Article (Scientific journals)
Maturation de Form@sup : principes et instrument
Poumay, Marianne
2006In Revue Internationale de Pédagogie Universitaire, 3 (2), p. 1-17
Peer reviewed
 

Files


Full Text
A0951_Maturation_de_Form@sup_MP_RITPU.pdf
Publisher postprint (161.62 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Pédagogie universitaire; Formasup; Professionnalisation; Higher Education; Professionalization
Abstract :
[fr] Sans en reprendre la description détaillée, le présent article propose une analyse critique des options prises dans Form@sup, formation postmaîtrise d’une année pour les enseignants du supérieur désireux de s’interroger sur leur pratique professionnelle en développant leur cours en ligne. L’article justifie les fondements théoriques de ce dispositif et souligne les difficultés rencontrées dans la mise en oeuvre de chacun de ses principes de base. Il présente ensuite les options prises pour 2005-2006, insistant sur l’influence du courant de professionnalisation de l’enseignement dans le supérieur. Par ses exemples concrets, il vise aussi à susciter la réflexion et l’échange de pratiques parmi les équipes de « développeurs instructionnels ».
[en] Without resuming its detailed description, the present article proposes a critical analysis of the options taken in Form@sup, a one-year postgraduate degree for higher education teachers who want to question their professional practice through the development of their online course. The article justifies the theoretical backgrounds of this training program and underlines the difficulties encountered in carrying out each of its basic principles. It then presents the decisions made for 2005-2006, insisting on the influence of the Scholarship of Teaching and Learning movement. Through its concrete examples, it also aims at fostering reflection and exchange of practice amongst the instructional developers teams.
Research center :
LabSET - Laboratoire de soutien aux Synergies Education-Technologie - ULiège
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Poumay, Marianne ;  Université de Liège - ULiège > Innovations méthodologiques en pédagogie de l'enseign. sup. - IFRES - LABSET
Language :
French
Title :
Maturation de Form@sup : principes et instrument
Publication date :
2006
Journal title :
Revue Internationale de Pédagogie Universitaire
Volume :
3
Issue :
2
Pages :
1-17
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 27 October 2009

Statistics


Number of views
76 (8 by ULiège)
Number of downloads
79 (16 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi