Article (Scientific journals)
L’efficacité d’un dispositif d’enseignement hybride en fonction des caractéristiques des étudiants
Sacre, Margault; Toczek; Policard, Florence et al.
2020In Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire, 17 (2)
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
ritpu-v17n2-03.pdf
Publisher postprint (1.48 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Enseignement hybride; pratiques numériques; formation en soins infirmiers; Blended learning; nursing education; achievement goals; digital practices; learning engagement; ICTE
Abstract :
[fr] La crise sanitaire engendre des transformations pédagogiques. L’intégration du numérique dans les formations de l’enseignement supérieur s’impose massivement. Cette étude a pour objectif de vérifier l’efficacité d’un dispositif hybride et de mettre en évidence les variables prédictives des performances d’étudiants en soins infirmiers. Une analyse de régression linéaire multiple illustre l’influence de la participation en ligne des étudiants ainsi que des buts de performance-approche et de maîtrise-évitement sur leurs performances. La participation aux activités proposées en ligne constitue un véritable point de vigilance pour concevoir les dispositifs hybrides. Ces résultats sont discutés et certains éléments pourraient constituer le point de départ de recherches complémentaires sur les buts d’accomplissement au sein des dispositifs hybrides.
[en] The health crisis will bring about pedagogical transformations. Higher education training courses integrating ICTs will become massively necessary. The aim of this study is to verify the effectiveness of a blended course (alternating online and face-to-face formats) and to highlight predictive variables of nursing students’ performance. A multiple linear regression analysis shows the influence of students’ online participation as well as performance-approach and mastery-avoidance goals on their performance. Participation in online activities is a key consideration when designing blended courses. These results are discussed and some elements could be a starting point for publications on achievement goals within blended-learning.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Sacre, Margault ;  Université de Liège - ULiège > EQUALE
Toczek;  Université Clermont Auvergne - UCA > Laboratoire ACTé 4281
Policard, Florence;  IFSI, CHU Clermont-Ferrand
Serres, Guillaume;  Université Clermont Auvergne - UCA > Laboratoire ACTé 4281
Paulet, Catherine;  EIA, CHU de Clermont-Ferrand
Petit, Sabine;  IRFSS-FI Auvergne-Rhône Alpes
Neuville, Emmanuelle;  En Quête de Sens Conseil
Lafontaine, Dominique  ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Analyse des systèmes et pratiques d'enseignement
Language :
French
Title :
L’efficacité d’un dispositif d’enseignement hybride en fonction des caractéristiques des étudiants
Alternative titles :
[en] The Role of Students’ Characteristics on the Efficacy of Blended Learning
Publication date :
November 2020
Journal title :
Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire
eISSN :
1708-7570
Publisher :
Profetic, Montréal, Canada
Special issue title :
Le numérique et l’enseignement au temps de la COVID-19 : entre défis et perspectives – Partie 1
Volume :
17
Issue :
2
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Name of the research project :
'Investissements d'Avenir'' (16-IDEX-0001 CAP 20-25 - pro-gramme LIA)
Funders :
ANR - Agence Nationale de la Recherche
Available on ORBi :
since 25 December 2020

Statistics


Number of views
153 (23 by ULiège)
Number of downloads
168 (16 by ULiège)

OpenCitations
 
1
OpenAlex citations
 
5

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi