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Tresnie Corentin

Département de philosophie > Philosophie de l'éducation

Traverses

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ORCID
0000-0002-1446-3001
Main Referenced Co-authors
Hiernaux, Quentin (6)
Collinge, Alice  (1)
Delcomminette, Sylvain (1)
Goossens, Cédric  (1)
Peters, Stéphanie  (1)
Main Referenced Keywords
Proclus (5); néoplatonisme (4); Plotin (4); botanique (3); Cesalpino (3);
Main Referenced Disciplines
Philosophy & ethics (35)
Classical & oriental studies (16)
Phytobiology (plant sciences, forestry, mycology...) (7)
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others (4)
Education & instruction (3)

Publications (total 38)

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Tresnie, C. (2023). Susciter la compréhension : La philosophie de l'éducation chez Proclus [Doctoral thesis, ULB - Université Libre de Bruxelles]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/306374 https://hdl.handle.net/2268/306374

The most cited

1 citations (Scopus®)

Tresnie, C. (2020). Orgueil et enseignement: À propos de quelques remarques du Commentaire au Premier Alcibiade de Proclus. Philosophie Antique: Problèmes, Renaissances, Usages, 20, 237-261. https://hdl.handle.net/2268/306368

Theses and dissertations

Doctoral thesis

Tresnie, C. (2023). Susciter la compréhension : La philosophie de l'éducation chez Proclus [Doctoral thesis, ULB - Université Libre de Bruxelles]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/306374

Master dissertations

Tresnie, C. (2018). La fondation philosophique de l'hellénisme tardif: Porphyre et Jamblique - Questions et réponses [Master’s dissertation, ULB - Université Libre de Bruxelles]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/308396

Tresnie, C. (2017). La fuite du monde dans la philosophie de Plotin [Master’s dissertation, ULB - Université Libre de Bruxelles]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/308397

Publications

Books

Written alone

Tresnie, C. (2019). La fuite du monde dans la philosophie de Plotin. Bruxelles, Belgium: Ousia.
Peer reviewed

Written in collaboration

Hiernaux, Q., & Tresnie, C. (2023). Andrea Cesalpino's De Plantis Libri XVI (1583) and the transformation of medical botany in the 16th century: Edition, translation, and commentary on Book I. De Gruyter. doi:10.1515/9783111001104
Peer reviewed

Articles and book chapters

Articles in journals with peer reviewing

Tresnie, C. (2022). Emotions that Foster Learning: Wonder and Shock in Proclus. Vox Patrum, 82, 237 - 262. doi:10.31743/vp.12969
Peer reviewed

Tresnie, C. (2021). Conflict and Violence in Neoplatonism: From Cosmic Justice to Cognitive Step. Philosophical Journal of Conflict and Violence, 5 (2), 71-84. doi:10.22618/tp.pjcv.20215.2.114005
Peer reviewed

Tresnie, C. (2020). An Unnoticed Reference to the Crito in Plotinus? Classical Quarterly, 169 (1), 446 - 448. doi:10.1017/S0009838820000178
Peer Reviewed verified by ORBi

Tresnie, C. (2020). Orgueil et enseignement: À propos de quelques remarques du Commentaire au Premier Alcibiade de Proclus. Philosophie Antique: Problèmes, Renaissances, Usages, 20, 237-261.
Peer reviewed

Articles in journals without peer reviewing

Tresnie, C. (2024). Doit-on tuer ses élèves? Philosophie.ch.
Editorial reviewed

Tresnie, C. (2022). La conversion face aux charmes sensibles selon Plotin. Sens-Dessous, 29, 95-101.
Editorial reviewed

Book chapters

Hiernaux, Q., & Tresnie, C. (2023). L'analogie dans la botanique d'Andrea Cesalpino. In S. Carvallo & A. Macé (Eds.), Analogies végétales dans la connaissance de la vie de l’Antiquité à l’Âge classique (pp. 153-171). Besançon, France: Presses universitaires de France-Comté.
Peer reviewed

Hiernaux, Q., & Tresnie, C. (2023). Aristotelian Metaphysics of the Vegetative Soul and Early Modern Plant Physiology: Comparison between Plant Functions in Aristotle, Pseudo-Aristotle, and Cesalpino. In F. Baldassari & C. Martin (Eds.), Andrea Cesalpino and Renaissance Aristotelianism: Natural Philosophy in the Sixteenth Century (pp. 131-152). Bloomsbury.
Peer reviewed

Tresnie, C. (2022). Catégories et personnages de l’aliénation chez le Sartre du Saint Genet. In V. de Coorebyter (Ed.), Les biographies existentielles de Sartre: Thèmes, méthodes, enjeux (pp. 71-93). Paris, France: Vrin.
Editorial reviewed

Tresnie, C. (2021). Biography as Implicit Philosophical Polemics. Porphyry’s Life of Plotinus and Iamblichus’ Pythagorean Life. In P. d'Hoine, G. Roskam, S. Schorn, ... J. Verheyden (Eds.), Polemics, Rivalry and Networking in Greco-Roman Antiquity (pp. 177-202). Brepols Publishers. doi:10.1484/m.lectio-eb.5.126922
Peer reviewed

Hiernaux, Q., & Tresnie, C. (2021). Andrea Cesalpino. De Plantis Libri XVI: I, 1-5. In Q. Hiernaux (Ed.), Textes clés de Philosophie du végétal (pp. 59-84). Paris, France: Vrin.
Editorial reviewed

Tresnie, C. (2021). Théophraste. Recherches sur les plantes, I, 1-4. In Q. Hiernaux (Ed.), Textes clés de Philosophie du végétal (pp. 43-58). Paris, France: Vrin.
Editorial reviewed

Tresnie, C. (2020). Rôles et place des méthodes de division dans les Commentaires de Proclus. In S. Delcomminette & R. Van Daele (Eds.), La méthode de division de Platon à Jean Scot Érigène (pp. 133-152). Paris, France: Vrin.
Editorial reviewed

Learning materials

Course notes

Goossens, C., Peters, S., Tresnie, C., & Collinge, A. (2023). Équité.

Scientific popularization and diffusion for general audience

Articles in magazines or newspapers

Tresnie, C. (December 2023). Que lègue une tradition ? Mercure, 8, p. 6-7.

Tresnie, C. (December 2022). Nordalgie. Mercure, 5, p. 7-9.

Tresnie, C. (April 2021). Drôles d'amours platoniques. Mercure, 3, p. 8-9.

Unpublished conferences and communications

Communications to congresses and symposiums

Tresnie, C. (05 September 2022). Ideal Teachers and Learners in the Athenian Late Platonic School [Paper presentation]. STUDIUM: Pedagogical Perspectives on Intellectual History - Students, Scholars and their Books in Antiquity, the Middle Ages and the Renaissance, Kortenberg, Belgium.
Peer reviewed

Tresnie, C. (01 July 2019). High-Minded Souls Choose Tyranny: Pride and Ambition as Epistemic Virtues in Proclus? [Paper presentation]. OIKOS Ancient Philosophy and Science Day, Utrecht, Netherlands.
Peer reviewed

Tresnie, C. (14 December 2018). Se construire un maître à penser : Les Vies de Plotin et de Pythagore par Porphyre et Jamblique [Paper presentation]. Polemics, Rivalry and Networking in Greco-Roman Antiquity.
Peer reviewed

Conferences in universities or research centers

Tresnie, C. (27 March 2024). Thérapie ou gymnastique de l’âme ? [Paper presentation]. Journée d'étude et de pratique : S'exercer en philosophie, Liège, Belgium.

Hiernaux, Q., Tresnie, C., & Delcomminette, S. (2024). Présentation de l'ouvrage Andrea Cesalpino’s De Plantis libri XVI (1583) and the Transformation of Medical Botany in the 16th Century [Paper presentation]. Rencontres du PHI, Bruxelles, Belgium.

Tresnie, C. (17 November 2022). Intellectual Virtues in Neoplatonism? [Paper presentation]. De Wulf-Mansion Centre Colloquium, Leuven, Belgium.

Hiernaux, Q., & Tresnie, C. (31 March 2022). Présentation et discussion autour du livre "Textes clés de Philosophie du Végétal. Botanique, épistémologie, ontologie" [Paper presentation]. Rencontres du PHI, Bruxelles, Belgium.

Tresnie, C. (25 October 2021). Is there a dialectical imagination in Proclus? [Paper presentation]. De Wulf-Mansion Centre Colloquium, Leuven, Belgium.

Tresnie, C. (19 October 2020). Eagerness and Tautness as Conditions for Learning Philosophy in Proclus [Paper presentation]. De Wulf-Mansion Centre Colloquium, Leuven, Belgium.

Tresnie, C. (04 May 2020). Tools, powers and activities in Proclean dialectics [Paper presentation]. De Wulf-Mansion Centre Colloquium, Leuven, Belgium.

Tresnie, C. (08 November 2019). Degrees of error in Proclus [Paper presentation]. De Wulf-Mansion Centre Colloquium, Leuven, Belgium.

Tresnie, C. (17 September 2019). Statut et fécondité des hypothèses chez Proclus [Paper presentation]. Rencontres du PHI.

Tresnie, C. (08 May 2019). Choosing to be a tyrant: what does it tell about your soul? [Paper presentation]. De Wulf-Mansion Centre Colloquium, Leuven, Belgium.

Tresnie, C. (22 October 2018). Questions pédagogiques dans le Commentaire sur le Premier Alcibiade de Proclus [Paper presentation]. Séminaire de master en didactique de la philosophie (intervenant externe), Bruxelles, Belgium.

Tresnie, C. (22 November 2017). S'enfuir d'ici et devenir un dieu : Rendre à des formules leur sens systématique [Paper presentation]. Remise du prix Lucie Olbrechts-Tyteca, Bruxelles, Belgium.

Conferences given outside the academic context

Tresnie, C. (2023). Le sixième problème sur la providence de Proclus : La providence éducatrice [Paper presentation]. Lectures publiques de textes de philosophie, Bruxelles, Belgium.

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