Article (Scientific journals)
A five-month full-time Eco-traineeship in pre-service primary school training
Partoune, Christine; GRODOS, Anne-Catherine; BERNARD, Hervé et al.
2022In Environmental Education Research
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
CEER_A_2132220_O.pdf
Publisher postprint (1.37 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
pre-service teacher training; service learning; environmental education; eco-citizenship education; outdoor learning; place-based learning; community based learning
Abstract :
[en] Belgian primary schools very rarely adopt an outdoor learning approach. Yet most geography and science teacher trainers involved in pre-service teacher training see the environment around schools as a resource on which to develop learning in all disciplines, and a place to develop environmental and eco-citizenship education. Training teachers to follow this vision is hard, especially now with a generation of students who have a self-confined lifestyle, lack interest in walking and have almost no connection with nature. In the Haute École Libre mosane (Liège, Belgium), an alternative strategy based on a service-learning approach was tested for two years during a whole term: volunteer students followed an eco-traineeship in a non-formal organization, for which they had to design and complete an environmental education project. The main results of this action research are presented here.
[fr] En Belgique francophone, l'enseignement à l'école primaire se passe rarement hors les murs. Pourtant, la plupart des formateurs d'enseignants du primaire en geographie ou en sciences considèrent l'environnement proche de l'école comme une ressource à exploiter pour développer des apprentissages dans toutes les disciplines, et aussi un lieu à partir duquel développer une éducation à l'environnement et à l'écocitoyenneté. Mais former les enseignants dans cette perspective est d'autant plus difficile avec une génération d'étudiants avec un mode de vie autoconfiné, manifestant peu d'intérêt pour la randonnée et un contact souvent inexistant avec la nature. À la Haute École Libre mosane de Liège (Belgique), une stratégie de formation alternative fondée sur l'apprentissage par le service communautaire a été testée deux années consécutives, durant un trimestre entier : des étudiants volontaires ont effectué un écostage dans une association ou une institution publique, pour laquelle ils devaient concevoir et réaliser un projet d'éducation relative à l'environnement. Les principaux résultats de cette recherche-action sont présentés ici.
Research center :
Haute École Libre Mosane
Institut d'Éco-Pédagogie, association sans but lucratif
Disciplines :
Education & instruction
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others
Author, co-author :
Partoune, Christine ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie ; Université de Liège - ULiège > Unités de recherche interfacultaires > Unité de recherche en didactique et formation des enseignants (DIDACTIfen) ; Université de Liège - ULiège > Département de géographie > LMG (Labo de méthodologie des sciences géographiques) ; Haute École Libre mosane > Pédagogique
GRODOS, Anne-Catherine;  Institut d'Éco-Pédagogie, asbl ; Terre en vue, asbl
BERNARD, Hervé;  Haute École Libre mosane > Pédagogique
MEUNIER, Gilles;  Haute École Libre mosane > Pédagogique
Language :
English
Title :
A five-month full-time Eco-traineeship in pre-service primary school training
Alternative titles :
[fr] Un écostage de cinq mois à temps plein en formation initiale d'enseignants du primaire
Publication date :
24 October 2022
Journal title :
Environmental Education Research
ISSN :
1350-4622
eISSN :
1469-5871
Publisher :
Carfax Publishing, United Kingdom
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Development Goals :
4. Quality education
Name of the research project :
Extramuros
Funders :
SPW - Service Public de Wallonie [BE]
Available on ORBi :
since 01 July 2023

Statistics


Number of views
16 (5 by ULiège)
Number of downloads
40 (2 by ULiège)

Scopus citations®
 
1
Scopus citations®
without self-citations
0
OpenCitations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi