Article (Scientific journals)
L’efficacité des interventions en mathématiques chez les enfants ayant un trouble spécifique des apprentissages en mathématiques ou à risque : synthèse narrative d’une série de revues de littérature systématiques
Cattini, Julie; Lafay, Anne
2021In Glossa : Cahiers de l'UNADRIO, 131, p. 87-120
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Overview-MLD_Cattini&Lafay_postprint auteur.pdf
Author postprint (1.26 MB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Dyscalculie; Trouble spécifique des apprentissages en mathématiques; Intervention; Evidence-Based Practice; Revue
Abstract :
[fr] Les nombres et les mathématiques sont utilisés quotidiennement dans notre société. Pourtant, certain·e·s enfants présentent un trouble spécifique des apprentissages en mathématiques qui se répercute sur leurs apprentissages scolaires et leur vie professionnelle à l’âge adulte. L’objectif de la présente étude est d’établir une synthèse narrative d’une série de revues de littérature systématiques et de méta-analyses à propos de l’efficacité des interventions en mathématiques chez l’enfant présentant un trouble spécifique des apprentissages en mathématiques ou à risque. La méthodologie utilisée est la revue systématique et la synthèse narrative. Parmi les treize études sélectionnées, huit sont de qualité méthodologique acceptable. Les résultats montrent que les interventions en mathématiques sont efficaces pour l’apprentissage immédiat et que l’approche directe/explicite est efficace pour tous les domaines mathématiques. De plus, des ingrédients récurrents issus des interventions probantes sont identifiables pour plusieurs domaines mathématiques : l’apprentissage de stratégies, l’indiçage et le modeling. Toutefois, si des grandes lignes directrices peuvent être dégagées, les données ne permettent pas de fournir des informations précises pour établir un projet thérapeutique spécifique.
[en] Numbers and mathematics are daily used in our society. Nevertheless, some children present with mathematics learning disabilities that have consequences on the school and professional life in adulthood. The objective of the present study is to present an overview and to establish a narrative synthesis of a series of systematic literature reviews and meta-analyzes on the efficiency of the interventions in mathematics for children with mathematics learning disabilities or at risk for it. The used methodology is the systematic review and the narrative synthesis. Among the thirteen selected studies, eight have an acceptable methodological quality. The results show that the interventions in mathematics are effective for the immediate learning and that the direct/explicit intervention is effective for many mathematics domains. Moreover, efficient practices of intervention are recognizable: learning of strategies, prompting, and modeling. Nonetheless, if general directions can be drawn, the results do not allow to provide precise information to develop a specific intervention.
Disciplines :
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others
Treatment & clinical psychology
Pediatrics
Author, co-author :
Cattini, Julie  
Lafay, Anne;  Université de Savoie Mont Blanc > Laboratoire de Psychologie et NeuroCognition
Language :
French
Title :
L’efficacité des interventions en mathématiques chez les enfants ayant un trouble spécifique des apprentissages en mathématiques ou à risque : synthèse narrative d’une série de revues de littérature systématiques
Alternative titles :
[en] Efficiency of mathematical interventions in children with mathematics learning disabilities or at risk: Overview of a series of systematic literature reviews
Publication date :
2021
Journal title :
Glossa : Cahiers de l'UNADRIO
ISSN :
0298-6477
eISSN :
2117-7155
Publisher :
Union Nationale pour le Développement de la Recherche et de l'Evaluation en Orthophonie (UNADREO), Paris, France
Volume :
131
Pages :
87-120
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 23 August 2023

Statistics


Number of views
41 (5 by ULiège)
Number of downloads
7 (3 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi