Contribution to collective works (Parts of books)
Le rapport entre éducation et nature : représentations, visées et pratiques pédagogiques
Partoune, Christine; Sauvé, Lucie
2024In BOELEN, Virginie; NICOLAS, Laura (Eds.) L'éducation par la nature : théories, pratiques, formations
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Boelen & Nicolas 2024 L'Education par la nature_compressed.pdf
Publisher postprint (2.44 MB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
éducation à l'environnement; nature; typologie; valeurs; représentations
Abstract :
[fr] Les pratiques d’éducation dans la nature sont considérées comme une priorité pour les personnes qui défendent l’idée d’école « du dehors ». L’observation de telles pratiques laisse entrevoir une grande diversité de représentations de la nature, explicites ou implicites. Nous proposons une typologie de ces représentations comme outil d’analyse des choix pédagogiques et d’aide à la planification des situations éducatives, en fonction du ou des mode(s) de rapport à la nature que l’on souhaite privilégier.
[en] Education practices in nature are considered a priority for people who defend the idea of ​​“outdoor” schooling. Observing such practices reveals a great diversity of representations of nature, explicit or implicit. We propose a typology of these representations as a tool for analyzing educational choices and helping to plan educational situations, depending on the mode(s) of relationship to nature that we wish to favor.
Research center :
Centre de recherche en éducation et formation relatives à l'environnement et à l'écocitoyenneté
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Partoune, Christine ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie
Sauvé, Lucie;  UQAM - Université du Québec à Montréal [CA] > Didactique > Centr'ERE
Language :
French
Title :
Le rapport entre éducation et nature : représentations, visées et pratiques pédagogiques
Alternative titles :
[en] The relationship between education and nature: representations, aims and educational practices
Publication date :
31 January 2024
Main work title :
L'éducation par la nature : théories, pratiques, formations
Main work alternative title :
[en] Education through nature: theories, practices, training
Publishing director :
BOELEN, Virginie;  UQAM - Université du Québec à Montréal [CA] > Didactique
NICOLAS, Laura;  UPEC - Université Paris-Est Créteil [FR] > Sciences de l'éducation
Publisher :
Le Manuscrit, Paris, France
ISBN/EAN :
978-2-304-05530-6
978-2-304-05531-3
Collection name :
Langues et langages du vivant
Pages :
43-57
Peer reviewed :
Peer reviewed
Development Goals :
4. Quality education
Available on ORBi :
since 06 March 2024

Statistics


Number of views
13 (0 by ULiège)
Number of downloads
0 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi