No full text
Unpublished conference/Abstract (Scientific congresses and symposiums)
L'évaluation formative continue et la confection de feedbacks détaillés en réponse à la diversité des profils d'étudiants
Marique, Pierre-Xavier; Toussaint, Pauline; Hoebeke, Maryse
2019ABC Day 2019
 

Files


Full Text
No document available.
Full Text Parts
ABC_Educ_19_marique.pdf
Publisher postprint (1.61 MB)
présentation
Download
ABC19_Marique.pdf
Publisher postprint (621.44 kB)
poster
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Evaluation continue; Feedback; Didactique de la physique
Abstract :
[fr] Chaque année académique, de nombreux étudiants s’inscrivent dans les différentes filières des sciences de la vie à l’Université de Liège (Belgique). Ces étudiants présentent des profils variés et des parcours antérieurs de formation parfois fort différents. Dans leur programme de cours figure un cours de physique pour lequel de nombeux étudiants rencontrent des difficultés. Afin d’aider de conseiller le plus efficacement possible ces étudiants, des feedbacks personnalisés sont proposés aux étudiants à deux moments lors du premier quadrimestre. Ceux-ci reposent notamment sur les résultats qu’ils obtenus à différentes évaluation formative organisées en cours de formation. Pour dresser ce feedback, les réponses des étudiants sont analysées tant d’un point de vue des thèmes de matière abordés qu’en fonction du type de questions auxquelles ils répondent. Ces types de questions sont déterminés sur base de la taxonomie de Bloom.
[en] Every year, several students register for the first year of study in various curricula related to life sciences at the University of Liege (Belgium). These students have different profiles and have had various learning paths before entering the university. In their study programs, there is a course on basic physics, for which several students experience difficulties. In order to advise these students in the best possible way, personalized feedbacks are offered to them twice during the first semester. These feedbacks rely among other things on the results achieved by the student in various "formative test" organized during the teaching period. To provide these feedbacks, the students' answers are analyzed both from the point of view of the scientific content on which the question is based as well as regarding the type of questions answered. Questions' types are determined using Bloom's taxonomy.
Disciplines :
Education & instruction
Physics
Author, co-author :
Marique, Pierre-Xavier ;  Université de Liège - ULiège > Département de physique > DidaPhys
Toussaint, Pauline ;  Université de Liège - ULiège > Département de physique > Département de physique
Hoebeke, Maryse  ;  Université de Liège - ULiège > Département de physique > DidaPhys
Language :
French
Title :
L'évaluation formative continue et la confection de feedbacks détaillés en réponse à la diversité des profils d'étudiants
Publication date :
15 November 2019
Event name :
ABC Day 2019
Event organizer :
ABC Educ
Event place :
Louvain-la-Neuve, Belgium
Event date :
15 novembre 2019
Available on ORBi :
since 20 December 2019

Statistics


Number of views
169 (13 by ULiège)
Number of downloads
92 (8 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi