Article (Scientific journals)
Guemazi-Kheffi F., Gagnayre R & Leclercq D. (2022). L’apport d’un débat métacognitif basé sur les degrés de certitude dans les connaissances d’adolescents atteints d’un diabète.
GUEMAZI-KHEFFI, Fatiha; GAGNAYRE, Rémi; Leclercq, Dieudonné
2022In Diabète et Obésité, 17 (150), p. 27-39
 

Files


Full Text
2022 GUEMAZI-KHEFFI GAGNAYRE & LECLERCQ L'apport d'u débat métacogntif Diabète et Obésité.pdf
Publisher postprint (617.34 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Questions Vrai-Faux; auto-évaluation; degrés de certitude; indice de réalisme; signature spectrale; qualité spectrale; diabète; indice de centration; indice de cohérence; utilisabilité des connaissances; réponse acertée; fiabilité; crédibilité; effet facile / difficile; indice de calibration; qualité binaire d'une réponse; qualité ternaire d'une réponse; granulosité des certitudes; auto-diagnostic; débat métacognitif; gain relatif; amélioration relative; Test Spectral Métacognitif
Abstract :
[en] In the context of Patient Education, 13 teens have been tested with the 50 True/false items of the AJD (Aide aux Jeunes Diabétiques). In aditin to each response, they were asked to provide a confidence degree (exepressed in % of chances for their responses to be correct) chosen among 6 possibilities : 5 20 40 60 80 95%. They were immediately infomed of the correct answers. For the12 first items, a debate was organized where the reasons for errors or doubts were exchanged, according to the Spectral Metacognitive Test (SMT) principles. Three monthes later, the same 50 questions were anew answered by the same 13 young pattents. This enabled to compare the average evolution in the 12 STM items (gains) and the 38 non-STM items (status quo).
Research center :
Laboratoire Education et Pratiques de Santé (LEPS) Univ. Sorbonne Paris Nord & Dpt Sc. Santé Publique (DSSP) ULiège
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
GUEMAZI-KHEFFI, Fatiha;  Groupe Hosptalier de la région Mulhouse Sud Alsace (GHRMSA) > Pédiatrie - diabétologie
GAGNAYRE, Rémi;  Univesité Sorbonne Paris Nord - Bobigny > Laboratoire Educations et Pratiques en Santé (LEPS) UR 3412
Leclercq, Dieudonné  ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Département des Sciences de l'éducation
Language :
French
Title :
Guemazi-Kheffi F., Gagnayre R & Leclercq D. (2022). L’apport d’un débat métacognitif basé sur les degrés de certitude dans les connaissances d’adolescents atteints d’un diabète.
Publication date :
January 2022
Journal title :
Diabète et Obésité
ISSN :
2739-2880
Volume :
17
Issue :
150
Pages :
27-39
Available on ORBi :
since 10 February 2022

Statistics


Number of views
154 (8 by ULiège)
Number of downloads
83 (3 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi