Profil

Rousselle Laurence

Département de Psychologie > Psychologie du développement cognitif normal et atypique

RUCHE

See author's contact details
ORCID
0000-0002-4846-239X
Main Referenced Co-authors
Vossius, Line  (39)
Noël, Marie-Pascale (32)
Neveu, Maëlle  (26)
Attout, Lucie  (14)
Maillart, Christelle  (14)
Main Referenced Keywords
finger counting (4); Short-term memory (3); 3D human motion (2); 3D motion analyses (2); cardinality (2);
Main Referenced Unit & Research Centers
Enfances - Enfances (1)
RUCHE - Research Unit for a life-Course perspective on Health & Education - ULiège (1)
Main Referenced Disciplines
Theoretical & cognitive psychology (77)
Treatment & clinical psychology (15)
Neurosciences & behavior (12)
Education & instruction (5)
Endocrinology, metabolism & nutrition (1)

Publications (total 104)

The most downloaded
3181 downloads
Rousselle, L. (17 October 2014). Tedi-Math Sup [Paper presentation]. Journée de recherche clinique de la Clinique Psychologique et Logopédique Universitaire. https://hdl.handle.net/2268/206820

The most cited

665 citations (OpenAlex)

Rousselle, L., & Noël, M.-P. (2007). Basic numerical skills in children with mathematics learning disabilities : A comparison of symbolic vs non symbolic number magnitude processing. Cognition, 102, 361-395. doi:10.1016/j.cognition.2006.01.005 https://hdl.handle.net/2268/174301

Barrea, C., Dufour, P., Catherine, P., Charlier, C., Brevers, F., Rousselle, L.* , & Parent, A.-S.*. (August 2024). Impact of antenatal exposure to a mixture of persistent organic pollutants on intellectual development. International Journal of Hygiene and Environmental Health, 261, 114422. doi:10.1016/j.ijheh.2024.114422
Peer Reviewed verified by ORBi
* These authors have contributed equally to this work.

Neveu, M., Schwartz, C., & Rousselle, L. (26 April 2024). Le comptage sur les doigts pour soulager la mémoire de travail des enfants avec un trouble développemental de la coordination [Paper presentation]. Santé et éducation à tous les âges de la vie, Liège, Belgium.

Rousselle, L., Geurten, M., & Neveu, M. (25 April 2024). Soutenir le développement des compétences arithmétiques chez l’enfant avec troubles moteurs: une étude de cas unique [Paper presentation]. Colloque Santé et éducation à tous les âges de la vie, Liege, Belgium.

Neveu, M., Monseur, C., & Rousselle, L. (2024). Does finger gnosia and fine motor sckills predict the arithmetic development through finger-counting? A longitudinal investigation [Poster presentation]. MCLS.

Rousselle, L., Leclercq, A., Viellevoye, R., & Neveu, M. (2024). Finger-based and verbal cardinal representations in young children born pre-term [Poster presentation]. Mathematical Cognition Learning Society.
Peer reviewed

Rousselle, L. (2024). Les défis du diagnostic de trouble de déficit de l’attention/hyperactivité chez l’adulte : zoom sur la sensibilité et la spécificité des méthodes d’évaluation. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 190.
Peer Reviewed verified by ORBi

Neveu, M., Schwartz, C., & Rousselle, L. (2024). Finger-counting to relieve working memory in children with developmental coordination disorder: Insights from behavioral and 3D motion analysis. Journal of Experimental Child Psychology, 243, 105909.
Peer Reviewed verified by ORBi

Rousselle, L. (2024). Les fondements cognitifs des difficultés d'apprentissage en mathématiques. In A. Lafay & M. Villain, Cognition mathématique : des modèles théoriques à l’évaluation et l’intervention chez la personne dyscalculique et la personne acalculique. Louvain-la-Neuve, Belgium: De Boeck Supérieur.
Peer reviewed

Neveu, M., Menjot, P., & Rousselle, L. (2024). La prise en charge des compétences arithmétiques. In M. Villain & A. Lafay (Ed.), Cognition mathématique : des modèles théoriques à l’évaluation et l’intervention chez la personne dyscalculique et la personne acalculique. France: De Boeck Supérieur.
Editorial reviewed

Rousselle, L. (24 November 2023). Compter sur soi dans la vie quotidienne : Développer les outils de quantification & accompagner leur utilisation au jour le jour [Paper presentation]. Colloque X-Fragile Europe.

Neveu, M., Schwartz, C., & Rousselle, L. (05 June 2023). When children with developmental coordination disorder use finger-counting: behavioral and 3D motion analyses [Poster presentation]. Mathematical cognition and learning society, Loughborough, United Kingdom.
Peer reviewed

Rousselle, L., Vossius, L., & Noël, M.-P. (2023). Acquiring the successor function of symbolic numbers: longitudinal comparison of verbal number words and cardinal number gestures [Poster presentation]. Mathematical Cognition Learning Society, Loughborough, United Kingdom.

Neveu, M., Schwartz, C., Vossius, L., & Rousselle, L. (2023). Contribution of finger gnosia and fine motor skills to early numerical and arithmetic abilities: New insights from 3D motion analyses. Developmental Psychology. doi:10.1037/dev0001660
Peer Reviewed verified by ORBi

Neveu, M., Geurten, M., & Rousselle, L. (January 2023). Training arithmetical skills when finger counting and working memory cannot be used: A single case study in a child with cerebral palsy. Applied Neuropsychology: Child, 12 (4), 367-379. doi:10.1080/21622965.2023.2170798
Peer Reviewed verified by ORBi

Neveu, M., Geurten, M., Durieux, N., & Rousselle, L. (2023). Finger use and arithmetic skills in children and adolescents: A scoping review. Educational Psychology Review, 35 (2). doi:10.1007/s10648-023-09722-8
Peer Reviewed verified by ORBi

Rousselle, L., Geurten, M., & Neveu, M. (22 September 2022). Entrainement des compétences arithmétiques chez un enfant atteint d’infirmité motrice cérébrale : une étude de cas unique [Paper presentation]. Symposium de neurologie pédiatrique, Bruxelles, Belgium.

Neveu, M., & Rousselle, L. (01 June 2022). Finger use and arithmetic skills in children and adolescents [Paper presentation]. 4th annual conference of the Mathematical Cognition Learning Society (MCLS), Antwerp, Belgium.
Editorial reviewed

Rousselle, L., Neveu, M., Maillart, C., Jidovtseff, B., & Vossius, L. (2022). Jeux de doigts avec les nombres pour améliorer les précurseurs aux mathématiques chez de jeunes enfants d’âge pré-scolaire. In G. Hilaire-Debove & N. Joyeux (Eds.), La cognition mathématique : Etat des pratiques et de la recherche. France: orthoedition.
Peer reviewed

El Kouba, E., Moitel ép Messarra, C., Rousselle, L., & Maillart, C. (2022). Soutenir le développement du langage à l'école: la qualité des interactions observées dans les classes maternelles et auto-rapportées par les enseignant.es au Liban. In Brahim BouDarbat, Mbaye Ahmadou Aly, ... Ouoba Youmanli, le système éducatif en Afrique Francophone: défis et opportunités (Observatoire de la francophonie Economique, pp. 140-156). Montréal, Canada: Université de Montréal.
Peer reviewed

Neveu, M., & Rousselle, L. (December 2021). How the fine motor skills can influence the arithmetical abilities development: a multilevel growth curve analysis [Paper presentation]. Rencontre internationales d'orthophonie - UNADREO.

Rousselle, L., Maillart, C., Binamé, F., Jidovtseff, B., & Vossius, L. (December 2021). Des jeux de doigts avec les nombres pour renforcer les précurseurs aux apprentissages mathématiques chez de jeunes enfants d’âge pré-scolaire [Paper presentation]. XXIème Rencontres internationales d'orthophonie-UNADREO, Paris, France.
Peer reviewed

Neveu, M., Geurten, M., & Rousselle, L. (25 November 2021). Training arithmetical skills when finger counting and working memory cannot be used: A single case study in a child with cerebral palsy [Paper presentation]. Annual Meeting of the FNRS Contact Group "Number and the brain", Louvain-la-Neuve, Belgium.
Peer reviewed

Rousselle, L., & Vossius, L. (2021). Acquiring the cardinal knowledge of number words : A conceptual replication. Journal of Numerical Cognition, 7 (3), 411-434. doi:10.5964/jnc.7029
Peer Reviewed verified by ORBi

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2021). Toward an integrative model accounting for typical and atypical development of visuospatial short-term memory. Child Neuropsychology: A Journal on Normal and Abnormal Development in Childhood and Adolescence, 27 (1), 37-62. doi:10.1080/09297049.2020.1793923
Peer Reviewed verified by ORBi

Neveu, M., & Rousselle, L. (June 2020). How the fine motor skills can influence the arithmetical abilities development: a multilevel growth curve analysis [Poster presentation]. The Mathematical Cognition and Learning Society, Dublin, Ireland.

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2020). Magnitude processing in populations with spina-bifida: The role of visuospatial and working memory processes. Research in Developmental Disabilities, 102 (7), 103655. doi:10.1016/j.ridd.2020.103655
Peer Reviewed verified by ORBi

BARREA, C., LEROY, P., DEBRAY, F.-G., ALKAN, S., & Rousselle, L. (2020). Comment j’explore… Un trouble du développement intellectuel chez l'enfant. Revue Médicale de Liège, 75 (10), 686-691.
Peer reviewed

Neveu, M., Vossius, L., Schwartz, C., FORTHOMME, B., & Rousselle, L. (18 June 2019). Finger dexterity predicts early math skills development: Insight from 3D human motion analyses [Poster presentation]. Second Conference of the Mathematical Cognition and Learning Society, Ottawa, Canada.

Vossius, L., Neveu, M., Maillart, C., Binamé, F., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (16 June 2019). Finger games to improve precursors of arithmetic learning in preschool children [Paper presentation]. Second Conference of the Mathematical Cognition and Learning Society, Ottawa, Canada.

Vossius, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (14 May 2019). Does the development of number gestures and, more generally, finger skills influence the understanding of the cardinal meaning of number words in preschoolers ? [Poster presentation]. BAPS 2019, Liège, Belgium.

Vossius, L., Neveu, M., Maillart, C., Binamé, F., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (14 May 2019). Finger games to improve precursors of arithmetic learning in preschool children [Paper presentation]. BAPS 2019, Liège, Belgium.

Vossius, L., Neveu, M., Schwartz, C., FORTHOMME, B., & Rousselle, L. (09 May 2019). 3D human motion analyses to bring out fine motor skills as predictor of early mathematic skills development [Paper presentation]. Groupe de contacts "Number and the brain", Blankenberg, Belgium.

Neveu, M., Vossius, L., Schwartz, C., Forthomme, B., & Rousselle, L. (May 2019). 3D human motion analyses to bring out fine motor skills as predictor of early mathematic kills development [Poster presentation]. Annual Meeting of the Belgian Association for Psychological Sciences.

Neveu, M., Vossius, L., Maillart, C., Binamé, F., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (May 2019). Finger games to improve basic numerical skills in preschool children [Paper presentation]. Groupe de contact.

Vossius, L., & Rousselle, L. (2019). The role of fingers in the numerical development in typically developping preschoolers and children with motor disabilities [Paper presentation]. Lab Meeting - Langage and Gesture Lab - Université d'Alberta, Edmontion, Canada.

Schmetz, E., Magis, D., Detraux, J.-J., Barisnikov, K., & Rousselle, L. (2019). Basic visual perceptual processes in children with typical development and cerebral palsy: The processing of surface, length, orientation, and position. Child Neuropsychology: A Journal on Normal and Abnormal Development in Childhood and Adolescence. doi:10.1080/09297049.2018.1441820
Peer Reviewed verified by ORBi

Rousselle, L., Noël, M.-P., & Vossius, L. (2019). About number gesture: Which contribution to verbal cardinal knowledge development? [Paper presentation]. Second Conference of the Mathematical Cognition and Learning Society, Ottawa, Canada.

Neveu, M., Vossius, L., & Rousselle, L. (2019). Des activités quotidiennes pour développer les fonctions attentionnelles et exécutives d’un enfant âgé de 6 ans. Cahiers de Neuropsychologie Clinique, 6, 36-41.
Peer reviewed

Neveu, M., Vossius, L., & Rousselle, L. (05 October 2018). Des activités quotidiennes pour développer les fonctions attentionnelles et exécutives d’un petit garçon âgé de 6 ans présentant un retard global de développement [Paper presentation]. Congrès national de neuropsychologie clinique, Amiens, France.

Maillart, C., Binamé, F., Vossius, L., Chrifi, N., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (October 2018). What are the specific effects of shared reading activities to support emergent literacy skills ? A randomized control study on French-speaking preschool children [Poster presentation]. 17th International Clinical Phonetics and Linguistics Association Conference, St Julians, Malta.
Peer reviewed

Maillart, C., Binamé, F., Vossius, L., Chrifi, N., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (29 June 2018). Quelle efficacité pour les interventions menées en petits groupes en contexte scolaire ? Spécificité des interventions [Paper presentation]. 7e édition École internationale d’été en logopédie/orthophonie, Québec, Canada.

Vossius, L., Neveu, M., & Rousselle, L. (01 June 2018). Le études de cas en psychologie clinique, neuropsychologie et logopédie  - Etude de cas d'Antoine, prise en charge de troubles attentionnels et exécutifs en neuropsychologie [Paper presentation]. Journée de Recherche clinique - CPLU, ULiège.

Vossius, L., Maillart, C., Binamé, F., Neveu, M., & Rousselle, L. (May 2018). Améliorer les précurseurs aux apprentissages en mathématiques grâce à des jeux de doigts et de nombres [Poster presentation]. Congrès de la SOFTAL, Grenoble, France.

Vossius, L., Noel, M.-P., & Rousselle, L. (April 2018). Does the development of digital skills influence cardinal meaning development in 3- to 4-year-old children  ? [Poster presentation]. MCLS.

Rousselle, L. (2018). Le devenir des troubles d’apprentissage au cours des études supérieures : De la compréhension à l’accompagnement [Paper presentation]. Accompagner les 'Dys. 4ème Workshop de la Commission d'aide à la réussite.

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2018). The effect of visual arrangement on visuospatial short-term memory: Insights from children with 22q11.2 deletion syndrome. Cognitive Neuropsychology, 35 (7), 352-360. doi:10.1080/02643294.2018.1461616
Peer Reviewed verified by ORBi

Noël, M.-P., Attout, L., Crollen, V., De Visscher, A., & Rousselle, L. (2018). La dyscalculie développementale: à l’interface de l’orthophonie et de la neuropsychologie. In A. Roy, B. Guillery-Girard, G. Aubin, ... C. Mayor, Neuropsychologie de l’enfant: Approches cliniques, modélisations théoriques et méthodes (pp. 43-67). De Boeck Supérieur.

Vossius, L., Maillart, C., Dauvister, E., Willems, S., Binamé, F., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (19 May 2017). Des jeux de doigts et des lectures partagées pour renforcer les précurseurs des apprentissages scolaires dans des populations vulnérables [Paper presentation]. Jubilé de la Faculté de Psychologie, Logopédie et Sciences de l’Education, Université de Liège.

Dauvister, E., Vossius, L., & Rousselle, L. (19 May 2017). Des jeux de doigts pour renforcer les précurseurs des apprentissages scolaire [Poster presentation]. Jubilé de la Faculté de Psychologie, Logopédie et Sciences de l’Education, Université de Liège.

Maillart, C., Binamé, F., Vossius, L., Willems, S., Bergeron-Morin, L., Lefebvre, P., Orban, M., De Raeve, M., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (19 May 2017). La lecture partagée pour améliorer l’entrée dans l’écrit chez des enfants issus de population défavorisée [Paper presentation]. Jubilé de la Faculté de Psychologie, Logopédie et Sciences de l’Education, Université de Liège, Liège, Belgium.

Vossius, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (16 May 2017). Does the development of digital skills influence the development of basic numerical skills in children from three to four years old ? [Paper presentation]. Human Cognitive Neurosciences Seminar, University of Edinburgh.

Rousselle, L., Attout, L., Vossius, L., & Noel, M.-P. (10 May 2017). Basic numerical processing in genetic syndromes: The role of visuo-spatial processing and working memory [Paper presentation]. Human Cognitive Neurosciences Seminar, University of Edinburgh.

Vossius, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (05 May 2017). Does the development of digital skills influence the development of basic numerical skills in children from three to four years old? [Paper presentation]. 6th Annual meeting on the Advances in Numerical Cognition Research, Mont-saint-Aubert (Tournai-Doornik), Belgium.

Attout, L., Noël, M.-P., Vossius, L., & Rousselle, L. (22 April 2017). Etude des traitements numériques de base dans le syndrome 22q11: Impact des troubles visuo-spatiaux [Paper presentation]. Colloque association Relais 22.
Editorial reviewed

Rousselle, L. (23 March 2017). Overview in numerical and visuo-perceptual cognition [Paper presentation]. Lab meeting, Departement of Psychology, University of Edinburgh.

Schmetz, E., & Rousselle, L. (17 February 2017). Examining Visual perceptual processing in children in typical and atypical development (cerebral palsy) [Paper presentation]. Human Cognition Neurosciences Seminar, University of Edinburgh.

Maillart, C., Vossius, L., & Rousselle, L. (2017). Quelle spécificité pour les interventions logopédiques ?Comparaison de deux interventions ciblées sur les précurseurs des apprentissages scolaires : la lecture partagée et les activités digitales.

Attout, L., Noël, M.-P., Nassogne, M.-C., & Rousselle, L. (2017). The role of short-term memory and visuo-spatial skills in numerical magnitude processing: evidence from Turner syndrome. PLoS ONE, 12 (2), 0171454. doi:10.1371/journal.pone.0171454
Peer Reviewed verified by ORBi

Attout, L., Noël, M.-P., Vossius, L., & Rousselle, L. (2017). Evidence of the impact of visuo-spatial processing on magnitude representation in 22q11.2 microdeletion syndrome. Neuropsychologia, 99, 296-305. doi:10.1016/j.neuropsychologia.2017.03.023
Peer Reviewed verified by ORBi

Schmetz, E., Rousselle, L., Ballaz, C., Detraux, J.-J., & Barisnikov, K. (2017). The BEVPS: A new test battery to assess visual perceptual and spatial processing abilities in 5–14 year-old children. Applied Neuropsychology: Child, 7 (4), 317-333. doi:10.1080/21622965.2017.1336710
Peer Reviewed verified by ORBi

Dauvister, E., Vossius, L., & Rousselle, L. (2017). Des jeux de doigts comme renforçateurs des précurseurs des apprentissages scolaires. Cahiers de l'ASELF, 14 (2), 26-33.

Rousselle, L. (2016). Le statut ESH-Ulg : Pratiques et enjeux autour de l’évaluation des demandes [Paper presentation]. Journée d'étude organisée par la cellule d'Accompagnement des Etudiant en Situation de Handicap "L’enseignement à l’université de Liège, de l’intégration à l’inclusion ?".

Vossius, L., & Rousselle, L. (2016). Accompagnements pédagogiques des élèves présentant des difficultés d'apprentissage en mathématiques : réflexions autour des aménagements. In Développements - Revue interdisciplinaire du développement cognitif normal et pathologique.
Peer reviewed

Attout, L., Vossius, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (01 September 2016). Visuo-spatial STM impairment link to a serial order component deficit in children with Velocardiofacial syndrome [Poster presentation]. The eighth European Working Memory Symposium (EWOMS – VIII), Liège, Belgium.

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (24 June 2016). The implication of short-term memory in numerical magnitude processing: evidence from Turner syndrome [Poster presentation]. 4th biennial meeting of the Special Interest Group (SIG) 22, Amsterdam, Netherlands.

Vossius, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (23 June 2016). How and when do children master the numerical content conveyed by number words and number gestures ? [Poster presentation]. 4th biennial meeting of the Special Interest Group (SIG) 22 "Neuroscience and Education", Amsterdam, Netherlands.

Schmetz, E., & Rousselle, L. (03 June 2016). Le point sur les processus visuo-perceptifs chez les enfants atteints de paralysie cérébrale. Revue de Neuropsychologie, 8 (2), 137-149.
Peer reviewed

Schmetz, E., Barisnikov, K., Detraux, J.-J., & Rousselle, L. (03 June 2016). Spatial location skills in Cerebral Palsied children: How the presentation can influence children performances? [Poster presentation]. European Association of Childhood Disabilities, Stockholm, Sweden.

Vossius, L., Dauvister, E., Maillart, C., Binamé, F., Willems, S., Jidovtseff, B., & Rousselle, L. (19 May 2016). Des jeux de doigts et des lectures partagées pour renforcer les précurseurs des apprentissages scolaires dans des populations vulnérables [Paper presentation]. 9ème rencontre du Réseau Interuniversitaire de Psychologie du Développement et de l'Éducation (RIPSYDEVE), Louvain-la-Neuve, Belgium.

Vossius, L., & Rousselle, L. (18 May 2016). Accompagnements pédagogiques des élèves présentant des difficultés d’apprentissage en mathématique : réflexions autour des aménagements [Paper presentation]. Journée scientifique de de la SOFTAL.

Vossius, L., & Rousselle, L. (18 May 2016). Accompagnements pédagogiques des élèves présentant des difficultés d'apprentissage en mathématiques : réflexions autour des aménagements. Communication orale. 4ème rencontre de la Societé Francophone des Troubles d’Apprentissage et du Langage « La dyscalculie : nouvelles perspectives pour comprendre ce trouble et intervenir » [Paper presentation]. 4ème rencontre de la Societé Francophone des Troubles d’Apprentissage et du Langage « La dyscalculie : nouvelles perspectives pour comprendre ce trouble et intervenir ».

Noël, M.-P., & Rousselle, L. (18 May 2016). La dyscalculie : nouvelles perspectives pour comprendre ce trouble et intervenir [Paper presentation]. 4ème rencontre de la Societé Francophone des Troubles d’Apprentissage et du Langage « La dyscalculie : nouvelles perspectives pour comprendre ce trouble et intervenir », Louvain-la-Neuve, Belgium.

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (21 April 2016). The implication of short-term memory in numerical magnitude processing: evidence from Turner syndrome [Paper presentation]. Groupe de Contact FNRS Meeting 2016.
Editorial reviewed

Vossius, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (21 April 2016). How and when children master the numerical content conveyed by verbal numbers and number gestures ? [Paper presentation]. Fifth Annual Meeting « Advances in Numerical Cognition Research ».

Turine, H., Catale, C., Lejeune, C., & Rousselle, L. (2016). Prise en charge neuropsychologique des troubles attentionnels sans hyperactivité chez l’enfant (TDA) : à propos de deux cas. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 141, 199-208.
Peer Reviewed verified by ORBi

Noël, M.-P., Rousselle, L., & De Visscher, A. (2016). Both Specific and General Cognitive Factors Account for Dyscalculia. Cursiv, 8, 35-52.
Peer Reviewed verified by ORBi

Vossius, L., & Rousselle, L. (2016). Accompagnements pédagogiques des élèves présentant des difficultés d'apprentissage en mathématiques : réflexions autour des aménagements [Paper presentation]. 4ème rencontre de la Societé Francophone des Troubles d’Apprentissage et du Langage « La dyscalculie : nouvelles perspectives pour comprendre ce trouble et intervenir ».

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2016). The implication of short-term memory in numerical magnitude processing: evidence from Turner syndrome [Paper presentation]. Fifth Annual Meeting « Advances in Numerical Cognition Research ».
Editorial reviewed

Maillart, C., Rousselle, L., Wansard, M., & Leclercq, A.-L. (17 December 2015). L’apprentissage de résolution de problèmes complexes (ARPC) : un dispositif d’entrainement au travail interdisciplinaire [Paper presentation]. Pédagogie universitaire namuroise en changement (PUNCH), Namur, Belgium.

Attout, L., Noël, M.-P., & Rousselle, L. (17 September 2015). On the importance to consider sequential presentation in magnitude processing for mathematical ability: evidence from Turner syndrome [Poster presentation]. 19th Conference of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Paphos, Cyprus.

Vossius, L., Noel, M.-P., Attout, L., & Rousselle, L. (June 2015). Examination of magnitude processing in velo-cardio-facial syndrome: similar acuity in number, space and time processing? [Poster presentation]. Belgian Psychological Association Meeting, Bruxelles, Belgium.

Rousselle, L. (21 May 2015). Le rôle des doigts dans le développement des représentations symboliques verbales [Paper presentation]. Séminaire UCL-ULiège-Développement de la cognition numérique.

Rousselle, L. (17 October 2014). Tedi-Math Sup [Paper presentation]. Journée de recherche clinique de la Clinique Psychologique et Logopédique Universitaire.

Rousselle, L., & Noel, M.-P. (02 October 2014). How does the visuo-spatial deficit impact basic numerical processing in Williams syndrome? The question of domain specificity [Paper presentation]. Third Symposium of the Support Fund Maguerite-Marie Delacroix.

Rousselle, L., & Noël, M.-P. (12 June 2014). Symbolic numerical processing deficit in people with Williams syndrome [Poster presentation]. EARLI SIG 22 "Neuroscience and Education", Göttingen, Germany.

Rousselle, L., & Noel, M.-P. (17 April 2014). How does the visuo-spatial deficit impact basic numerical processing in Williams syndrome? The question of domain specificity [Poster presentation]. Communication affichée au colloque Développements Atypiques : Quels apports pour la psychologie du développement ?, Rennes, France.

Rousselle, L., & Noel, M.-P. (04 April 2014). Evidence for a global access deficit to the meaning of numerical symbols in people with Williams syndrome [Poster presentation]. Sixth Expert Meeting on Mathematical Thinking and Learning, Leiden, Netherlands.

Noël, M.-P., Rousselle, L., & Devisscher, A. (2014). La dyscalculie développementale : à la croisée de facteurs numériques spécifiques et de facteurs cognitifs généraux. Développements : Revue Interdisciplinaire du Développement Cognitif Normal et Pathologique, 14, 24-31.

Rousselle, L., Dembour, G., & Noël, M.-P. (2013). Magnitude Representations in Williams Syndrome: Differential Acuity in Time, Space and Number Processing. PLoS ONE, 8 (8), 72621. doi:10.1371/journal.pone.0072621
Peer Reviewed verified by ORBi

Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2012). How understanding mathematical learning disability may guide mathematics teaching? British Journal of Educational Psychology Monographs, Series II, 8, 63-82.
Peer reviewed

Rousselle, L. (2012). Les difficultés numériques dans les syndromes génétiques. In M. Habib, M.-P. Noël, F. George, ... V. Brun (Eds.), Calcul et dyscalculies : des modèles à la rééducation. Paris, France: Elsevier Masson.

Rousselle, L., & noel, M.-P. (2012). How does the visuo-spatial deficit impact basic numerical processing in Williams syndrome? The question of domain specificity [Paper presentation]. 4th Expert Meeting on Mathematical Thinking and Learning.

Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2012). Vers un déficit numérique de base dans la dyscalculie développementale. In Avoir ou pas la bosse des maths ? Acquisition normale et pathologique des compétences numériques. Fernelmont, Belgium: E.M.E. & Intercommunications.

Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2011). Developmental changes in the profiles of dyscalculia: an explanation based on a double exact-and-approximate number representation model. Frontiers in Human Neuroscience, 5, 165. doi:10.3389/fnhum.2011.00165
Peer Reviewed verified by ORBi

Mejias Vanslype, S., Mussolin, C., Rousselle, L., Grégoire, J., & Noël, M.-P. (2011). Numerical and nonnumerical estimation in children with and without mathematical learning disabilities. Child Neuropsychology, 18 (6), 550-575.
Peer reviewed

Rousselle, L., & Noël, M.-P. (2008). The development of automatic numerosity processing in preschoolers : evidence for numerosity-perceptual interference. Developmental Psychology, 44, 544-60. doi:10.1037/0012-1649.44.2.544
Peer Reviewed verified by ORBi

Rousselle, L., & Noël, M.-P. (2008). Mental arithmetic in children with learning disabilities : the adaptative use of approximate calculation in an addition verification task. Journal of Learning Disabilities, 41, 498-513.
Peer Reviewed verified by ORBi

Rousselle, L., & Noël, M.-P. (2007). Basic numerical skills in children with mathematics learning disabilities : A comparison of symbolic vs non symbolic number magnitude processing. Cognition, 102, 361-395. doi:10.1016/j.cognition.2006.01.005
Peer Reviewed verified by ORBi

Rousselle, L., & Seron, X. (2006). Les compétences numériques préverbales : une revue critique. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 85, 286-292.
Peer Reviewed verified by ORBi

Rousselle, L. (2005). Le point sur la question des compétences numériques précoces. In M.-P. Noël (Ed.), La dyscalculie : trouble du développement numérique de l'enfant. Marseille, France: Solal.

Noël, M.-P., & Rousselle, L. (2005). Magnitude representation in children: Its development and dysfunction. In J. Campbell (Ed.), Handbook of Mathematical Cognition. New York, United States: Psychology Press.

Pesenti, M., & Rousselle, L. (2005). Les procédures de quantification chez l’enfant. In A. Van Hout, C. Meljac, ... Fisher (Eds.), Troubles du calcul et dyscalculies chez l’enfant. Paris, France: Masson.

Jemel, B., Pisani, M., Rousselle, L., Crommelinck, M., & Bruyer, R. (2005). Exploring the functional architecture of person recognition system with event-related potentials in a within- and cross-domain self-priming of faces. Neuropsychologia, 43, 2024-2040. doi:10.1016/j.neuropsychologia.2005.03.016
Peer Reviewed verified by ORBi

Rousselle, L., Palmers, E., & Noël, M.-P. (2004). Magnitude comparison in preschoolers: what counts ? Influence of perceptual variables. Journal of Experimental Child Psychology, 87, 57-84. doi:10.1016/j.jecp.2003.10.005
Peer Reviewed verified by ORBi

Contact ORBi