Doctoral thesis (Dissertations and theses)
Un modèle pédagogique global pour une approche du paysage fondée sur les nouvelles technologies de l'information et de la communication (NTIC)
Partoune, Christine
2004
 

Files


Full Text
ThèseCPartoune.pdf
Author postprint (50.64 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
landscape; hypermedia; environmental education; paysage; hypermédia; éducation relative à l'environnement; didactique; géographie
Abstract :
[en] How to develop global and complex thinking ? By conceiving and making an hyperlandscape with appropriate pedagogical and technical constraints. But is it enough ? No, of course ! It requires an inventive approach for giving a sense to that task. Here is described the way followed during a research-action in various contexts, from primary school to high school. A global pedagogical model is proposed as a tool for environmental education by and for the landscape.
[fr] Comment développer un mode de pensée globale et complexe chez les élèves ? Par la conception et la réalisation d'un hyperpaysage dans un dispositif d'apprentissage doté de contraintes pédagogiques et techniques appropriées. Mais est-ce assez ? Non ! Cette démarche exige une approche innovante pour donner un sens à cette tâche. Dans cette thèse, est exposé le chemin suivi durant la recherche-action dans différents contextes, depuis le primaire jusqu'à l'enseignement supérieur. Un modèle pédagogique global est proposé comme outil pour l'éducation relative à l'environnement par et pour le paysage.
Research center :
Laboratoire de méthodologie de la géographie - Université de Liège
Institut d'Eco-pédagogie, asbl, Liège, Belgique
Disciplines :
Education & instruction
Human geography & demography
Author, co-author :
Partoune, Christine ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie > Didactique des sciences géographiques
Language :
French
Title :
Un modèle pédagogique global pour une approche du paysage fondée sur les nouvelles technologies de l'information et de la communication (NTIC)
Alternative titles :
[en] A global pedagogical model for a landscape approach based on new information and communication technologies (ICTs)
Defense date :
03 February 2004
Number of pages :
492
Institution :
ULiège - Université de Liège
Degree :
Docteur en sciences
Promotor :
Merenne-Schoumaker, Bernadette  ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie
Jury member :
Beckers, Jacqueline ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation
Donnay, Jean-Paul ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie
Fourez, Gérard
Leclercq, Dieudonné  ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation
Hugonie, Gérard
Antrop, Marc
Name of the research project :
Hyperpaysages
Funders :
DGRNE - Région wallonne. Direction générale des Ressources naturelles et de l'Environnement [BE]
FWB - Fédération Wallonie-Bruxelles [BE]
Available on ORBi :
since 03 January 2012

Statistics


Number of views
545 (20 by ULiège)
Number of downloads
974 (9 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi