Contribution to collective works (Parts of books)
Learning Analytics ; a lever for professional development of teachers?
Hausman, Matthieu; Verpoorten, Dominique; Defaweux, Valérie et al.
2019In Nuninger, Walter; Châtelet, Jean-Marie (Eds.) Handbook of Research on Operational Quality Assurance in Higher Education for Life-Long Learning
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Chapter LA & Professional Growth Handbook IGI Hausman Verpoorten Defaweux Detroz 2019.pdf
Author preprint (372.35 kB)
Request a copy
Annexes
9781799812388.png
Publisher postprint (25.84 kB)
Download
e5565119-36c8-4c23-b27a-4d410db2fcc1.pdf
Publisher postprint (642.66 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Learning Analytics; Professsional Growth; Teaching and Learning Regulation
Abstract :
[en] This chapter discusses the impact of the use of Learning Analytics on the professional development of teachers in higher education. Learning Analytics allows teachers to obtain previously inaccessible information about their students' learning activities. Based on this information, it is possible for teachers to modify their teaching strategies, the learning environment they offer to students, and they can also offer better monitoring to them. After having shed a theoretical light on the concepts used in this chapter, we propose a case analysis relating to the experience of a teacher from the Faculty of Medicine of the University of Liège. Using a professional development model, we then propose an analysis of the impact of Learning Analytics on the professional development of this teacher. In this case, the Learning Analytics appear as a lever for the professional development of the teacher.
[fr] Ce chapitre traite de l'impact de l'utilisation des Learning Analytics sur le développement professionnel des enseignants de l'enseignement supérieur. Les Learning Analytics permettent aux enseignants d'obtenir des informations auparavant inaccessibles sur les activités d'apprentissage de leurs étudiants. Sur base de ces informations, il est possible pour les enseignants de modifier leurs stratégies d'enseignement, l'environnement d'apprentissage qu'ils offrent aux étudiants, et ils peuvent également leur offrir un meilleur suivi. Après avoir apporté un éclairage théorique sur les concepts utilisés dans ce chapitre, nous proposons une analyse de cas relative à l'expérience d'un enseignant de la faculté de médecine de l'Université de Liège. À l'aide d'un modèle de développement professionnel, nous proposons ensuite une analyse de l'impact de la mobilisation de Learning Analytics sur le perfectionnement professionnel de cet enseignant. Dans ce cas, les Learning Analytics apparaissent comme un levier pour le développement professionnel de l'enseignant.
Research center :
IFRES
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Hausman, Matthieu  ;  Université de Liège - ULiège > IFRES
Verpoorten, Dominique  ;  Université de Liège - ULiège > IFRES : Pédagogie de l'Enseignement supérieur
Defaweux, Valérie  ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences biomédicales et précliniques > Histologie
Detroz, Pascal  ;  Université de Liège - ULiège > IFRES : Pédagogie de l'Enseignement supérieur
Language :
English
Title :
Learning Analytics ; a lever for professional development of teachers?
Alternative titles :
[fr] Les Learning Analytics ; un levier pour le développement professionnel des enseignants?
Publication date :
December 2019
Main work title :
Handbook of Research on Operational Quality Assurance in Higher Education for Life-Long Learning
Main work alternative title :
[fr] Manuel de recherche sur l'assurance qualité opérationnelle dans l'enseignement supérieur pour l'apprentissage tout au long de la vie
Editor :
Nuninger, Walter
Châtelet, Jean-Marie
Publisher :
IGI Global
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 30 September 2019

Statistics


Number of views
252 (45 by ULiège)
Number of downloads
32 (9 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi