Article (Scientific journals)
La mobilité en éducation du collège à l’université, au prisme des interactions numériques des enseignants et apprenants
Céci, Jean-François
2021In Quest. commun., sér. act. - Questions de communication. Série actes, (42), p. 172-192
Peer reviewed
 

Files


Full Text
JF-Céci -TICEMED11- mobilité.pdf
Publisher postprint (1.59 MB) Creative Commons License - Attribution, ShareAlike
Download
Annexes
73.JPG
(137.96 kB)
Activités numériques en classe
Download
mobilite3.jpg
(70.48 kB)
Niveaux de mobilités en éducation à l'ère du numérique
Download
Carte MicroMesoMacro Mobilites educatives.pdf
(42.67 kB) Creative Commons License - Attribution, ShareAlike
Carte mentale des micro-méso-macro mobilités éducatives à l'ère numérique
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
mobilité éducative; mobilité cognitive; mobilité physique; TICE; écosystème éducatif; mondialisation
Abstract :
[fr] L’objet de cette contribution est d’étudier la mobilité en éducation, au prisme des interactions numériques scolaires. Nous étudierons pour cela les usages et perceptions autour du numérique éducatif, des enseignants et apprenants, du collège à l’université. En première partie, nous proposerons une typologie des mobilités éducatives que nous conceptualiserons selon trois niveaux : micro-mobilité, méso-mobilité et macro-mobilité. Ces niveaux seront détaillés par une cartographie conceptuelle. En deuxième partie et grâce aux résultats d’une étude empirique menée sur cinq établissements d’une ville française, nous illustrerons certaines formes de mobilités éducatives et répondrons à diverses questions portant sur le numérique comme support d’apprentissage. Au final, notre écosystème éducatif s’est-il emparé du numérique, notamment pour développer la mobilité dans une société mondialisée ?
[en] The purpose of this contribution is to study mobility in education, through the prism of digital school interactions. To do this, we will study the uses and perceptions around digital education, of teachers and learners, from college to university. In the first part, we will propose a typology of educational mobility that we will conceptualize according to three levels: micro-mobility, meso-mobility and macro-mobility. These levels will be detailed by a mind-mapping. In the second part and thanks to the results of an empirical study carried out on five establishments in a French city, we will illustrate certain forms of educational mobility and answer various questions relating to digital technology as a learning medium. In the end, has our educational ecosystem taken hold of digital, in particular to develop mobility in a globalized society?
Disciplines :
Communication & mass media
Education & instruction
Sociology & social sciences
Author, co-author :
Céci, Jean-François  ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Technopédagogie et technologies numériques dans les systèmes d'éducation et de formation
Language :
French
Title :
La mobilité en éducation du collège à l’université, au prisme des interactions numériques des enseignants et apprenants
Alternative titles :
[en] Mobility in education from college to university, through the prism of the digital interactions of teachers and learners
Publication date :
10 June 2021
Journal title :
Quest. commun., sér. act. - Questions de communication. Série actes
ISSN :
1969-9042
Publisher :
Presses universitaires de Nancy, Nancy, France
Special issue title :
Enseignement supérieur et numérique : Mondialisation, mobilités
Issue :
42
Pages :
172-192
Peer reviewed :
Peer reviewed
Development Goals :
4. Quality education
Available on ORBi :
since 23 June 2025

Statistics


Number of views
80 (18 by ULiège)
Number of downloads
20 (4 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi