Article (Scientific journals)
L'archéologie des médias arrive en France - L'exemple de Friedrich Kittler
Lange, André
2019In Enjeux de l'Information et de la Communication, 20/1 2019, p. 25-37
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Larcheologie_des_medias_arrive_en_France.pdf
Publisher postprint (198.2 kB) Creative Commons License - Attribution, Non-Commercial, No Derivative
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Archéologie des médias; Friedrich Kittler; Histoire des médias; Ecole de Francfort; science de l'information; télévision; histoire de la télévision
Abstract :
[fr] L’« archéologie des médias » arrive en France avec une vingtaine d’années de retard et suscitel’étonnement des chercheurs en sciences de l’information et de la communication. Dans ce contexte on découvre en France avec près de trente ans de retard l’oeuvre d’un des auteurs les plus cités du champ, même s’il avait pris ses distances avec le label : Friedrich Kittler. L’article explore quelques apports originaux et quelques faiblesses de certains de ses textes importants. En dépit de points très contestables, en particulier en histoire des techniques des médias, l’article présente comme stimulante pour les sciences de l’information et de la communication la confrontation de celles-ci à ses travaux et à ceux des archéologues des médias en ce qu’ils mettent à jour des traces oubliées et remettent en cause des visions classiques de l’histoire des médias.
[en] The "archeology of the media" (Media Archaeology) arrives in France with twenty years of delay and takes by surprise researchers in the sciences of information and communication. In this context we discover in France with nearly thirty years of delay the work of one of the most cited authors of the field, even if he had distanced himself from the label: Friedrich Kittler. The article explores original contributions and also weaknesses in some of his important texts. In spite of some very questionable points, especially in the history of media techniques, the article presents as a stimulus for the information and communication sciences their confrontation with its works and those of the media archaeologists that update forgotten traces and challenge classic visions of media history.
Disciplines :
Philosophy & ethics
History
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others
Communication & mass media
Author, co-author :
Lange, André  ;  Université de Liège - ULiège > Département médias, culture et communication > Histoire et théories des arts audiovisuels
Language :
French
Title :
L'archéologie des médias arrive en France - L'exemple de Friedrich Kittler
Publication date :
2019
Journal title :
Enjeux de l'Information et de la Communication
eISSN :
1778-4239
Publisher :
GRESEC / Université de Grenoble, Grenoble, France
Volume :
20/1 2019
Pages :
25-37
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 24 September 2024

Statistics


Number of views
7 (1 by ULiège)
Number of downloads
3 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi