Unpublished conference/Abstract (Scientific congresses and symposiums)
Six leviers au service de la dynamique d’un groupe de travail pluriel chargé de la conception d’une formation novatrice
Georges, François; Marée, Lisa; Molenda, Sylvie et al.
2024L’enseignement supérieur et les dynamiques interconnectées
Peer reviewed
 

Files


Full Text
20240315_aipu24_georges_poumay_cn2r_relu.pdf
Author postprint (155.93 kB)
Download
Full Text Parts
2024_aipu_colloque_georges_poumay_VF_light.pdf
Author postprint (5.15 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
personne à l'épreuve du psychotrauma; approche par compétences; dynamique de groupe; collaborations interprofessionnelles
Abstract :
[fr] Pour remédier à l'errance thérapeutique des personnes confrontées au psychotrauma (PàEP), le Centre National de Ressources et de Résilience (CN2R) a établi deux groupes de travail (GT) : le premier regroupant des personnes expérimentées pour comprendre la problématique, le second rassemblant des PàEP et des personnes qualifiées pour convertir cette problématique en une compétence destinée à soutenir une formation. Au terme de ce travail, les membres du second groupe ont examiné les facteurs qu'ils estiment avoir contribué à la réussite de leur mission. L'analyse thématique des échanges issus d’un focus group et de deux entretiens réalisés à cette fin, à la lumière des processus et des interactions au sein d'un groupe (Gençer, 2019), met en évidence l’importance des éléments suivants : la taille limitée du groupe et sa composition plurielle, l'engagement de ses membres, leurs interactions respectueuses, leur flexibilité et leurs productions. Ces six éléments pourraient constituer autant de points d’attention pour d’autres équipes engagées dans la construction de nouvelles formations.
[en] To address the therapeutic wandering of individuals facing psychotrauma (PàEP), the “Centre National de Ressources et de Resilience” (CN2R) established two working groups: the first one, comprising experienced individuals, to understand the issue, and the second, including PàEP and qualified individuals, to translate it into a competence intended to support a future training. At the end of this work, the members of the working group examined the factors they believe contributed to the success of their mission. The thematic analysis of exchanges from a focus group and two interviews conducted for this purpose, in the light of processes and interactions within a group (Gençer, 2019), highlights the following elements: the size and composition of the group, the commitment of its members, their respectful interactions, their flexibility and their outputs. The thematic analysis of the exchanges from a focus group and two interviews conducted for this purpose, in the light of processes and interactions within a group (Gençer, 2019), highlights the following elements: the size and composition of the group, the commitment of its members, their respectful interactions, their flexibility and their productions. These six elements could serve as points of attention for other teams engaged in the construction of new training courses.
Research Center/Unit :
LabSET - Laboratoire de soutien aux Synergies Education-Technologie - ULiège
ARCH - Adaptation, Résilience et CHangement - ULiège
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Georges, François  ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > LabSET ; Université de Liège - ULiège > Adaptation, Résilience et CHangement (ARCH)
Marée, Lisa ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > LabSET ; Université de Liège - ULiège > Adaptation, Résilience et CHangement (ARCH)
Molenda, Sylvie;  Centre Nationale de Ressources et de Résilience
Verkest, Emmanuelle;  Centre nationale de ressources et de résilience
Poumay, Marianne ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation ; Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > LabSET ; Université de Liège - ULiège > Adaptation, Résilience et CHangement (ARCH)
Language :
French
Title :
Six leviers au service de la dynamique d’un groupe de travail pluriel chargé de la conception d’une formation novatrice
Publication date :
31 May 2024
Event name :
L’enseignement supérieur et les dynamiques interconnectées
Event organizer :
Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU)
Event place :
Sherbrooke, Canada
Event date :
28/05/2024 au 31/05/2024
Audience :
International
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 01 July 2024

Statistics


Number of views
68 (2 by ULiège)
Number of downloads
54 (1 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi