Article (Scientific journals)
Pistes pour une mesure de la compétence numérique
Vandeput, Etienne; Henry, Julie
2012In Questions Vives: Recherches en Education, 7 (17)
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
questionsvives-998-vol-7-n-17-pistes-pour-une-mesure-de-la-competence-numerique.pdf
Publisher postprint (711.76 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
TIC; certification; compétence numérique; ICT; digital literacy
Abstract :
[fr] La compétence numérique est réclamée aujourd’hui, tant pour les jeunes en formation que pour le citoyen. Si l’exercice d’une telle compétence peut être constaté à diverses occasions, les questions de son développement et de sa certification restent pendantes. Dans le cadre du projet visaTICE, des réponses à ces questions sont apportées. La mise en place d’une certification y est un élément majeur. Toutefois, il n’est pas le seul. Le problème le plus important auquel il faut faire face est celui de la mise en place d’un dispositif souple qui s’appuie sur l’école sans se soumettre à sa structure et à son organisation. Si les développements actuels du projet ont permis de produire des résultats tout à fait exploitables dans d’autres contextes, la preuve n’est pas encore faite, en termes de recherche, de l’efficacité du dispositif et de la pertinence de la certification. Les épreuves de cette certification seront réalisées par un nombre significatif d’élèves en mai 2012. Pour l’instant, seul le principe de co-construction de celle-ci constitue une garantie.
[en] Nowadays, in the educational field, digital literacy is considered absolutely necessary for students and citizens. If it is occasionally easy to observe the good practice of learners, there remains to determine how to train them and how to certify their abilities. The visaTICE project tries to face both issues. In this project, certification is a big challenge, but another challenge is to set up a system that takes into account the school context but that is not constrained by it. Presently the visaTICE project has developed online courses, tests, ability trees, coach training programs, which can be used in different contexts but we are not able to prove now, neither the training efficiencies, nor the suitability of the certification tests. A significant number of students will participate in the certification test for the first time in May 2012. Up to now, the collaborative design principle applied in visaTICE acts as a warranty.
Research center :
CRIFA - ULiège
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Vandeput, Etienne ;  Université de Liège - ULiège > Département d'éducation et formation > CRIFA
Henry, Julie ;  Université de Liège - ULiège > Département d'éducation et formation > Techn. de l'information & de la communicat. pour l'éducation
Language :
French
Title :
Pistes pour une mesure de la compétence numérique
Alternative titles :
[en] The visaTICE project to measure digital competence
Publication date :
06 December 2012
Journal title :
Questions Vives: Recherches en Education
ISSN :
1635-4079
eISSN :
1775-433X
Publisher :
Université de Provence Aix-Marseille 1. Département des Sciences de l'Education, Lambesc, France
Special issue title :
Des usages des TIC à la certification des compétences numériques : quels processus de formation et de validation ?
Volume :
7
Issue :
17
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Name of the research project :
visaTICE
Available on ORBi :
since 17 January 2013

Statistics


Number of views
126 (16 by ULiège)
Number of downloads
190 (15 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi