
Ebrahimbabaie Varnosfaderani, Pouyan ;  Université de Liège > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore) > Dép. d'électric., électron. et informat. (Inst.Montefiore)
Focant, Jean-François  ;  Université de Liège > Département de chimie (sciences) > Chimie analytique, organique et biologique
Charlier, Robert ;  Université de Liège > Département ArGEnCo > Géomécanique et géologie de l'ingénieur
Delfosse, Annick ;  Université de Liège > Transitions/Dép.de rech.sur le M.Â. tardif & la 1è Modernité
Bertrand, François ;  Université de Liège > Département ArGEnCo > Géotechnique
Megherbi, Salim ;  Université de Liège > Faculté des sciences sociales > Sociologie de l'organisation et de l'intervention
Detroz, Pascal  ;  Université de Liège > IFRES
Language :
English
Title :
Decoding the disciplines – A pilot study at the University of Liège (Belgium)
Alternative titles :
[en] Faire sauter les verrous d'apprentissage - Une étude pilote à l'Université de Liège
Publication date :
June 2017
Event name :
EuroSoTL
Event organizer :
University of Lund
Event place :
Lund, Sweden
Event date :
June 8-9, 2017
Audience :
International
Main work title :
Proceedings of the 2nd EuroSoTL Conference - Transforming patterns through the scholarship of teaching and learning
Main work alternative title :
[en] Actes de la seconde conférence EuroSoTL
Author, co-author :
Andersson, Roy
Martensson, Katarina
Roxa, Torgny
Publisher :
Lund University Press, Lund, Sweden
Pages :
263-267
Peer reviewed :
Peer reviewed
Name of the research project :
Décoder les verrous d'apprentissage d'une discipline
Funders :
ULiège - Université de Liège
Funding text :
AEE - ULiège
Commentary :
Reference in APA: Verpoorten, D., Devyver, J., Duchâteau, D., Mihaylov, B., Agnello, A., Ebrahimbabaye, P., Focant, J.-F., Charlier, E., Delfosse, A., Bertrand, F., Megherbi, S., & Detroz, P. (2017). Decoding the disciplines – A pilot study at the University of Liège (Belgium). In R. Andersson, K. Martensson & T. Roxa, Proceedings of the 2nd European Conference for the Scholarship of Teaching and Learning (pp. 263-267). University of Lund, Sweden: Jubileum Series.
Available on ORBi :
since 26 May 2017

Statistics


Number of views
496 (99 by ULiège)
Number of downloads
173 (41 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi