2019 • In Nuninger, Walter; Châtelet, Jean-Marie (Eds.) Handbook of Research on Operational Quality Assurance in Higher Education for Life-Long Learning
Learning Analytics; Professsional Growth; Teaching and Learning Regulation
Abstract :
[en] This chapter discusses the impact of the use of Learning Analytics on the professional development of teachers in higher education. Learning Analytics allows teachers to obtain previously inaccessible information about their students' learning activities. Based on this information, it is possible for teachers to modify their teaching strategies, the learning environment they offer to students, and they can also offer better monitoring to them. After having shed a theoretical light on the concepts used in this chapter, we propose a case analysis relating to the experience of a teacher from the Faculty of Medicine of the University of Liège. Using a professional development model, we then propose an analysis of the impact of Learning Analytics on the professional development of this teacher. In this case, the Learning Analytics appear as a lever for the professional development of the teacher. [fr] Ce chapitre traite de l'impact de l'utilisation des Learning Analytics sur le développement professionnel des enseignants de l'enseignement supérieur. Les Learning Analytics permettent aux enseignants d'obtenir des informations auparavant inaccessibles sur les activités d'apprentissage de leurs étudiants. Sur base de ces informations, il est possible pour les enseignants de modifier leurs stratégies d'enseignement, l'environnement d'apprentissage qu'ils offrent aux étudiants, et ils peuvent également leur offrir un meilleur suivi. Après avoir apporté un éclairage théorique sur les concepts utilisés dans ce chapitre, nous proposons une analyse de cas relative à l'expérience d'un enseignant de la faculté de médecine de l'Université de Liège. À l'aide d'un modèle de développement professionnel, nous proposons ensuite une analyse de l'impact de la mobilisation de Learning Analytics sur le perfectionnement professionnel de cet enseignant. Dans ce cas, les Learning Analytics apparaissent comme un levier pour le développement professionnel de l'enseignant.