Paper published in a book (Scientific congresses and symposiums)
Innovation pédagogique et hybridations, au prisme du numérique : une taxonomie de l’innovation pédagogique instrumentée
Céci, Jean-François
2023In Bonfils, Philippe; Dumas, Philippe; Massou, Luc (Eds.) Actes / Proceedings TICEMED 13
Peer reviewed
 

Files


Full Text
2023-Ticemed13 - Taxonomie innovation.pdf
Author postprint (648.44 kB) Creative Commons License - Attribution, ShareAlike
Download
Annexes
coul_Page_15.jpg
(1.26 MB) Creative Commons License - Attribution, ShareAlike
Tableau des principaux critères d'amplification technopédagogiques
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Innovation; pédagogie; numérique; hybridation; taxonomie; ingénierie; technopédagogie; typologie
Abstract :
[fr] La forme scolaire est remise en perspective face aux enjeux des contextes technologique, pandémique et géopolitique actuels. Le numérique est alors convoqué comme un levier d’innovation pédagogique en brisant les frontières de la classe et du temps scolaire, et en démultipliant les capacités co-créatives. Dès lors, pour appréhender l’innovation technopédagogique au prisme de la diversité des représentations des acteurs du terrain pédagogique, nous avons effectué une analyse portant sur une revue de littérature plurielle, sur une décennie. Parmi les résultats issus de cette vaste base de représentations, nous avons brossé un portrait objectivé de l’innovation pédagogique, basée sur une combinatoire de 25 scénarios pédagogiques, de 17 catégories d’artefacts numériques, de 14 catégories de logiciels et de sept espaces d’apprentissages recensés. Nous avons également pu révéler neuf critères pour lesquels le numérique apporte une plus-value : distance, temps, nombre d’étudiants, individualisation, équité, interaction, conceptualisation, créativité, engagement. De ce travail de taxonomie de l’innovation pédagogique, nous verrons qu’il en découle neuf formes distinctes d’hybridations des formations et que l’ensemble peut constituer un modèle utile pour une ingénierie technopédagogique particulièrement sollicitée en cette période de crise pandémique et géopolitique.
[en] The school form is put into perspective in the face of the challenges of the current technological, pandemic and geopolitical context. Digital is then used as a lever for pedagogical innovation by breaking down the boundaries of the classroom and school time, and by increasing co-creative capacities. Therefore, in order to understand techno-pedagogical innovation through the prism of the diversity of representations of actors in the educational field, we carried out an analysis of a plural literature review over a decade. Among the results from this vast base of representations, we have painted an objective portrait of pedagogical innovation, based on a combination of 25 pedagogical scenarios, 17 categories of digital artefacts, 14 categories of software and seven learning spaces identified. We were also able to reveal nine criteria for which digital brings added value: distance, time, number of students, individualization, equity, interaction, conceptualization, creativity, commitment. From this work of taxonomy of educational innovation, we will see that nine distinct forms of hybridization of training result from this, and that all of them can constitute a useful model for techno-pedagogical engineering, which is particularly in demand in this period of pandemic and geopolitical crisis.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Céci, Jean-François  ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Technopédagogie et technologies numériques dans les systèmes d'éducation et de formation
Language :
French
Title :
Innovation pédagogique et hybridations, au prisme du numérique : une taxonomie de l’innovation pédagogique instrumentée
Alternative titles :
[en] Pedagogical innovation and hybridizations, through the prism of digital technology: a taxonomy of instrumented pedagogical innovation
Publication date :
16 January 2023
Event name :
Colloque International TICEMED 13 - Hybridation des formations : de la continuité à l’innovation pédagogique ?
Event organizer :
Ticemed, Imsic, Crem, Panteion
Event place :
Athènes, Greece
Event date :
du 17 au 18 octobre 2022
Audience :
International
Main work title :
Actes / Proceedings TICEMED 13
Author, co-author :
Bonfils, Philippe;  UTLN - Université de Toulon
Dumas, Philippe;  UTLN - Université de Toulon
Massou, Luc;  UL - Université de Lorraine
Publisher :
RIHM
Pages :
43-63
Peer reviewed :
Peer reviewed
Development Goals :
4. Quality education
Available on ORBi :
since 05 February 2025

Statistics


Number of views
437 (71 by ULiège)
Number of downloads
218 (31 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi