Article (Scientific journals)
Penser les projets épistémiques interdisciplinaires depuis les pratiques discursives du savoir. Sur l’éducation aux médias et les humanités numériques, d’après les propositions théoriques de Sémir Badir dans Les pratiques discursives du savoir. Le cas sémiotique
Mayeur, Ingrid
2024In Semen, 55, p. 133-146
Peer reviewed
 

Files


Full Text
CR Badir V2_revuIM_def.docx
Author postprint (72.67 kB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
pratiques discursives du savoir; éducation aux médias; blogging scientifique; interdisciplinarité; humanités numériques; didactique; media education; digital humanities; interdisciplinarity; scientific blogging
Abstract :
[fr] Dans cette contribution, nous présentons tout d’abord une synthèse problématisée de l’ouvrage de Sémir Badir (2022), Les pratiques discursives du savoir. Le cas sémiotique, pour discuter ensuite l’opportunité d’un cadre conceptuel qui permet de penser ces pratiques, et en particulier leur dimension didactique, dans d’autres projets épistémiques interdisciplinaires. Considérant l’éducation aux médias d’une part, les humanités numériques de l’autre, nous examinerons la proposition suivant laquelle l’étude des pratiques discursives du savoir dans ces projets permet d’évaluer leur portée en tant que savoirs critiques, à même d’en favoriser l’appropriation par les publics.
[en] In this paper, we first present a problematized overview of Sémir Badir's Les pratiques discursives du savoir. Le cas sémiotique (2022). We then discuss the relevance of a conceptual framework for thinking about these practices, and in particular their didactic dimension, in other interdisciplinary epistemic projects. Considering media education on the one hand, and digital humanities on the other, we will examine the proposition that the study of discourse practices in these projects enables us to assess their scope as critical knowledge, capable of fostering their appropriation by audiences.
Research Center/Unit :
Traverses - ULiège [BE]
Disciplines :
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others
Communication & mass media
Languages & linguistics
Author, co-author :
Mayeur, Ingrid  ;  Université de Liège - ULiège > Traverses
Language :
French
Title :
Penser les projets épistémiques interdisciplinaires depuis les pratiques discursives du savoir. Sur l’éducation aux médias et les humanités numériques, d’après les propositions théoriques de Sémir Badir dans Les pratiques discursives du savoir. Le cas sémiotique
Publication date :
2024
Journal title :
Semen
ISSN :
0761-2990
eISSN :
1957-780X
Publisher :
Presses Universitaires de France, Besançon, France
Volume :
55
Pages :
133-146
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 07 November 2023

Statistics


Number of views
34 (8 by ULiège)
Number of downloads
1 (1 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi