Du cours d’éducation physique à la vie quotidienne : quels sont les ressentis et les perceptions des adolescents et jeunes adultes belges francophones ?
éducation physique; ancrage sociétal; vie quotidienne; école secondaire; jeune adulte
Abstract :
[fr] Depuis plusieurs années, l’inactivité physique est un fléau pour la société (Organisation Mondiale de la Santé - OMS, 2022). La littérature met en évidence un déclin considérable de l’activité physique au cours de l’adolescence, surtout vers la fin de l’adolescence (Diehl et Hilger, 2016 ; Kwan et Faulkner, 2011). Néanmoins, l’école et l’enseignant d’éducation physique sont en première ligne pour encourager les jeunes à adopter un style de vie sain et actif sur le long terme (Turcotte et al. 2023). A travers une approche qualitative et grâce à la méthode de l’incident critique, cette recherche a analysé les ressentis et les perceptions de 477 élèves de l’enseignement secondaire supérieur et de 127 jeunes adultes (18-25 ans) sur la place de l’activité physique dans les écoles et sur les apports du cours d’éducation physique dans leur vie quotidienne. Les résultats ont révélé que la promotion de l’activité physique à l’école reste un sujet peu développé. De plus, les incidents critiques positifs ont pu mettre en évidence que les éléments retenus et applicables dans la vie quotidienne sont essentiellement centrés sur la pratique autonome. Cependant, les incidents critiques négatifs mettent en avant les aspects psychologiques avec une diminution de la confiance et de l’estime de soi. [en] For several years, physical inactivity has been a scourge for society (World Health Organization - WHO, 2022). With the increase in sedentary activities, there is a considerable drop-in physical activity during adolescence, especially towards the end of the teenage years (Diehl & Hilger, 2016 ; Kwan & Faulkner, 2011). Nevertheless, schools and education teachers are on the front line when it comes to encouraging young people to adopt a healthy and active lifestyle over the long term (Turcotte et al. 2023). Using a qualitative approach and the critical incident method, this research analyzed the feelings and perceptions of 477 upper secondary school pupils and 127 young adults (aged 18-25) about the place of physical activity at school and the contribution of physical education classes to their daily lives. The results revealed that the promotion of physical activity at school remains an underdeveloped subject. Moreover, the positive critical incidents highlighted the fact that the elements retained and applicable in everyday life are essentially centered on independent practice. On the other hand, the negative critical incidents highlighted the psychological aspects, with a reduction in self-confidence and self-esteem.
Research Center/Unit :
DIDACTIfen - Unité de Recherche en Didactique et Formation des Enseignants - ULiège RUCHE - Research Unit for a life-Course perspective on Health & Education - ULiège
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Remacle, Maurine ; Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'activité physique et de la réadaptation > Intervention et gestion en activités physiques et sportives
De Raeve, Robin
Termini, Anthony
Mouton, Alexandre ; Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'activité physique et de la réadaptation > Intervention et gestion en activités physiques et sportives
Language :
French
Title :
Du cours d’éducation physique à la vie quotidienne : quels sont les ressentis et les perceptions des adolescents et jeunes adultes belges francophones ?
Alternative titles :
[en] From physical education classes to daily life : what are the perceptions of French-speaking Belgian teenagers and young adults ?
Publication date :
01 January 2024
Journal title :
eJournal de la Recherche sur l'Intervention en Éducation Physique et Sport
eISSN :
2105-0821
Publisher :
Institut Universitaire de Formation des Maîtres de l'Université Franche-Comté, Besançon, France
scite shows how a scientific paper has been cited by providing the context of the citation, a classification describing whether it supports, mentions, or contrasts the cited claim, and a label indicating in which section the citation was made.
Bibliography
Similar publications
Sorry the service is unavailable at the moment. Please try again later.
This website uses cookies to improve user experience. Read more
Save & Close
Accept all
Decline all
Show detailsHide details
Cookie declaration
About cookies
Strictly necessary
Performance
Strictly necessary cookies allow core website functionality such as user login and account management. The website cannot be used properly without strictly necessary cookies.
This cookie is used by Cookie-Script.com service to remember visitor cookie consent preferences. It is necessary for Cookie-Script.com cookie banner to work properly.
Performance cookies are used to see how visitors use the website, eg. analytics cookies. Those cookies cannot be used to directly identify a certain visitor.
Used to store the attribution information, the referrer initially used to visit the website
Cookies are small text files that are placed on your computer by websites that you visit. Websites use cookies to help users navigate efficiently and perform certain functions. Cookies that are required for the website to operate properly are allowed to be set without your permission. All other cookies need to be approved before they can be set in the browser.
You can change your consent to cookie usage at any time on our Privacy Policy page.