Profil

Neveu Maëlle

Département de Psychologie > Psychologie du développement cognitif normal et atypique

See author's contact details
ORCID
0000-0003-1334-2942
Main Referenced Co-authors
Rousselle, Laurence  (27)
Vossius, Line  (12)
Schwartz, Cédric  (7)
Geurten, Marie  (5)
Maillart, Christelle  (5)
Main Referenced Keywords
finger counting (4); 3D human motion (2); 3D motion analyses (2); cardinality (2); preschoolers (2);
Main Referenced Unit & Research Centers
Enfances - Enfances (1)
RUCHE - Research Unit for a life-Course perspective on Health & Education - ULiège (1)
Main Referenced Disciplines
Theoretical & cognitive psychology (25)
Education & instruction (3)
Treatment & clinical psychology (3)
Neurosciences & behavior (1)
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others (1)

Publications (total 33)

The most downloaded
2199 downloads
Neveu, M. (2018). Des doigts et des nombres. Utilisation d'outils d'analyse du mouvement pour étudier le rôle des doigts dans l'apprentissage de la cardinalité : une étude pilote [Master’s dissertation, ULiège - Université de Liège]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/228530 https://hdl.handle.net/2268/228530

The most cited

16 citations (OpenAlex)

Neveu, M., Geurten, M., Durieux, N., & Rousselle, L. (2023). Finger use and arithmetic skills in children and adolescents: A scoping review. Educational Psychology Review, 35 (2). doi:10.1007/s10648-023-09722-8 https://hdl.handle.net/2268/294574

Neveu, M., & Rinaldi, R. (2025). Maths matter for life: Towards an integrated approach to numeracy for the quality of life of young people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual and Developmental Disability. doi:10.3109/13668250.2025.2455569
Peer Reviewed verified by ORBi

Neveu, M., Rinaldi, R., & Rousselle, L. (January 2025). Les math ,… ça sert à quoi? Evaluer l’utilisation des mathématiques dans la vie quotidienne pour mieux intervenir [Paper presentation]. Colloque X-Fragile Europe.

Neveu, M., Schwartz, C., & Rousselle, L. (26 April 2024). Le comptage sur les doigts pour soulager la mémoire de travail des enfants avec un trouble développemental de la coordination [Paper presentation]. Santé et éducation à tous les âges de la vie, Liège, Belgium.

Rousselle, L., Geurten, M., & Neveu, M. (25 April 2024). Soutenir le développement des compétences arithmétiques chez l’enfant avec troubles moteurs: une étude de cas unique [Paper presentation]. Colloque Santé et éducation à tous les âges de la vie, Liege, Belgium.

Neveu, M., Monseur, C., & Rousselle, L. (2024). Does finger gnosia and fine motor sckills predict the arithmetic development through finger-counting? A longitudinal investigation [Poster presentation]. MCLS.

Neveu, M., & Rinaldi, R. (2024). La numératie au service de la qualité de vie des élèves qui présentent une déficience intellectuelle [Poster presentation]. 24ème rencontres internationales d'orthophonie UNADREO 2024, Paris, France.

Rousselle, L., Leclercq, A., Viellevoye, R., & Neveu, M. (2024). Finger-based and verbal cardinal representations in young children born pre-term [Poster presentation]. Mathematical Cognition Learning Society.
Peer reviewed

Neveu, M., Schwartz, C., & Rousselle, L. (2024). Finger-counting to relieve working memory in children with developmental coordination disorder: Insights from behavioral and 3D motion analysis. Journal of Experimental Child Psychology, 243, 105909.
Peer Reviewed verified by ORBi

Neveu, M., & Rinaldi, R. (2024). La numératie au service de la qualité de vie des élèves qui présentent une déficience intellectuelle. In Orthophonie et TND : Actualités de la recherche, pratiques et innovations. Isbergues, France: OrthoEdition.
Editorial reviewed

Neveu, M., Menjot, P., & Rousselle, L. (2024). La prise en charge des compétences arithmétiques. In M. Villain & A. Lafay (Ed.), Cognition mathématique : des modèles théoriques à l’évaluation et l’intervention chez la personne dyscalculique et la personne acalculique. France: De Boeck Supérieur.
Editorial reviewed

Neveu, M., Schwartz, C., & Rousselle, L. (05 June 2023). When children with developmental coordination disorder use finger-counting: behavioral and 3D motion analyses [Poster presentation]. Mathematical cognition and learning society, Loughborough, United Kingdom.
Peer reviewed

Neveu, M. (2023). Contribution des doigts au développement des compétences numériques et arithmétiques typique et atypique [Doctoral thesis, ULiège]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/306766

Neveu, M., Schwartz, C., Vossius, L., & Rousselle, L. (2023). Contribution of finger gnosia and fine motor skills to early numerical and arithmetic abilities: New insights from 3D motion analyses. Developmental Psychology. doi:10.1037/dev0001660
Peer Reviewed verified by ORBi

Neveu, M., Geurten, M., Durieux, N., & Rousselle, L. (2023). Finger use and arithmetic skills in children and adolescents: A scoping review. Educational Psychology Review, 35 (2). doi:10.1007/s10648-023-09722-8
Peer Reviewed verified by ORBi

Neveu, M., Geurten, M., & Rousselle, L. (January 2023). Training arithmetical skills when finger counting and working memory cannot be used: A single case study in a child with cerebral palsy. Applied Neuropsychology: Child, 12 (4), 367-379. doi:10.1080/21622965.2023.2170798
Peer Reviewed verified by ORBi

Rousselle, L., Geurten, M., & Neveu, M. (22 September 2022). Entrainement des compétences arithmétiques chez un enfant atteint d’infirmité motrice cérébrale : une étude de cas unique [Paper presentation]. Symposium de neurologie pédiatrique, Bruxelles, Belgium.

Neveu, M., & Rousselle, L. (01 June 2022). Finger use and arithmetic skills in children and adolescents [Paper presentation]. 4th annual conference of the Mathematical Cognition Learning Society (MCLS), Antwerp, Belgium.
Editorial reviewed

Rousselle, L., Neveu, M., Maillart, C., Jidovtseff, B., & Vossius, L. (2022). Jeux de doigts avec les nombres pour améliorer les précurseurs aux mathématiques chez de jeunes enfants d’âge pré-scolaire. In G. Hilaire-Debove & N. Joyeux (Eds.), La cognition mathématique : Etat des pratiques et de la recherche. France: orthoedition.
Peer reviewed

Neveu, M., & Rousselle, L. (December 2021). How the fine motor skills can influence the arithmetical abilities development: a multilevel growth curve analysis [Paper presentation]. Rencontre internationales d'orthophonie - UNADREO.

Neveu, M., Geurten, M., & Rousselle, L. (25 November 2021). Training arithmetical skills when finger counting and working memory cannot be used: A single case study in a child with cerebral palsy [Paper presentation]. Annual Meeting of the FNRS Contact Group "Number and the brain", Louvain-la-Neuve, Belgium.
Peer reviewed

Neveu, M., & Rousselle, L. (June 2020). How the fine motor skills can influence the arithmetical abilities development: a multilevel growth curve analysis [Poster presentation]. The Mathematical Cognition and Learning Society, Dublin, Ireland.

Neveu, M., Vossius, L., Schwartz, C., FORTHOMME, B., & Rousselle, L. (18 June 2019). Finger dexterity predicts early math skills development: Insight from 3D human motion analyses [Poster presentation]. Second Conference of the Mathematical Cognition and Learning Society, Ottawa, Canada.

Vossius, L., Neveu, M., Maillart, C., Binamé, F., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (16 June 2019). Finger games to improve precursors of arithmetic learning in preschool children [Paper presentation]. Second Conference of the Mathematical Cognition and Learning Society, Ottawa, Canada.

Vossius, L., Neveu, M., Maillart, C., Binamé, F., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (14 May 2019). Finger games to improve precursors of arithmetic learning in preschool children [Paper presentation]. BAPS 2019, Liège, Belgium.

Vossius, L., Neveu, M., Schwartz, C., FORTHOMME, B., & Rousselle, L. (09 May 2019). 3D human motion analyses to bring out fine motor skills as predictor of early mathematic skills development [Paper presentation]. Groupe de contacts "Number and the brain", Blankenberg, Belgium.

Neveu, M., Vossius, L., Schwartz, C., Forthomme, B., & Rousselle, L. (May 2019). 3D human motion analyses to bring out fine motor skills as predictor of early mathematic kills development [Poster presentation]. Annual Meeting of the Belgian Association for Psychological Sciences.

Neveu, M., Vossius, L., Maillart, C., Binamé, F., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (May 2019). Finger games to improve basic numerical skills in preschool children [Paper presentation]. Groupe de contact.

Neveu, M., Warnier, M., & Vossius, L. (29 April 2019). Méthodologie statistique pour designs longitudinaux [Paper presentation]. Unité de recherche "Enfances", Liège, Belgium.

Neveu, M., Vossius, L., & Rousselle, L. (2019). Des activités quotidiennes pour développer les fonctions attentionnelles et exécutives d’un enfant âgé de 6 ans. Cahiers de Neuropsychologie Clinique, 6, 36-41.
Peer reviewed

Neveu, M., Vossius, L., & Rousselle, L. (05 October 2018). Des activités quotidiennes pour développer les fonctions attentionnelles et exécutives d’un petit garçon âgé de 6 ans présentant un retard global de développement [Paper presentation]. Congrès national de neuropsychologie clinique, Amiens, France.

Neveu, M. (2018). Des doigts et des nombres. Utilisation d'outils d'analyse du mouvement pour étudier le rôle des doigts dans l'apprentissage de la cardinalité : une étude pilote [Master’s dissertation, ULiège - Université de Liège]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/228530

Vossius, L., Neveu, M., & Rousselle, L. (01 June 2018). Le études de cas en psychologie clinique, neuropsychologie et logopédie  - Etude de cas d'Antoine, prise en charge de troubles attentionnels et exécutifs en neuropsychologie [Paper presentation]. Journée de Recherche clinique - CPLU, ULiège.

Vossius, L., Maillart, C., Binamé, F., Neveu, M., & Rousselle, L. (May 2018). Améliorer les précurseurs aux apprentissages en mathématiques grâce à des jeux de doigts et de nombres [Poster presentation]. Congrès de la SOFTAL, Grenoble, France.

Contact ORBi