Poster (Scientific congresses and symposiums)
Concurrent learning of explicit and implicit sequences
Marinelli, Vincent; Geurten, Marie; Meulemans, Thierry
2019Annual Meeting of the Belgian Association for Psychological Sciences
 

Files


Full Text
Poster BAPS.pdf
Author postprint (1.21 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Implicit Learning; Serial Reaction Time Task; Interference; Reaction Times; Linear Mixed Models; Concurrent Sequence Learning
Abstract :
[en] This research focused on the efficiency of implicit sequence learning when an interfering sequence was presented in the same series of trials, with regards to the nature of the secondary sequence learning. In one condition, the interfering sequence was also learned implicitely. In another condition, the interfering sequence was described to the participant beforehand and trained. Results show that implicit learning is effective when an interfering secondary explicit sequence is presented. Although we could not clearly demonstrate an effective implicit learning in the implicit interference condition, there was no significant difference between the two conditions. These result indicate that the differential attentional requirements of the secondary sequence do not seem to play a role in the implicit learning of a previous sequence.
[fr] Cette recherche s'est intéressée à l'efficacité d'un apprentissage séquentiel implicite lorsqu'une séquence interférente était incluse dans les séries d'essais, en s'interrogeant sur l'effet du type d'apprentissage de cette séquence interférente. Dans une condition, cette séquence secondaire était apprise de manière implicite. Dans une autre condition, la séquence était révélée aux participants et entrainée en début de tâche. Les résultats montrent que l'apprentissage implicite est efficace lorsque la séquence secondaire est apprise explicitement. Bien que nous n'ayons pas réussi à démontrer un apprentissage implicite clair dans la condition avec séquence interférente implicite, nous n'observons pas de différence significative entre les deux conditions. Ces résultats indiquent que les contraintes attentionnelles différentes des deux types de séquence interférente ne semblent pas jouer un rôle dans l'efficacité de l'apprentissage implicite d'une première séquence.
Research Center/Unit :
PsyNCog - Psychologie et Neuroscience Cognitives - ULiège
Disciplines :
Theoretical & cognitive psychology
Author, co-author :
Marinelli, Vincent ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie > Neuropsychologie
Geurten, Marie  ;  Université de Liège - ULiège > CRC In vivo Imaging-Aging & Memory
Meulemans, Thierry ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie > Neuropsychologie
Language :
English
Title :
Concurrent learning of explicit and implicit sequences
Alternative titles :
[fr] Apprentissage concurrent de séquences explicites et implicites
Publication date :
14 May 2019
Number of pages :
A0
Event name :
Annual Meeting of the Belgian Association for Psychological Sciences
Event place :
Liège, Belgium
Event date :
14-15 May 2019
Audience :
International
Funders :
ULiège - Université de Liège
Available on ORBi :
since 24 May 2019

Statistics


Number of views
111 (11 by ULiège)
Number of downloads
55 (6 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi