Article for a general audience (Diverse speeches and writings)
Quand un média s’en approprie d’autres : le cas du jeu vidéo
Houlmont, Pierre-Yves
2021
 

Files


Full Text
Houlmont Article BGF.docx
Author preprint (452.02 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Game studies; Liège Game Lab; Média; Article de presse; Presse; Jeux vidéo; Video games; Press; Media
Abstract :
[fr] Aujourd’hui, il est souvent question d’univers transmédiatiques, où une même franchise se développe à travers différents médias et canaux de diffusion, chacun permettant d’étendre l’univers fictionnel avec ses propres codes (Cf. Géraldine Wuyckens). Cependant, il est intéressant de noter que le jeu vidéo, média multimodal par excellence, compile parfois différents médias en son sein et s’approprie leurs codes en vue d’étendre son univers, de guider les joueurs indirectement, ou même de les incorporer dans son gameplay, parfois de manière très inventive.
[en] Today, we often speak of transmedia universes, in which the same franchise develops through different media and distribution channels, each enabling the fictional universe to be extended with its own codes (Cf. Géraldine Wuyckens). However, it is interesting to note that video games, a multimodal medium par excellence, sometimes compiles different media within itself and appropriates their codes in order to extend its universe, to guide players indirectly, or even to incorporate them into its gameplay, sometimes in a very inventive way. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Research center :
Liège Game Lab
CIRTI - Centre Interdisciplinaire de Recherches en Traduction et en Interprétation - ULiège
Traverses - ULiège
Disciplines :
Communication & mass media
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others
Author, co-author :
Houlmont, Pierre-Yves  ;  Université de Liège - ULiège > Département de langues modernes : ling., litt. et trad. > Traduction de l'allemand vers le français
Language :
French
Title :
Quand un média s’en approprie d’autres : le cas du jeu vidéo
Alternative titles :
[en] When a media appropriates others: the case of video games
Publication date :
August 2021
Journal title :
BGF Mag
Volume :
5
Available on ORBi :
since 10 September 2021

Statistics


Number of views
108 (8 by ULiège)
Number of downloads
31 (7 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi