Article (Scientific journals)
Rendre compte de sa compétence dans un portfolio : mieux comprendre les besoins des étudiants pour mieux les accompagner
Poumay, Marianne; Jamin, Virginie; Georges, François
2019In Evaluer: Journal International de Recherche en Education et Formation, 5 (1), p. 25-46
Peer reviewed
 

Files


Full Text
eJIREF_RendreCompteCompetence_2019.pdf
Publisher postprint (1.79 MB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
PU; Compétence; Autoévaluation; Portfolio; Trace; Enseignement supérieur; SoTL; Autorégulation; Higher Education; Competence; Self-evaluation; Track; Selfregulation
Abstract :
[fr] Demander à un étudiant de rendre compte de son développement de compétences dans un portfolio, c’est le plonger dans une tâche individuelle complexe (Tardif, 2006). Il est donc nécessaire de l’accompagner dans cette démarche consistant à « rendre compte » de ses propres apprentissages. Cette recherche analyse le séminaire « Traces » conçu pour soutenir la production de portfolios liés à deux cours d’un Master en sciences de l’éducation. Les étudiants y partagent et discutent les traces de leur développement de compétences. Or ce séminaire ne semble pas remplir toutes ses intentions car nombre d’étudiants échouent à l’évaluation. À la lumière du cadre théorique de l’autorégulation des apprentissages (Cartier & Butler, 2016) ainsi que de divers travaux questionnant l’usage de traces (Cahour & Licoppe, 2010) et les stratégies d’accompagnement (Poumay, 2017 ; Saint-Pierre, 2004), le présent article discute les conditions pédagogiques qui semblent soutenir la qualité de ces productions complexes. Les analyses permettent notamment la mise en lumière de trois niveaux de besoins chez les étudiants : comprendre les exigences de l’activité, s’approprier la démarche et évaluer sa performance. Mieux comprendre ceux-ci pourrait non seulement aider les étudiants dans leurs apprentissages, mais également soutenir la réflexion des enseignants et chercheurs, pour permettre d’optimiser ces activités visant une performance éminemment complexe : rendre compte de sa compétence.
[en] Asking students to document and demonstrate their mastery of learning outcomes or development of competencies (Tardif, 2006) by producing a portfolio engages them in a complex individual task. It is therefore necessary to accompany each of them in this process of "reporting" on his own learning. This research analyzes the "Traces" seminar designed to support the production of a portfolio integrated into two courses of a Master's degree in Education. Students share and discuss the traces of their competence development. However, this seminar does not seem to fulfill all its intentions because many students fail the final evaluation. In the light of the theoretical framework of self-regulation of learning (Cartier & Butler, 2016) as well as various works questioning the use of traces (Cahour & Licoppe, 2010) and accompanying strategies (Poumay, 2017 ; Saint-Pierre, 2004), this article discusses the pedagogical conditions that seem to support the quality of these complex productions. The analyzes make it possible to highlight three levels of needs of the students: to understand the requirements of the activity, to appropriate the process and to evaluate his/her own performance. Better understanding of these could not only help students in their learning, but also support the reflection of teachers and researchers, willing to optimize these activities aimed at an eminently complex performance: reporting on his/her own competence.
Research center :
LabSET - Laboratoire de soutien aux Synergies Education-Technologie - ULiège
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Poumay, Marianne ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Département des Sciences de l'éducation
Jamin, Virginie ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Département des Sciences de l'éducation
Georges, François  ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > LabSET
Language :
French
Title :
Rendre compte de sa compétence dans un portfolio : mieux comprendre les besoins des étudiants pour mieux les accompagner
Publication date :
08 October 2019
Journal title :
Evaluer: Journal International de Recherche en Education et Formation
ISSN :
1374-1217
eISSN :
2593-7871
Publisher :
Association pour le Développement des Méthodologies d’Evaluation en Education (ADMEE), Neuchâtel, Switzerland
Volume :
5
Issue :
1
Pages :
25-46
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 30 August 2019

Statistics


Number of views
619 (53 by ULiège)
Number of downloads
55 (21 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi