Article (Scientific journals)
L’efficacité des interventions en mathématiques chez les enfants ayant des troubles intellectuels ou dans le cadre de syndromes génétiques : synthèse narrative d’une série de revues systématiques de la littérature
Lafay, Anne; Cattini, Julie
2020In Glossa : Cahiers de l'UNADRIO, 127, p. 1-31
Peer reviewed
 

Files


Full Text
MathInterventionLitRev_Lafay&Cattini_postprintauteur.pdf
Author postprint (991.1 kB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Mathématiques; Déficience intellectuelle; Intervention; Evidence-based practice; Revue
Abstract :
[fr] Les nombres et les mathématiques ont une importance fondamentale dans notre société. Pourtant, beaucoup de contextes peuvent mener à des difficultés d’apprentissage en mathématiques (exemple : déficience intellectuelle, syndromes génétiques). Il s’agit alors d’apporter l’aide la plus appropriée à chacun des enfants. Cela passe donc par une pratique (enseignante, de soutien scolaire ou d’aide thérapeutique) basée sur les données probantes. L’objectif de la présente étude est d’établir une synthèse narrative d’une série de revues de littérature systématiques et de méta-analyses à propos de l’efficacité des interventions en mathématiques chez l’enfant susceptible de présenter des difficultés mathématiques en dehors du trouble spécifique des apprentissages en mathématiques (ex. syndrome génétique). Le second objectif est d’illustrer une application clinique. La méthodologie utilisée est la revue systématique et la synthèse narrative. Les résultats montrent que les interventions en mathématiques auprès de ces enfants et adolescents sont efficaces pour l’apprentissage immédiat, que des pratiques d’intervention sont identifiables, qu’il est possible d’en dégager des conclusions et de s’appuyer sur celles-ci pour développer un plan d’intervention rigoureux.
[en] Numbers and mathematics have a fundamental importance in our society. Nevertheless, many contexts can lead to difficulties of mathematics learning (example: mild disabilities, genetic syndromes). It involves bringing the best help to each child and thus an evidence-based practice (teaching, remedial courses, or therapeutic help). The objective of the present study is to present an overview and to establish a narrative synthesis of a series of systematic literature reviews and meta-analyzes on the efficiency of the interventions in mathematics for the child susceptible to present with mathematical difficulties except the Mathematics Learning Disabilities (i.e., genetic syndrome). The second aim is to illustrate a clinical application. The used methodology is the systematic review and the narrative synthesis. The results show that the interventions in mathematics with these children and teenagers are effective for the immediate learning, that practices of intervention are recognizable, that it is possible to clear of it of conclusions and to lean on these to develop a rigorous plan of intervention.
Disciplines :
Treatment & clinical psychology
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others
Pediatrics
Author, co-author :
Lafay, Anne;  Concordia University > Mathematics Teaching and Learning Lab
Cattini, Julie  
Language :
French
Title :
L’efficacité des interventions en mathématiques chez les enfants ayant des troubles intellectuels ou dans le cadre de syndromes génétiques : synthèse narrative d’une série de revues systématiques de la littérature
Alternative titles :
[en] Efficiency of the interventions in mathematics in children with intellectual disabilities or genetic syndromes: overview of a series of systematic literature reviews
Publication date :
2020
Journal title :
Glossa : Cahiers de l'UNADRIO
ISSN :
0298-6477
eISSN :
2117-7155
Publisher :
Union Nationale pour le Développement de la Recherche et de l'Evaluation en Orthophonie (UNADREO), Paris, France
Volume :
127
Pages :
1-31
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 23 August 2023

Statistics


Number of views
10 (3 by ULiège)
Number of downloads
2 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi