Article (Scientific journals)
Comprendre et concevoir des revues systématiques de la littérature en sciences de l’éducation et de la formation
Sacre, Margault; Lafontaine, Dominique; Toczek, Marie-Christine
2021In Nouveaux Cahiers de la Recherche en Education, 23 (2), p. 1-27
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
1085361ar.pdf
Publisher postprint (2.52 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
revue systématique; démarche méthodologique; pratiques éducatives
Abstract :
[fr] Les revues systématiques de la littérature proposent une synthèse des connaissances scientifiques sur une question de recherche. La transparence de la méthodologie permet de juger la fiabilité de la revue et des conclusions proposées. L’éducation fondée sur les preuves défend cette méthodologie, mais ignore généralement les études non expérimentales. L’objectif du présent article est de permettre la compréhension et la conception de revues systématiques en sciences de l’éducation et de la formation, incluant différents types de recherche, des études expérimentales aux études à visée compréhensive et exploratoire. Cet article détaille les étapes de la construction d’une revue systématique et propose un script de rédaction pour tout chercheur s’engageant dans l’écriture d’une revue systématique, quel que soit son niveau d’expertise.
[en] Systematic literature reviews offer a synthesis of scholarly knowledge on a given research subject. The transparency of the methodology is a benchmark of the reliability of the review and the proposed conclusions. Evidence-based education defends this methodology, but generally ignores non-experimental studies. The purpose of this article is to help understand and design systematic reviews in education and training, including different types of research, from experimental studies to comprehensive and exploratory studies. The article details the steps involved in the construction of a systematic review and proposes a writing script for any researcher engaging in writing a systematic review, irrespective of their level of expertise.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Sacre, Margault ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Analyse des systèmes et pratiques d'enseignement
Lafontaine, Dominique  ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Département des Sciences de l'éducation
Toczek, Marie-Christine;  Université Clermont Auvergne
Language :
French
Title :
Comprendre et concevoir des revues systématiques de la littérature en sciences de l’éducation et de la formation
Alternative titles :
[en] Understanding and designing systematic literature reviews in education and training
Publication date :
2021
Journal title :
Nouveaux Cahiers de la Recherche en Education
eISSN :
1911-8805
Publisher :
Université de Sherbrooke. Faculté d'Education, Sherbrooke, France
Volume :
23
Issue :
2
Pages :
1-27
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 10 February 2022

Statistics


Number of views
115 (12 by ULiège)
Number of downloads
197 (14 by ULiège)

OpenCitations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi