Paper published in a book (Scientific congresses and symposiums)
La mobilité en éducation du collège à l’université, au prisme des interactions numériques des enseignants et apprenants
Céci, Jean-François
2018In Bonfils, Philippe; Massou, Luc; Remond, Emilie (Eds.) Enseignement supérieur et numérique. Mondialisation, mobilités
Peer reviewed
 

Files


Full Text
JF-Céci -TICEMED11- mobilité.pdf
Author postprint (1.59 MB) Creative Commons License - Attribution, ShareAlike
Article publié en ouvrage à la suite de cette communication
Download
Annexes
Carte MicroMesoMacro Mobilites educatives.pdf
(42.67 kB) Creative Commons License - Attribution, ShareAlike
Carte des mobilités éducatives
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
mobilité; éducation; TICE; transition numérique
Abstract :
[fr] L'objet de cette contribution est d'étudier la mobilité en éducation, au prisme des interactions numériques scolaires. Nous étudierons pour cela les usages et perceptions autour du numérique éducatif, des enseignants et apprenants, du collège à l'université. En première partie, nous proposerons une typologie des mobilités éducatives que nous conceptualiserons selon trois niveaux : micro-mobilité, méso-mobilité et macro-mobilité. Ces niveaux seront détaillés par une cartographie conceptuelle. En deuxième partie et grâce aux résultats d'une étude empirique menée sur cinq établissements d'une ville française, nous illustrerons certaines formes de mobilités éducatives et répondrons à diverses questions portant sur le numérique comme support d'apprentissage. Au final, notre écosystème éducatif s'est-il emparé du numérique, notamment pour développer la mobilité dans une société mondialisée ?
[en] The purpose of this contribution is to study mobility in education through the lens of digital interactions in schools. To this end, we will examine the uses and perceptions of digital education among teachers and learners, from middle school to university. In the first part, we will propose a typology of educational mobility, which we will conceptualize according to three levels: micro-mobility, meso-mobility, and macro-mobility. These levels will be detailed through a conceptual map. In the second part, using the results of an empirical study conducted on five schools in a French city, we will illustrate certain forms of educational mobility and answer various questions about digital technology as a learning medium. Ultimately, has our educational ecosystem embraced digital technology, particularly to develop mobility in a globalized society?
Research Center/Unit :
Laboratoire Passages - Université de Pau et Pays de l'Adour
Disciplines :
Education & instruction
Sociology & social sciences
Communication & mass media
Author, co-author :
Céci, Jean-François  ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Technopédagogie et technologies numériques dans les systèmes d'éducation et de formation
Language :
French
Title :
La mobilité en éducation du collège à l’université, au prisme des interactions numériques des enseignants et apprenants
Alternative titles :
[en] Mobility in education from middle school to university, through the prism of digital interactions between teachers and learners
Publication date :
29 March 2018
Event name :
Colloque international Ticemed11
Event place :
Marrakech, Morocco
Event date :
du 29 au 31 mars 2018
Audience :
International
Main work title :
Enseignement supérieur et numérique. Mondialisation, mobilités
Main work alternative title :
[en] Higher education and digital technology. Globalization, mobility
Author, co-author :
Bonfils, Philippe
Massou, Luc
Remond, Emilie
Publisher :
Questions de communication – Série actes 42 / 2021, Nancy, France
Edition :
Questions de communication – Série actes
ISBN/EAN :
2814305956
Collection name :
Série actes 42
Pages :
173-194
Peer review/Selection committee :
Peer reviewed
Development Goals :
4. Quality education
Funders :
UPPA - Université de Pau et Pays de l'Adour
Funding text :
Laboratoire Passages - Université de Pau et Pays de l'Adour
Available on ORBi :
since 29 June 2025

Statistics


Number of views
18 (1 by ULiège)
Number of downloads
9 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi