Article (Scientific journals)
Le profil de l’apprenant numérique, du collège à l’université : le cas de Pau
Céci, Jean-François
2019In Formation et Profession : Revue Scientifique Internationale en Education, 27 (3), p. 91-112
Peer reviewed
 

Files


Full Text
JF CECI v27_n03_485.pdf
Publisher postprint (3.8 MB) Creative Commons License - Attribution, ShareAlike
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Hyperconnexion; numérique éducatif; apprenant numérique; Usages numériques
Abstract :
[fr] Une étude de terrain visant à cartographier les usages numériques formels et informels des apprenants, du collège à l’université, confirme que ces jeunes sont hyperconnectés. Cette hyperconnexion se manifeste à travers un large éventail d’activités numériques génératrices d’apprentissages. Le présent article mettra l’accent sur la sensation d’apprendre avec le numérique, dans un contexte aussi bien formel qu’informel. Nous dresserons ensuite, s’il existe, un profil type de l’apprenant numérique, une personne aimant apprendre sur écrans et souhaitant voir se développer le numérique éducatif. Enfin, à l’aune de ces résultats, nous pourrons voir si l’École (au sens large de la 6e à M2) s’est emparée du numérique pour faire apprendre. La partie empirique de cette étude est basée sur un pluralisme méthodologique, mêlant une approche qualitative et quantitative.
[en] A sociological study with the aim to map the formal and informal digital practices of learners, from secondary school up to university, shows that young people are hyper-connected. This hyper-connectivity manifests itself through a large panel of digital activities, generating learning of different types. This paper focuses on the feeling of learning with digital, both in a formal and informal context. Then, if it exists, we will draw up a typical profile of the digital learner, a person who likes to learn on screens and wishing to see the development of digital education. Finally, by the yardstick of these results, we will be able to see if School (in the broad sense of the 6th to M2) has seized digital technology to teach. The empirical part of this study is based on a methodological pluralism, combining a qualitative and quantitative approach.
Disciplines :
Education & instruction
Sociology & social sciences
Communication & mass media
Author, co-author :
Céci, Jean-François  ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Technopédagogie et technologies numériques dans les systèmes d'éducation et de formation
Language :
French
Title :
Le profil de l’apprenant numérique, du collège à l’université : le cas de Pau
Alternative titles :
[en] The digital learner profile, from college to university: case of Pau
Publication date :
2019
Journal title :
Formation et Profession : Revue Scientifique Internationale en Education
ISSN :
1718-8237
eISSN :
2368-9226
Publisher :
Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE), Montréal, Canada
Special issue title :
Les théories critiques et le numérique en éducation : quelles propositions théoriques et quelles applications empiriques ?
Volume :
27
Issue :
3
Pages :
91-112
Peer reviewed :
Peer reviewed
Development Goals :
4. Quality education
Available on ORBi :
since 23 June 2025

Statistics


Number of views
18 (0 by ULiège)
Number of downloads
14 (0 by ULiège)

OpenCitations
 
0
OpenAlex citations
 
2

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi