Profil

Durieux Nancy

Scientifiques attachés au Doyen (FPLSE)

Dép. des Sciences de l'activité phys. et de la réadaptation

Dép. des Sciences de l'activité phys. et de la réadaptation > RUCHE

See author's contact details
ORCID
0000-0002-4688-293X
Main Referenced Co-authors
Maillart, Christelle  (21)
Pasleau, Françoise  (20)
Vandenput, Sandrina  (17)
Willems, Sylvie  (9)
Etienne, Anne-Marie  (7)
Main Referenced Keywords
Evidence-Based Practice (11); EBP (9); evidence-based practice (9); Logopédie (8); Information literacy (6);
Main Referenced Unit & Research Centers
RUCHE - Research Unit for a life-Course perspective on Health & Education - ULiège (4)
EQUALE - Évaluation et Qualité de l'Enseignement - ULiège (2)
PsyNCog - Psychologie et Neuroscience Cognitives - ULiège (2)
d‐BRU - Dental Biomaterials Research Unit - ULiège (2)
MARU - Motion Analysis Research Unit - ULiège (1)
Main Referenced Disciplines
Library & information sciences (39)
Treatment & clinical psychology (27)
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others (17)
Human health sciences: Multidisciplinary, general & others (16)
Education & instruction (15)

Publications (total 102)

The most downloaded
15088 downloads
Durieux, N. (03 July 2019). Etapes clés de la réalisation d’une revue systématique de la littérature : Application à la logopédie [Paper presentation]. Ecole d’été en logopédie-orthophonie 2019, Liège, Belgium. https://hdl.handle.net/2268/237984

The most cited

85 citations (Scopus®)

Durieux, N., Vandenput, S., & Pasleau, F. (2013). Médecine factuelle : la hiérarchisation des preuves par le Centre for Evidence-Based Medicine d’Oxford. Revue Médicale de Liège, 68 (12), 644-649. https://hdl.handle.net/2268/159899

Durieux, N., Maillart, C., Martinez Perez, T., Willems, S., & Tonus, C. (07 November 2024). Un « Massive Open Online Course » (MOOC) sur l’EBP à destination des psychologues et des logopèdes [Paper presentation]. Enseigner l’EBP : les clés pour innover, Bruxelles, Belgium.

Durieux, N. (07 November 2024). Evidence-based practice : théorie et implémentation [Paper presentation]. Enseigner l’EBP : les clés pour innover, Bruxelles, Belgium.

Heck, M., Durieux, N., Anselme, P., & Quertemont, E. (2024). Implementations of sign- and goal-tracking behavior in humans: A scoping review. Cognitive, Affective and Behavioral Neuroscience. doi:10.3758/s13415-024-01230-8
Peer Reviewed verified by ORBi

Chrifi, N., Durieux, N., Geurten, M., & Maillart, C. (27 September 2024). Identifying teachers' language addressed to children: protocol for a scoping review [Poster presentation]. 12th European Congress of Speech and Language Therapy (ESLA), Bruges, Belgium.
Editorial reviewed

Joris, N., Sacré, M., Cochain, M., Schillings, P., & Durieux, N. (23 May 2024). Enseigner la lecture numérique ? Scénarisations didactiques visant à développer les compétences en lecture numérique des élèves de 9 à 18 ans. Protocole d'une scoping review [Poster presentation]. 4e Colloque DIDACTIFEN 2024.

Blause, S., Durieux, N., Tirelli, E., & Willems, S. (2024). L’evidence-based practice en psychologie : une approche tri- partite souvent mal comprise. Pratiques Psychologiques. doi:10.1016/j.prps.2024.03.005
Peer reviewed

Durieux, N., Léonard, F., & Tirelli, E. (25 April 2024). Méta-recherche, intégrité scientifique et science de synthèse [Paper presentation]. Santé et éducation à tous les âges de la vie : Regards transdisciplinaires au service de la qualité de vie, Liège, Belgium.

Buckinx, F., Brabant, C., Bruyère, O., & Durieux, N. (25 April 2024). Effets des conseils nutritionnels sur les performances physiques et la force musculaire des personnes âgées : une revue systématique de la littérature [Poster presentation]. Congrès RUCHE: SANTÉ & ÉDUCATION à TOUS les ÂGES de la VIE : Regards transdisciplinaires au service de la qualité de vie.
Peer reviewed

Durieux, N., & Hasler, V. (16 April 2024). Belgium and Switzerland: a JBI partnership for EBH educational development [Paper presentation]. JBI 2024 European Symposium, Lausanne, Switzerland.

Buckinx, F., Brabant, C., Durieux, N., & Bruyère, O. (14 April 2024). OPTIMIZING MUSCULOSKELETAL HEALTH IN AGING: A SYSTEMATIC REVIEW AND META-ANALYSIS ON THE EFFECTS OF NUTRITIONAL COUNSELING ON PHYSICAL PERFORMANCE AND MUSCLE STRENGTH [Poster presentation]. Congrès WCO-IOF-ESCEO.
Peer reviewed

Ndjomo, G. C., Blairy, S., & Durieux, N. (2024). Prevalence of postnatal anxiety disorders in mothers of preterm infants: a systematic review protocol. JBI Evidence Synthesis. doi:10.11124/JBIES-23-00250
Peer Reviewed verified by ORBi

Pesesse, P., Vanderthommen, M., Durieux, N., Zubkov, M., & Demoulin, C. (2024). Clinical Value and Reliability of Quantitative Assessments of Lumbosacral Nerve Root Using Diffusion Tensor and Diffusion Weighted MR Imaging: A Systematic Review. Journal of Magnetic Resonance Imaging. doi:10.1002/jmri.29213
Peer Reviewed verified by ORBi

Colman, D., Grosdent, S., Demoulin, C., Schwartz, C., Durieux, N., Pesesse, P., Beaudart, C., Cagnie, B., Dewalque Antoine, & Vanderthommen, M. (2024). Cervical extensor muscle activity during neck tasks in individuals with and without neck pain: a systematic review. Annals of Physical and Rehabilitation Medicine.
Peer Reviewed verified by ORBi

Colman, D., Demoulin, C., Vanderthommen, M., Saive, O., Durieux, N., Cagnie, B., Kaux, J.-F., & Grosdent, S. (December 2023). Exercise therapy including the cervical extensor muscles in individuals with neck pain: A systematic review. Clinical Rehabilitation, 37 (12), 1579-1610. doi:10.1177/02692155231184973
Peer Reviewed verified by ORBi

Vandevijvere, H., Corremans, M., & Durieux, N. (29 November 2023). The complexity in guideline implementation [Paper presentation]. La responsabilité sociale et la durabilité en première ligne, Bruxelles, Belgium.

Castro, M., Durieux, N., Blairy, S., & Pierre, C. (25 November 2023). Les outils et définitions de la Conscience Émotionnelle : Projet pilote d’une scoping review [Poster presentation]. 50e Journée Scientifique, l’AEMTC fête ses 50 ans !, Liège, Belgium.

Léonard, F., Léonard, B., & Durieux, N. (2023). Les thérapies cognitivo-comportementales sont- elles plus efficaces que les autres traitements de la dépression ? Minerva.
Editorial Reviewed verified by ORBi

Blause, S., Léonard, F., & Durieux, N. (September 2023). Les exercices physiques réguliers ont-ils un effet bénéfique dans le TDAH chez l’enfant et l’adolescent ? Minerva, 22 (7), 161-164.
Editorial Reviewed verified by ORBi

Buckinx, F., Brabant, C., Bruyère, O., & Durieux, N. (2023). Effects of nutritional counseling on physical performance and muscle strength in older adults: a systematic review protocol. JBI Evidence Synthesis. doi:10.11124/JBIES-22-00443
Peer reviewed

Menjot, P.* , Bettahi, L.* , Leclercq, A.-L., Durieux, N., & Remacle, A. (2023). Interventions That Target or Affect Voice or Speech Production During Public Speaking: A Scoping Review. Journal of Voice. doi:10.1016/j.jvoice.2023.06.021
Peer Reviewed verified by ORBi
* These authors have contributed equally to this work.

Lehaen, C., Hansez, I., & Durieux, N. (20 July 2023). Interventions combinées dans la prise en charge du burnout chez les travailleurs avec un contrat d’emploi : une « scoping review » [Paper presentation]. AIPTLF 2023, Montréal, Canada.

Bettahi, L., Menjot, P., Leclercq, A.-L., Durieux, N., & Remacle, A. (23 June 2023). Revue méthodique des interventions portant sur la production de la voix et/ou de la parole dans un contexte de prise de parole en public [Poster presentation]. Journée de la Clinique Psychologique et Logopédique de l'Université de Liège, Liège, Belgium.
Peer reviewed

Durieux, N., & Dachet, D. (12 May 2023). De l'evidence-based practice à l'évidence-based education [Paper presentation]. Journée d'étude sur la preuve en éducation: De quelle(s) preuve(s) parle-t-on ? Pour quel(s) usage(s) dans la recherche et dans la pratique ?, Liège, Belgium.

Bettahi, L., Menjot, P., Leclercq, A.-L., Durieux, N., & Remacle, A. (12 May 2023). Revue méthodique des interventions portant sur la production de la voix et/ou de la parole dans un contexte de prise de parole en public [Paper presentation]. Journées d'études PhonLim 2023 - Écarts à la norme et limites pathologiques, Limoges, France.
Peer reviewed

Jeanne, C., Brianda, M. E., & Durieux, N. (17 March 2023). Couple and coparental relationships in the case of parental burnout (PB): The conceptualization of a scoping review [Poster presentation]. Burnout in the 21st century, Bruxelles, Belgium.

Wagener, A., Stassart, C., Willems, S., Durieux, N., Maillart, C., Martinez Perez, T., Peters, S., Ayhan, Y., & Etienne, A.-M. (09 March 2023). How to Support the Development of Clinical Reasoning in Students in Psychology? [Poster presentation]. International Convention of Psycholocial Science 2023, Bruxelles, Belgium.
Peer reviewed

Er, E., Durieux, N., Vander Haegen, M., Flahault, C., & Etienne, A.-M. (03 February 2023). Problematic alcohol consumption after bariatric surgery : what about qualitative evidence ? [Poster presentation]. Congrès annuel de la Belgian Association for the Study of Obesity (BASO) et de la Belgian Section of Obesity and Metabolic Surgery (BeSOMS).

Neveu, M., Geurten, M., Durieux, N., & Rousselle, L. (2023). Finger use and arithmetic skills in children and adolescents: A scoping review. Educational Psychology Review, 35 (2). doi:10.1007/s10648-023-09722-8
Peer Reviewed verified by ORBi

Budd, G., Griffiths, D., Howick, J., Vennik, J., Bishop, F. L., Durieux, N., & Everitt, H. A. (December 2022). Empathy in patient-clinician interactions when using telecommunication: A rapid review of the evidence. PEC Innovation, 1, 100065. doi:10.1016/j.pecinn.2022.100065
Peer reviewed

Durieux, N., Léonard, F., & Grosdent, S. (2022). Les professionnels de la santé de la première ligne de soins ont-ils un impact sur l’activité physique de la population générale ? Minerva, 1-4.
Editorial Reviewed verified by ORBi

Ndjomo, G. C., Blairy, S., Njiengwe, E., & Durieux, N. (21 November 2022). Facilitators and barriers to KMC practice: an umbrella review protocol [Poster presentation]. XIII International Congress of Kangaroo Mother Care, Madrid, Spain.

Aguilaniu, A., Grosdent, S., Schwartz, C., Martens, G., Croisier, J.-L., & Durieux, N. (29 October 2022). Instruments and Methods for the Assessment of Ankle Evertor Strength A systematic review of measurement properties [Paper presentation]. 9th International Ankle Symposium, Osaka, Japan.
Peer reviewed

Durieux, N., & De Coninck, L. (22 October 2022). Fact check actual health topics [Paper presentation]. Congrès 20 ans CEBAM, Bruxelles, Belgium.

Durieux, N., Corremans, M., Etienne, A.-M., & Er, E. (14 October 2022). Revues systématiques d'études qualitatives : approche proposée par le JBI [Paper presentation]. Comprendre les processus de changement – Apports des méthodes qualitatives et mixtes, Liège, Belgium.

Er, E., Durieux, N., Vander Haegen, M., Flahault, C., & Etienne, A.-M. (2022). Patients' perceptions of the mechanisms underlying alcohol use problems after bariatric surgery: A qualitative systematic review. Clinical Obesity, 12551. doi:10.1111/cob.12551
Peer Reviewed verified by ORBi

De Coninck, L., Durieux, N., Goossens, M., Mokrane, S., Cloetens, H., Vankrunkelsven, P., & Van Royen, P. (September 2022). Training professionals in clinical guideline development: Increasing quality by collaborating [Poster presentation]. GIN Conference, Toronto, Canada.

Durieux, N. (05 May 2022). Les synthèses méthodiques de la littérature scientifique [Paper presentation]. Séminaire, Liège, Belgium.

Menjot, P., Leclercq, A.-L., Bettahi, L., Durieux, N., & Remacle, A. (2022). Intervention that target or affect voice or speech production during public speaking: A scoping review protocol. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/297202. doi:10.17605/OSF.IO/CHSM9

Schiller, I., Remacle, A., Durieux, N., & Morsomme, D. (20 January 2022). Effects of noise and a speaker’s impaired voice quality on spoken language processing in school-aged children: A systematic review and meta-analysis [Poster presentation]. Speech in Noise Workshop.
Peer reviewed

Ghaddar, Z., Durieux, N., Tohmé, A., Pétré, B., & Matar, N. (2022). Educational interventions for patients with oropharyngeal dysphagia and their informal caregivers: a scoping review. Éducation Thérapeutique du Patient, 14 (1), 10204. doi:10.1051/tpe/2022002
Peer Reviewed verified by ORBi

Schiller, I., Remacle, A., Durieux, N., & Morsomme, D. (January 2022). Effects of noise and a speaker’s impaired voice quality on spoken language processing in school-aged children: a systematic review and meta-analysis. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 65, 169-199. doi:10.1044/2021_JSLHR-21-00183
Peer Reviewed verified by ORBi

Colman, D., Demoulin, C., Perrier, C., Durieux, N., Grosdent, S., & Vanderthommen, M. (2021). CLINICAL ASSESSMENT OF THE CERVICAL EXTENSOR MUSCLES DYSFUNCTIONS: A SCOPING REVIEW. In Abstract Book of the 10th Biennial Congress of the Belgian Back Society. Belgian Back Society (BBS).
Peer reviewed

Ghaddar, Z., Durieux, N., Pétré, B., & Matar, N. (28 May 2021). Interventions éducatives pour les patients atteints de dysphagie oropharyngée et leurs aidants familiaux: scoping review [Paper presentation]. La Société d’Éducation Thérapeutique Européenne (SETE) organise son 8e congrès sur le thème : L’Éducation thérapeutique de demain.
Peer reviewed

Pochet, B., Durieux, N., Collette, C., Decoster, S., Dieudonné, M., & Vandenput, S. (March 2021). Le Référentiel « cinq piliers de la maîtrise de l’information scientifique » (5PMIS) : élaboration et construction de l’outil. Revue Internationale de Pédagogie de l'Enseignement Supérieur, 37 (2). doi:10.4000/ripes.2850
Peer Reviewed verified by ORBi

Morsomme, D., Janssen, C., Finck, C., & Durieux, N. (March 2021). De l’usage de la paille en presbyphonie: Vignette clinique, application de l'EBP dans les prises en charge vocale [Paper presentation]. 10ème colloque international: L'efficacité en logopédie, En ligne, Belgium.

Maillart, C., Martinez Perez, T., Durieux, N., Tonus, C., & Willems, S. (23 October 2020). Insérer un « Massive Open Online Course » (MOOC) dans un cursus pédagogique : quel(s) modèle(s) pédagogique(s) privilégier en fonction des objectifs poursuivis ? [Paper presentation]. 2ème E-colloque inter-universitaire CCFUO, Nice, France.

Martinez Perez, T., Maillart, C., Durieux, N., Tonus, C., & Willems, S. (23 October 2020). Analyse d’un MOOC sur l’Evidence-Based Practice au regard des recommandations de bonne pratique en pédagogie universitaire [Poster presentation]. 2e E-colloque inter-universitaire CCFUO, Nice, France.

Schiller, I., Remacle, A., Durieux, N., & Morsomme, D. (10 January 2020). The effects of noise and impaired voice quality on spoken language processing in school-aged children: Preliminary results of a systematic review [Poster presentation]. 12th Speech in Noise Workshop, Toulouse, France.
Peer reviewed

Florin, A., Lambert, C., Sanchez, C., Zappia, J., Durieux, N., Tieppo, A. M., Mobasheri, A., & Henrotin, Y. (2020). The secretome of skeletal muscle cells: A systematic review. Osteoarthritis and Cartilage Open. doi:10.1016/j.ocarto.2019.100019
Peer reviewed

Durieux, N., & Pochet, B. (12 December 2019). Le référentiel « cinq piliers de la maîtrise de l'information scientifique » d’ULiège Library, outil de formation et de communication [Paper presentation]. De la recherche documentaire à la maîtrise informationnelle, Liège, Belgium.

Colman, D., Demoulin, C., Saive, O., Kaux, J.-F., Durieux, N., & Vanderthommen, M. (2019). Effectiveness of active rehabilitation of the cervical extensor muscles in patients with neck pain: A systematic review. In Abstract book of 9th European Congress of Manual Therapy (ECMT).
Peer reviewed

Durieux, N. (03 July 2019). Etapes clés de la réalisation d’une revue systématique de la littérature : Application à la logopédie [Paper presentation]. Ecole d’été en logopédie-orthophonie 2019, Liège, Belgium.

Locquet, M., Beaudart, C., Durieux, N., Reginster, J.-Y., & Bruyère, O. (July 2019). Relationship between the changes over time of bone and muscle health in children and adults : a systematic review and meta-analysis. Osteoporosis International, 30 (S2), 176-S177.
Peer Reviewed verified by ORBi

Maillart, C., Durieux, N., Martinez Perez, T., & Willems, S. (27 May 2019). Evidence-based Practice [Paper presentation]. Journée des professionnels, Liège, Belgium.

Tilkin, C., Vander Haegen, M., Etienne, A.-M., & Durieux, N. (14 May 2019). Understanding identity and its associated factors in cancer survivorship: A scoping review [Poster presentation]. Annual meeting of Belgian Association for Psychological Science (BAPS), Liège, Belgium.

Florin, A., Lambert, C., Sanchez, C., Durieux, N., Mobasheri, A., & Henrotin, Y. (04 April 2019). Sécrétome des cellules musculaires squelettiques: revue systématique de la littérature [Paper presentation]. Congrès Fragilité du sujet âgé, Paris, France.

Ortiz Halabi, I., Scholtes, B., Voz, B., Gillain, N., Durieux, N., Ordero, A., Baumann, M., Ziegler, O., Gagnayre, R., Guillaume, M., Bragard, I., Pétré, B., & The APPS Interreg Group (Other coll.). (2019). “Patient participation” and related concepts: A scoping review on their dimensional composition. Patient Education and Counseling. doi:10.1016/j.pec.2019.08.001
Peer Reviewed verified by ORBi

Locquet, M., Beaudart, C., Durieux, N., Reginster, J.-Y., & Bruyère, O. (2019). Relationship between the changes over time of bone mass and muscle health in children and adults: A systematic review and meta-analysis. BMC Musculoskeletal Disorders, 20, 429. doi:10.1186/s12891-019-2752-4
Peer Reviewed verified by ORBi

De Meulemeester, A., Schietse, B., Vermeeren, B., Ghesquière, E., Declève, G., Buysse, H., Discart, I., Alewaeters, K., Durieux, N., Peleman, R., & Pauwels, N. (2018). Current and future directions in Belgian medical and health sciences librarianship: A user‐tailored approach. Health Information and Libraries Journal. doi:10.1111/hir.12237
Peer Reviewed verified by ORBi

Durieux, N., & Willems, S. (28 June 2018). L'evidence-based practice : un défi pour notre faculté ? [Paper presentation]. Conférence à l'intention des membres de la Faculté de Psychologie, Logopédie et des Sciences de l'Education de l'Université de Liège.

Durieux, N., & Willems, S. (07 April 2018). L’evidence-based practice en neuropsychologie [Paper presentation]. Forum annuel OFPN 2018, Paris, France.

Durieux, N. (2018). Introduction à l’evidence-based practice dans la formation initiale en logopédie et en médecine : évaluation de dispositifs mis en place à l’Université de Liège [Doctoral thesis, ULiège - Université de Liège]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/221424

Durieux, N., Maillart, C., Donneau, A.-F., & Pasleau, F. (2018). Controlled before-after study to evaluate change in evidence-based practice of speech and language therapy students. Health Information and Libraries Journal, 35 (3), 213-226. doi:10.1111/hir.12224
Peer Reviewed verified by ORBi

Pochet, B., Collette, C., Decoster, S., De Lemos Esteves, F., Dieudonné, M., Durieux, N., & Vandenput, S. (2017). 5PMIS - Cinq piliers de la maîtrise de l'information scientifique. Liège, Belgium: Uliège Library. https://orbi.uliege.be/handle/2268/222624

Maillart, C., & Durieux, N. (20 May 2017). Former des futurs logopèdes à l’Evidence-Based Practice : défis et perspectives [Paper presentation]. Jubilé de la Faculté de Psychologie, Logopédie et Sciences de l’Education : congrès scientifique, Liège, Belgium.

Durieux, N., Etienne, A.-M., & Willems, S. (March 2017). Introduction à l’evidence-based practice en psychologie. Journal des Psychologues, 345, p. 16-20.

Etienne, A.-M., Stassart, C., Durieux, N., Quertemont, E., & Jans, V. (13 May 2016). Psychologue de la santé et le travail en équipe pluridisciplinaire! Préparer à une réalité de terrain à l’aide d’un exercice intégratif : la lecture de deux articles [Paper presentation]. 9e Journée annuelle de l’IFRES, Liège, Belgium.

Moson, S., Lanotte, A.-F., & Durieux, N. (13 May 2016). Mise en place d’un dispositif collectif et global de formation et d’accompagnement pour le travail d’initiation à la recherche (TIR) [Paper presentation]. 9e journée annuelle de l'IFRES, Liège, Belgium.

Vandenput, S., Crahay, V., Piazza, A., & Durieux, N. (01 March 2016). Evaluer les connaissances et savoir-faire en matière de recherche d’informations scientifiques : comment faire avec de grands groupes d’étudiants en bachelier ? [Paper presentation]. ILIB16 : soirée "How To" (Bibliothèque-Learning center des Sciences et Technologies de l’UCL), Louvain-la-Neuve, Belgium.

Durieux, N., Pasleau, F., Piazza, A., Donneau, A.-F., Vandenput, S., & Maillart, C. (2016). Information behaviour of French-speaking speech–language therapists in Belgium: results of a questionnaire survey. Health Information and Libraries Journal, 33, 61-76. doi:10.1111/hir.12118
Peer Reviewed verified by ORBi

Durieux, N. (10 December 2015). Séjour scientifique à l’étranger : contraintes et bénéfices [Paper presentation]. ULg Library : Advances Lunches on Library & Information Services, Liège, Belgium.

Pochet, B., Blondeel, S., Collette, C., Delbushaye, T., Deweer, L., Durieux, N., Frédéric, F. O., Lanners, C., Moreau, F., & Thirion, P. (Eds.). (2015). Former aux compétences informationnelles à l'heure du Web 2.0 et des discovery tools - Actes du colloque du 18 mai 2015. ARES/BICfB.

Maggio, L. A., Durieux, N., & Tannery, N. H. (2015). Librarians in Evidence-Based Medicine curricula: A qualitative study of librarian roles, training, and desires for future development. Medical Reference Services Quarterly, 34 (4), 428-440. doi:10.1080/02763869.2015.1082375
Peer Reviewed verified by ORBi

Durieux, N. (17 October 2014). L'evidence-based practice en psychologie et en logopédie [Paper presentation]. Journée de Recherche Clinique de la CPLU, Liège, Belgium.

Maillart, C., & Durieux, N. (2014). L’evidence-based practice à portée des orthophonistes : intérêt des recommandations pour la pratique clinique. Rééducation Orthophonique, 257, 71-82.

Maillart, C., & Durieux, N. (2014). Evidence-based practice: fondements et réflexions sur l’apport en clinique. Langage et Pratiques, 53, 31-38.

Durieux, N., Pasleau, F., Vandenput, S., & Maillart, C. (December 2013). Les orthophonistes utilisent-ils les données issues de la recherche scientifique ? Analyse des pratiques afin d’ajuster la formation universitaire en Belgique. Glossa : Cahiers de l'UNADRIO, 113, 110-118.

Durieux, N., & Martinez Perez, T. (December 2013). EBP : grille de mots croisés. Cahiers de l'ASELF, 10 (4), p. 30-31;36.

Maillart, C., & Durieux, N. (01 July 2013). Evidence-Based Practice et orthophonie : application aux troubles développementaux du langage [Paper presentation]. Ecole internationale d'Eté en Orthophonie / Logopédie, Lille, France.

Durieux, N., & Vandenput, S. (2013). EBP : Zoom sur Medline. Cahiers de l'ASELF, 10 (3), 23-31.

Martinez Perez, T., & Durieux, N. (2013). EBP : Zoom sur la COCHRANE et l’ASHA. Cahiers de l'ASELF, 10 (2), p. 14-18.

Durieux, N., Vandenput, S., & Pasleau, F. (2013). Médecine factuelle : la hiérarchisation des preuves par le Centre for Evidence-Based Medicine d’Oxford. Revue Médicale de Liège, 68 (12), 644-649.
Peer reviewed

Thirion, P., & Durieux, N. (2012). Le B.A.-BA des normes de citation (6ème édition) de l'APA. (ULiège - Université de Liège).

Durieux, N., De Lemos Esteves, F., & Pasleau, F. (06 July 2012). Information literacy in the context of Evidence-Based Medicine: teaching and learning assessment of a course intended for 4th year students in medicine at the University of Liège (Belgium) [Paper presentation]. 13th EAHIL Conference, Bruxelles, Belgium.

Vandenput, S., Detroz, P., Brouwir, C., Durieux, N., & Pasleau, F. (04 July 2012). E-books: what interest(s) in 2012 for life sciences library users? [Paper presentation]. 13th European Association for Health Information and Libraries Conference, Bruxelles, Belgium.

Durieux, N., Pasleau, F., Vandenput, S., Detroz, P., & Maillart, C. (04 July 2012). Assessing the information needs of speech therapists working in the French Community of Belgium in order to improve a course on Evidence-Based Practice at the University of Liège [Poster presentation]. 13th EAHIL Conference, Bruxelles, Belgium.

Durieux, N., Maillart, C., Beckers, J., & Pasleau, F. (26 May 2012). Strengths and weaknesses of an Evidence-Based Practice course focused on information literacy [Paper presentation]. Standing Liaison Committee of E.U. Speech and Language Therapists and Logopedists (CPLOL): 8th Congress, La Haye, Netherlands.

Durieux, N., Pasleau, F., & Maillart, C. (16 May 2012). Evaluation de savoirs et de savoir-faire en recherche d'informations probantes : étude exploratoire chez des étudiants en logopédie/orthophonie [Paper presentation]. 27e Congrès de l’Association Internationale de Pédagogie Universitaire, Trois-Rivières, Canada.

Maillart, C., Wiot, N., Leclercq, A.-L., & Durieux, N. (14 May 2012). Comment former des cliniciens critiques et réflexifs ? Implémentation d’une formation à l’Evidence-Based Practice au sein d’un master en logopédie/orthophonie [Paper presentation]. 27ème congrès de l'Association internationale de pédagogie universitaire, Trois-Rivières, Canada.

Thirion, P., & Durieux, N. (2012). APA@ULg : les normes de l'A.P.A. (American Psychological Association). (ULiège - Université de Liège).

OCEBM Levels of Evidence Working Group. (2012). Oxford Centre for Evidence‐Based Medicine 2011 Levels of Evidence ‐ Traduction française (Durieux, N., Pasleau, F., ... Howick, J., Trans.). ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/113937.

Durieux, N., Pasleau, F., Vandenput, S., Detroz, P., & Maillart, C. (2012). L’Evidence-Based Practice et les logopèdes en Communauté française de Belgique : résultats préliminaires d'une enquête. Cahiers de l'ASELF, 9 (4), 30-35.

Durieux, N., Pasleau, F., & Maillart, C. (2012). Sensibilisation à l’Evidence-Based Practice en logopédie. Cahiers de l'ASELF, 1, 7-15.

Maillart, C., & Durieux, N. (2012). Une initiation à la méthodologie « Evidence-Based Practice » Illustration à partir d’un cas clinique. In C. Maillart & M.-A. Schelstraete (Eds.), Les dysphasies : de l'évaluation à la rééducation (pp. 129-152). Issy-les-Moulineaux, France: Elsevier-Masson.

Vandenput, S., Detroz, P., Brouwir, C., Durieux, N., & Pasleau, F. (2012). E-books : what interest(s) in 2012 for life sciences' library users at the University of Liège, Belgium? Journal of the European Association for Health Information and Libraries, 8 (4), 9-11.

Durieux, N., Pasleau, F., Vandenput, S., Detroz, P., & Maillart, C. (2012). L’Evidence-Based Practice et les logopèdes en Communauté française de Belgique : résultats préliminaires d'une enquête. UPLF-Info, XXIV (5).

Durieux, N., & Pasleau, F. (16 June 2010). Comparing the effectiveness of alternative investigation methods for library environmental evaluation [Paper presentation]. EAHIL 2010 : 12th European Conference of Medical and Health Libraries, Lisbonne, Portugal.

Brouwir, C., Vandenput, S., Maas, M., Durieux, N., Fairon, N., & Pasleau, F. (August 2008). Placing the academic library at the center of veterinary PhD students' training. Journal of the European Association for Health Information and Libraries, 4 (3), 18-20.

Durieux, N., Vandenput, S., Brouwir, C., Fairon, N., & Pasleau, F. (26 June 2008). Merging academic libraries: An opportunity for a face-lift? [Paper presentation]. EAHIL 2008 : 11th European Conference of Medical and Health Libraries, Helsinki, Finland.

Fairon, N., Brouwir, C., Durieux, N., Vandenput, S., & Pasleau, F. (2008). How do users formulate their queries? A morpho-syntactic analysis [Paper presentation]. 11th European Conference of Medical and Health Libraries, Helsinki (Finland) June 2008, Helsinki, Finland.

Pasleau, F., Brouwir, C., Durieux, N., Fairon, N., Spronck, S., & Vandenput, S. (15 September 2007). Sharing inter-faculty teaching experiences for improved training in information literacy [Paper presentation]. European Association for Health Information & Libraries - Workshop 2007 - Pathway to new roles, Krakow, Poland.

Vandenput, S., Fairon, N., Durieux, N., & Pasleau, F. (15 September 2006). Easy access to medical literature: are users' habits changing? Is it a threat to science quality? [Paper presentation]. 10th European Conference of Medical and Health Libraries, Cluj-Napoca, Romania.

Contact ORBi