Contribution to collective works (Parts of books)
Comment former les enseignants du primaire pour qu’ils aient envie d’enseigner dehors ? Une analyse des limites d’un dispositif belge de formation initiale
Partoune, Christine
2024In Nicolas, Laura; Boelen, Virginie (Eds.) L'éducation par la nature : théories, pratiques, formations
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Boelen & Nicolas 2024 L'Education par la nature_compressed.pdf
Publisher postprint (2.44 MB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Formation initiale; enseignants; extramuros; dehors; éducation relative à l'environnement
Abstract :
[fr] Cet article présente d’abord les grands axes de la formation à la pratique de l’enseignement en dehors de la classe qui inspirent une équipe de formateurs en géographie, dont l’auteure de ces lignes. Viennent ensuite les résultats de l’analyse de deux facteurs interprétatifs de l’échec de la stratégie mise en œuvre auprès de la majorité des étudiants : le profil de ces derniers et les préjugés des formateurs quant à leur motivation présumée pour l’apprentissage dehors.
[en] First, this article presents the main axes of training in the practice of teaching outside the classroom which inspire a team of geography trainers, including the author of these lines. Next come the results of the analysis of two factors interpreting the failure of the strategy implemented with the majority of students: the profile of the latter and the prejudices of the trainers regarding their presumed motivation for learning outside.
Research center :
Haute Ecole Libre mosane
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Partoune, Christine ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie
Language :
French
Title :
Comment former les enseignants du primaire pour qu’ils aient envie d’enseigner dehors ? Une analyse des limites d’un dispositif belge de formation initiale
Alternative titles :
[en] How could we train primary school teachers so that they wish teaching outside? An analysis of the limits of a Belgian initial training system
Publication date :
31 January 2024
Main work title :
L'éducation par la nature : théories, pratiques, formations
Main work alternative title :
[en] Education through nature: theories, practices, training
Publishing director :
Nicolas, Laura;  UPEC - Université Paris-Est Créteil [FR] > Sciences de l'éducation
Boelen, Virginie;  UQAM - Université du Québec à Montréal [CA] > Didactique
Publisher :
Le Manuscrit, Paris, France
ISBN/EAN :
978-2-304-05530-6
Collection name :
Langues et langages du vivant
Pages :
193-208
Peer reviewed :
Peer reviewed
Development Goals :
4. Quality education
Funders :
SPW - Service Public de Wallonie [BE]
Available on ORBi :
since 06 March 2024

Statistics


Number of views
15 (0 by ULiège)
Number of downloads
0 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi