digital culture; digital citizenship; digital risks; cyber threats
Abstract :
[en] The emergence of a “digital culture” is described in terms of its major benefits, problems and risks, which fuel several controversies. The individual now lives in a “connected” society and world. Does this lead to a form of “digital citizenship”? Since citizenship is closely related to the educational system, are our schools capable of introducing this digital culture, not just its positive aspects but also the related risks? [fr] Nous proposons d’esquisser l’émergence d’une culture numérique, au prisme des principaux bienfaits, problèmes et risques alimentant les nombreuses controverses autour du numérique. L’individu vit dorénavant dans une société et un monde connectés : cela nous renvoie-t-il vers une forme de citoyenneté numérique ? La citoyenneté et l’École étant intimement liées, avons-nous l’utilité d’une École introduisant cette culture numérique, et au-delà des apports positifs, d’une École du risque numérique ?
Disciplines :
Education & instruction Communication & mass media Sociology & social sciences
Author, co-author :
Céci, Jean-François ; Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Technopédagogie et technologies numériques dans les systèmes d'éducation et de formation
Language :
English
Title :
Toward a school of digital risks?
Alternative titles :
[fr] Vers une école du risque numérique ?
Publication date :
02 December 2019
Journal title :
Enjeux Numériques
ISSN :
2607-9984
eISSN :
2781-1263
Publisher :
Conseil général de l'Économie, ministère de l'Économie et des Finances, France