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Peters, S., Rousselle, L., Catale, C., & Demarest, V. (07 July 2025). Soutenir le développement d’une vision malléable des habiletés cognitives. Implémentation d’une recherche collaborative dans une école secondaire [Paper presentation]. Actualité de la Recherche en Education et en Formation (AREF), Liège, Belgium. ![]() |
![]() ![]() | Demarest, V., Rousselle, L., Catale, C., & Peters, S. (02 December 2024). Prévalence et origine des neuromythes chez les enseignants : la situation en Fédération Wallonie-Bruxelles [Poster presentation]. 3eme Congrès international sur la formation et la profession enseignante, Genève, Switzerland. ![]() |
![]() ![]() | Geurten, M., Catale, C., Gay, P., Deplus, S., & Billieux, J. (2021). Measuring impulsivity in Children: Adaptation and Validation of a Short Version of the UPPS-P Impulsive Behaviors Scale in Children and Investigation of Its Links with ADHD. Journal of Attention Disorders, 25 (1), 105-114. doi:10.1177/1087054718775831 ![]() |
![]() ![]() | Catale, C., Closset, A., & Majerus, S. (2021). L’évaluation de la mémoire chez l’enfant. In M.-P. Noël, Bilan neuropsychologique de l’enfant (pp. 63-112). Mardaga. |
![]() ![]() | Geurten, M., Majerus, S., Lejeune, C., & Catale, C. (2018). Questionnaire of Memory (Q-MEM): A new measure of everyday memory functioning in school-age children. Applied Neuropsychology: Child, 7, 44-51. doi:10.1080/21622965.2016.1239201 ![]() |
![]() ![]() | Turine, H., Catale, C., Lejeune, C., & Rousselle, L. (2016). Prise en charge neuropsychologique des troubles attentionnels sans hyperactivité chez l’enfant (TDA) : à propos de deux cas. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 141, 199-208. ![]() |
![]() ![]() | Geurten, M., Catale, C., Geurten, C., Wansard, M., & Meulemans, T. (2016). Studying Self-Awareness in Children: Validation of the Questionnaire of Executive Functioning (QEF). Clinical Neuropsychologist, 30 (4), 558-578. doi:10.1080/13854046.2016.1178331 ![]() |
![]() ![]() | Geurten, M., Catale, C., Geurten, C., Wansard, M., & Meulemans, T. (2016). Psychometric properties of the Questionnaire of Executive Self-Awareness (QESA) for Children. Journal of the International Neuropsychological Society. ![]() |
![]() ![]() | Geurten, M., Catale, C., & Meulemans, T. (2016). Involvement of Executive Functions in Children’s Metamemory. Applied Cognitive Psychology, 30 (1), 70-80. doi:10.1002/acp.3168 ![]() |
![]() ![]() | Toucheque, M., Etienne, A.-M., Stassart, C., & Catale, C. (2016). VALIDATION OF THE FRENCH VERSION OF THE PARENTING STRESS INDEX–SHORT FORM (FOURTH EDITION). Journal of Community Psychology, 44 (4), 419-425. doi:10.1002/jcop.21778 ![]() |
![]() ![]() | Catale, C., Meulemans, T., & Thorell, L. B. (2015). The Childhood Executive Function Inventory (CHEXI): Confirmatory Factor Analyses and Cross-Cultural Clinical Validity in a Sample of 8- to 11-Year-Old Children. Journal of Attention Disorders. doi:10.1177/1087054712470971 ![]() |
![]() ![]() | Geurten, M., Catale, C., & Meulemans, T. (2015). When Children’s Knowledge of Memory Improves Children’s Performance in Memory. Applied Cognitive Psychology, 29, 244-252. doi:10.1002/acp.3102 ![]() |
![]() ![]() | Fettweis, T., SCHNITZLER, T., Catale, C., & Vanderthommen, M. (December 2014). Etude corrélative entre le contrôle postural statique, la concentration et le comportement en classe d’enfants de première primaire [Poster presentation]. !ème congrès de l'AFPSA, Liège, Belgium. |
Lejeune, C., Meulemans, T., Desmottes, L., & Catale, C. (September 2014). Automatization of mirror - tracing skill in children with Developmental Coordination Disorder [Poster presentation]. The Developmental Section Annual Conference. |
![]() ![]() | Maillart, C., Leclercq, A.-L., Lejeune, C., Catale, C., & Willems, S. (21 May 2014). L’apprentissage de résolution de problèmes complexes (ARP - C) : un dispositif d’entrainement au travail interdisciplinaire [Paper presentation]. 28 ème Congrès de l'Association internationale de pédagogie universitaire, Mons, Belgium. |
![]() ![]() | Stawarczyk, D., Majerus, S., Catale, C., & D'Argembeau, A. (06 January 2014). Relationships between mind-wandering and attentional control abilities in young adults and adolescents. Acta Psychologica, 148, 25-36. doi:10.1016/j.actpsy.2014.01.007 ![]() |
Thorell, L. B., & Catale, C. (2014). The Assessment of Executive Functioning Using the Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI). In S. Goldstein & J. Naglieri (Eds.), Handbook of Executive functioning. Springer. doi:10.1007/978-1-4614-8106-5_20 |
![]() ![]() | Lejeune, C., Desmottes, L., Catale, C., & Meulemans, T. (2014). Age difference in dual-task interference effects on procedural learning in children. Journal of Experimental Child Psychology. doi:10.1016/j.jecp.2014.07.007 ![]() |
![]() ![]() | Catale, C., Lejeune, C., Schmitz, X., & Meulemans, T. (2014). Validation d’un test d’inhibition auprès d’enfants présentant un trouble déficitaire de l’attention avec/sans hyperactivité. Canadian Journal of Behavioural Science, 46 (1), 66-72. doi:10.1037/a0031006 ![]() |
![]() ![]() | Catale, C., Geurten, M., Lejeune, C., & Meulemans, T. (2014). The Conners Parent Rating Scale: Psychometric properties in typically developing 4- to 12-year-old Belgian French-speaking children. European Review of Applied Psychology, 64, 221-227. doi:10.1016/j.erap.2014.07.001 ![]() |
![]() ![]() | Lejeune, C., Catale, C., Willems, S., & Meulemans, T. (June 2013). Intact procedural motor sequence learning in developmental coordination disorder. Research in Developmental Disabilities, 34 (6), 1974-1981. doi:10.1016/j.ridd.2013.03.017 ![]() |
Maillart, C., & Catale, C. (2013). La clinique psychologique et logopédique : une approche intégrée du patient [Paper presentation]. Cycles de cours universitaires. |
Geurten, M., Meulemans, T., Fresson, M., Bouden, A., Lejeune, C., & Catale, C. (2013). Validation of a French Version of a New Anxiety Trait Scale for Children [Poster presentation]. 12th European Conference of Psychological Assessment, San Sebastian, Spain. |
Geurten, M., Catale, C., & Meulemans, T. (2013). Children’s Knowledge About Memory: Adaptation and French Validation of a Scale to Assess it. In Journal of the International Neuropsychological Society. ![]() |
![]() ![]() | Lejeune, C., Catale, C., Schmitz, X., Quertemont, E., & Meulemans, T. (2013). Age-Related Differences in Perceptuomotor Procedural Learning in Children. Journal of Experimental Child Psychology, 116, 157-168. doi:10.1016/j.jecp.2013.05.001 ![]() |
![]() ![]() | Catale, C., Lejeune, C., Merbah, S., & Meulemans, T. (2013). French Adaptation of the Childhood ExecutivFe Function Inventory (CHEXI): Confirmatory Factor Analysis in a Sample of Young French-Speaking Belgian Children. European Journal of Psychological Assessment, 29 (2), 149-155. ![]() |
Catale, C., Geurten, M., Lejeune, C., & Meulemans, T. (2013). Perceptual andMotor Inhibition in ADHD:Evidence for a specific impairment? In Journal of the International Neuropsychological Society (pp. 183). Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press. ![]() |
![]() ![]() | Catale, C., & Meulemans, T. (2013). Diagnostic, assessment and remediation of the attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD): The neuropsychologist’s point of view. Neuropsychiatrie de l'Enfance et de l'Adolescence, 3, 140-147. doi:10.1016/j.neurenf.2012.12.005 ![]() |
Geurten, M., Catale, C., & Meulemans, T. (2013). The way we learn this knowledge that dominates all other knowledge [Paper presentation]. 4th World Congress of Learning, Teachin, and Educational Leadership, Barcelona, Spain. ![]() |
Lejeune, C., Desmottes, L., Catale, C., & Meulemans, T. (2012). Interference of a secondary task on procedural learning in children. In Belgian Brain Congress 2012: Abstract Book (pp. 26). ![]() |
Lejeune, C., Catale, C., Schmitz, X., Lambert, M., & Meulemans, T. (2012). Procedural learning in Developmental Coordination Disorder. In Books of Abstract: 1st Joint Meeting of the Belgian Association for Psychological Science & Sociedad Espanola de Psicologica Experimental (pp. 163). ![]() |
![]() ![]() | Catale, C. (2012). Distrait? Agité? Mon enfant présente-t-il un trouble déficitaire de l'attention avec/sans hyperactivité? [Paper presentation]. Conférence Grand Public de la Clinique Psychologique et Logopédique Universitaire (CPLU). |
Lejeune, C., Catale, C., Schmitz, X., Lambert, M., & Meulemans, T. (2012). Is motor sequence learning impaired in Developmental Coordination Disorder? [Poster presentation]. 8th FENS Forum of Neuroscience, Barcelone, Spain. |
Catale, C., Meulemans, T., Lejeune, C., & Geurten, M. (2012). The Conners Parent Rating Scale: Confirmatory factorial analysis on preliminary data in a sample of 5-10 years old Belgian French Speaking Children. In Book of Abstracts (pp. 21). ![]() |
Catale, C., Lejeune, C., & Meulemans, T. (2012). Relationship between video game practice and attentional performance in children. In 1st Joint Meeting of the Belgian Association for Psychological Science and Sociedad Espanola de Psicologia Experimental. Book of abstracts (pp. 115-116). ![]() |
![]() ![]() | Catale, C., Willems, S., Lejeune, C., & Meulemans, T. (2012). Parental educational level influence on memory and executive performance in children. European Review of Applied Psychology, 62, 161-171. doi:10.1016/j.erap.2012.04.003 ![]() |
Turine, H., Lejeune, C., & Catale, C. (2012). Rééducation attentionnelle chez l’enfant avec Trouble Déficitaire de l’Attention (TDA) : Analyse de deux cas [Poster presentation]. SYMPOSIUM INTERNATIONAL DE NEUROPSYCHOLOGIE : REHABILITATION COGNITIVE ET PRISE EN CHARGE CHIRURGICALE, Lille, France. |
Lejeune, C., Merbah, S., Catale, C., Dizier, P., & Meulemans, T. (2011). Acquisition of a new motor skill in preschool- and school-aged children. In Books of Abstract: ASecond Meeting of The Federation of European Societies of Neuropsychology. ![]() |
Lejeune, C., Catale, C., Merbah, S., Jacquemin, S., & Meulemans, T. (27 May 2011). Developmental differences in the procedural learning of a perceptual-motor skill [Poster presentation]. BAPS, Ghenk, Belgium. |
![]() ![]() | Catale, C., & Meulemans, T. (2011). Organisation factorielle et évaluation des fonctions exécutives chez l’enfant en âge préscolaire et scolaire. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 112-113, 265-274. ![]() |
![]() ![]() | Catale, C., Lejeune, C., Merbah, S., & Meulemans, T. (2011). Sensibilité et spécificité du CHildhood EXecutive functioning Inventory (CHEXI) chez des enfants avec troubles attentionnels. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 115, 487-493. ![]() |
Catale, C. (2011). Le trouble déficitaire de l'attention avec/sans hyperactivité: le point de vue cognitif et comportemental. |
![]() ![]() | Catale, C., Germain, S., & Meulemans, T. (2011). Exploration of perceptual and motor inhibition in children with traumatic brain injury. Perceptual and Motor Skills, 113 (3), 1-13. doi:10.2466/04.15.22.25.PMS.112.3.667-679 ![]() |
Catale, C., Collette, F., Lejeune, C., Charlier, Y., & Meulemans, T. (2011). Development and organization of executive functions in 4-to 11 year-old children: A factor study. In Books of Abstract: Annual Meeting of the Belgian Association for Psychological Science (pp. 109). ![]() |
Catale, C., Lejeune, C., & Meulemans, T. (2010). Exploration of perceptual and motor inhibition in children with traumatic brain injury [Poster presentation]. Second Meeting of the federation of European Societies of Neuropsychology, Amsterdam, Netherlands. |
![]() ![]() | Bonnier, C., Costet, A., Hmaimess, G., Catale, C., Maillart, C., & Marique, P. (2010). Early Bifrontal Brain Injury: Disturbances in Cognitive Function Development. Neurology Research International. doi:10.1155/2010/765780 ![]() |
Catale, C. (2010). LE FONCTIONNEMENT EXECUTIF CHEZ L’ENFANT APPROCHE DEVELOPPEMENTALE ET NEUROPSYCHOLOGIQUE [Doctoral thesis, ULiège - Université de Liège]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/148749 |
Catale, C. (2010). Traumatisme crânien chez l'enfant: Quelles sont les conséquences sur les plans cognitif, comportemental et scolaire? [Paper presentation]. Festival ImagéSanté. |
Catale, C., Schmitz, X., Lejeune, C., & Meulemans, T. (2009). Parental socio-educational influence on executive measures and socio-adaptative behaviours in preschooler. In Books of Conference Abstract: The10th European Conference on Psychological Assessment (pp. 149-150). ![]() |
Catale, C., & Willems, S. (2009). Troubles des émotions et de la cognition sociale. Traité de Neuropsychologie de l’enfant. In M. Poncelet, S. Majerus, ... M. Van der Linden (Eds.), Traité de Neuropsychologie de l’enfant (pp. 403-427). Marseille, France: Solal. |
Closset, A., Catale, C., & Patricia, M. (2009). Neuropsychologie des traumatismes crâniens chez l'enfant. In M. Poncelet, S. Majerus, ... M. Van der Linden (Eds.), Traité de Neuropsychologie de l'enfant (pp. 403-427). Marseille, France: Solal. |
![]() ![]() | Catale, C., & Meulemans, T. (2009). The Real Animal Size Test (RAST): A new measure of inhibitory control for young children. European Journal of Psychological Assessment, 25 (2). doi:10.1027/1015-5759.25.2.83 ![]() |
Catale, C., & Meulemans, T. (2009). Evaluation des troubles de la mémoire et de l'attention dans le cadre de l'examen neuropsychologiques. |
Lejeune, C., Catale, C., & Meulemans, T. (2009). Fonctions attentionnelles et exécutives dans la dyspraxie développementale [Paper presentation]. Réunion d’hiver de la Société de Neuropsychologie de Langue Française, Paris, France. |
![]() ![]() | Catale, C., Marique, P., Closset, A., & Meulemans, T. (2009). Attentional and executive functioning following mild traumatic brain injury in children using the Test for Attentional Performance (TAP) battery. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 31 (3), 331-338. doi:10.1080/13803390802134616 ![]() |
Catale, C., & Meulemans, T. (2008). Mémoire et attention: Evaluation et Perspective de Prise en charge. |
Catale, C. (2008). Le trouble de l'attention avec ou sans hyperactivité [Paper presentation]. Conférence organisée par la direction de l'école communale de Waimes. |
Catale, C. (2008). Evaluation des troubles de la mémoire et de l'attention dans le cadre de l'examen neuropsychologique. |
Catale, C. (2007). L'approche neuropsychologique: un autre regard sur les troubles des apprentissages chez l'enfant [Paper presentation]. Congrès de l'Association Francophone des Agents PMS. |
Catale, C., & Meulemans, T. (2007). Evaluation des troubles de la mémoire et de l'attention dans le cadre de l'examen neuropsychologiques. |
Catale, C. (2007). L'apport de la neuropsychologie dans la compréhension des troubles de l'attention et de la mémoire chez l'enfant. |
Catale, C. (2007). Mise à jour des connaissances en matière de neuropsychologie en liaison avec les apprentissages scolaires et leurs facteurs d'influence. |
Catale, C., & Meulemans, T. (2007). A new inhibition task for young children: The “Real Size Animal” task. In Books of Conference Abstract: The 9th European Conference on Psychological Assessment (pp. 32). ![]() |
Catale, C., & Meulemans, T. (2007). Le trouble de l’attention avec hyperactivité : un trouble spécifique de l’inhibition ? [Poster presentation]. Journées de Printemps de la Société de Neuropsychologie de Langue Française. |
Catale, C., Closset, A., & Majerus, S. (2007). Evaluation de la mémoire chez l’enfant. In M.-P. Noël (Ed.), Bilan neuropsychologique de l’enfant : Evaluation, Mesure et Diagnostic (pp. 49-95). Bruxelles, Belgium: Mardaga. |
Catale, C., Hogge, M., & Meulemans, T. (2006). La BREFA, Batterie Rapide d’Evaluation des Fonctions Attentionnelles chez l’enfant : données préliminaires [Poster presentation]. Journée de Printemps de la Société de Neuropsychologie de Langue Française. |
Bonnier, C., Potelle, D., Buelens, M., Catale, C., Hmaimess, G., Maillart, C., & Marique, P. (2006). Early bifrontal brain injury: sequential neuropsychological developmental features. In Revista de neurologia (pp. 20). Barcelona, Spain: Barcelona Centro de Orientacion Escolar. ![]() |
Catale, C. (2006). Etat de la question sur l'hyperactivité et les troubles attentionnels. |
Catale, C. (2006). Mise à jour des connaissances en matière de neuropsychologie en liaison avec les apprentissages scolaires et leurs facteurs d'influence. |
Catale, C., & Meulemans, T. (2006). Evaluation des troubles de la mémoire et de l'attention dans le cadre de l'examen neuropsychologiques. |
Catale, C., Hogge, M., & Meulemans, T. (2006). Effect of parental socio-educational level on memory and attentional measures in children. In Book of Abstracts: Annual Meeting of the Belgian Association for Psychological Science (pp. 60). ![]() |
Catale, C. (2005). Trouble de l'attention et de la mémoire chez l'enfant: Evaluation et Prise en charge. |
Catale, C., & Meulemans, T. (2005). Evaluation des troubles de la mémoire et de l'attention dans le cadre de l'examen neuropsychologiques. |
Catale, C. (2005). Etat de la question sur le trouble de l'attention avec hyperactivité. |
Catale, C., & Meulemans, T. (2005). Neuropsychologie: Données théoriques et implications cliniques. |
Catale, C., & Meulemans, T. (2005). Development of new assessment tools for attentional and executive functioning in children. In Books of Conference Abstract: The 8th European Conference on Psychological Assessment (pp. 49). ![]() |
Catale, C. (2004). La NEPSY, outil d’évaluation neuropsychologique chez le jeune enfant. Approche critique [Paper presentation]. Conférence organisée par des Centres PMS de la Province de Liège. |
Catale, C. (18 March 2004). Le trouble d'attention avec hyperactivité. Diagnostic, évaluation et perspective de prise en charge [Paper presentation]. Congrès de l'Association Francophone des Agents PMS, Butchenbach, Belgium. |
Catale, C. (2004). Le trouble d’attention avec hyperactivité. Diagnostic, évaluation et perspectives de prise en charge. |
Catale, C., Lejeune, C., & Meulemans, T. (2004). Profil neuropsychologique chez des enfants présentant un trouble d’attention avec hyperactivité [Poster presentation]. Réunion d’hiver de la Société de Neuropsychologie de Langue Française. |
Closset, A., & Catale, C. (2004). Evaluation des traumatismes crâniens légers chez l’enfant. In T. Meulemans, A. Philippe, C. Françoise, ... G. Aubin (Eds.), Neuropsychologie des traumatismes crâniens légers (pp. 265-301). Marseille, France: Solal. |
Catale, C. (2004). Effet de lésions frontales précoces sur le développement de la cognition et des émotions [Paper presentation]. Séminaire théorique. |
Catale, C., & Meulemans, T. (2004). Neuropsychologie de la mémoire et de l'attention : Modèles théoriques et implications cliniques. |
Catale, C. (2004). Approche critique des outils d'évaluation des troubles de la mémoire et de l'attention dans le cadre de l'examen neuropsychologique de l'enfant. |
Catale, C. (2003). Neuropsychologie du développement et Mémoire. |
Catale, C., Hogge, M., Meulemans, T., & Van der Linden, M. (2003). Emotional Processing in Down Syndrome. In Books of Abstracts: 13th conference of the European Society for Cognitive Psychology (pp. 371). ![]() |
Catale, C., Willems, S., & Van der Linden, M. (2002). Effet de Simple exposition et reconnaissance pour des objets tridimensionnels chez des enfants âgés de 5 à 12 ans et des jeunes adultes [Poster presentation]. Journées de Printemps de la Société de Neuropsychologie de Langue Française, Liège, Belgium. |
Marique, P., Catale, C., Closset, A., & Van der Linden, M. (2001). Exploration des troubles attentionnels consécutifs à un traumatisme crânien léger. Revue de Neuropsychologie, 11, 90-91. ![]() |
Catale, C., QUITTRE, A., Halleux, C., LEKEU, F., Olivier, C., WOJTASIK, V., Van der Linden, M., & SALMON, E. (2001). Le fardeau des accompagnants dans la maladie d'Alzheimer avant et après une prise en charge cognitive [Poster presentation]. Société de Neurologie de Langue Française, Lyon, France. |
Docquier, L., Catale, C., Closset, A., & Van der Linden, M. (2000). Administration de la Batterie de Tests d’Evaluation de l’Attention (TEA ; Zimmermann & Fimm, 1994) à des enfants de 6 à 14 ans. Revue de Neuropsychologie, 11, 74-75. ![]() |
Catale, C. (2000). La maladie d’Alzheimer : aspect théorique et implications dans la rééducation. |