Article (Scientific journals)
Quelle place pour les émotions des étudiants lorsqu’ils reçoivent des feedbacks à l’université ? Entame d’une recherche par théorisation ancrée
Hausman, Matthieu; Verpoorten, Dominique; Detroz, Pascal
2022In Spirale: Revue de Recherche en Education, 69 (2022), p. 37-46
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
SPIR_069_0037.pdf
Publisher postprint (478.67 kB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Feedback; Émotions; Régulation; Emotions; Regulation
Abstract :
[fr] Depuis une dizaine d’années, la littérature scientifique spécialisée dans le champ des feedbacks semble avoir amorcé un virage important. Le feedback, longtemps considéré uniquement comme un produit, réalisé et transmis par un enseignant à un étudiant, est à présent davantage envisagé comme un processus, dans lequel ce dernier est activement impliqué. Par ailleurs, de plus en plus de recherches attestent de l’importance des émo-tions en situation d’apprentissage. Ce contexte nous a conduits à tenter de mieux saisir la façon dont les émotions interviennent ainsi que leurs effets, dans les situations de feedbacks vécues par les étudiants à l’université. Dans ce but, nous avons entamé une recherche par théorisation ancrée. À ce stade initial de la recherche, nous sommes en me-sure de partager nos premiers résultats et les orientations qu’ils donnent à la suite de notre étude.
[en] In the last decade, the scientific literature on feedback seems to have made a significant shift. Feedback, long considered as a product, produced and transmitted by a teacher to a student, is now considered more as a process, in which the latter is actively involved. Moreover, a growing body of research attests to the significance of emotions in learning situations. This context led us to try to better understand the way emotions intervene and their effects in feedback situations experienced by students at university. To this end, we initiated a grounded theory research. At this early stage of the research, we are in a position to share our initial findings and the directions they provide for the next steps in our study.
Research center :
IFRES
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Hausman, Matthieu  ;  Université de Liège - ULiège > IFRES
Verpoorten, Dominique  ;  Université de Liège - ULiège > IFRES : Pédagogie de l'Enseignement supérieur
Detroz, Pascal  ;  Université de Liège - ULiège > IFRES : Pédagogie de l'Enseignement supérieur
Language :
French
Title :
Quelle place pour les émotions des étudiants lorsqu’ils reçoivent des feedbacks à l’université ? Entame d’une recherche par théorisation ancrée
Alternative titles :
[en] What place for students’emotions when they receive feedback at university?
Publication date :
10 February 2022
Journal title :
Spirale: Revue de Recherche en Education
ISSN :
0994-3722
eISSN :
2118-724X
Publisher :
Université Lille 3. Département Sciences de l’Éducation, Villeneuve d’Ascq, France
Special issue title :
Actualités de la pédagogie universitaire
Volume :
69
Issue :
2022
Pages :
37-46
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 11 February 2022

Statistics


Number of views
103 (30 by ULiège)
Number of downloads
19 (19 by ULiège)

OpenCitations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi