Contribution to collective works (Parts of books)
Conceptualiser et évaluer les connaissances pour enseigner les mathématiques
Demonty, Isabelle; Celi, Valentina; Masselot, Pascale et al.
2019In Coppé, S.; Roditi, E.; Celi, V. et al. (Eds.) Nouvelles perspectives en didactique : géométrie, évaluation des apprentissages mathématiques
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Demonty et al 2019.pdf
Author preprint (1.07 MB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
connaissance pour enseigner; vigilance didactique; connaissances pédagogiques de contenu; enseignants en fonction; enseignants en formation; knowledge for teaching; didactical vigilance; pedagogical content knowledge; in-service teachers; pre-service teachers
Abstract :
[fr] Sans prétendre à l’exhaustivité, cet article a pour but d’approcher la question de la conceptualisation et de l’évaluation des connaissances pour enseigner les mathématiques, en envisageant une série de travaux réalisés auprès d’enseignants ou de futurs enseignants de l’école primaire ou du collège et de formateurs d’enseignants. L’idée de base est donc d’explorer un spectre large de recherches menées dans le domaine de l’identification de ce qui relève des connaissances pour enseigner les mathématiques, en vue de créer un espace de discussion sur la conceptualisation de ces connaissances, mais aussi sur les diverses modalités envisagées pour leur évaluation.
[en] Without pretending to be exhaustive, this paper aims to approach the question of conceptualization and evaluation of knowledge for teaching mathematics, by considering a series of works done with mathematics’ teachers or preservice teachers from primary school or college and teacher educators. The basic idea is therefore to consider a broad spectrum of research in the field of identifying what is knowledge to teach mathematics, with a view to creating a space for discussion of the conceptualization of this knowledge, but also on the various modalities envisaged for their evaluation.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Demonty, Isabelle ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Analyse des systèmes et pratiques d'enseignement
Celi, Valentina
Masselot, Pascale
Tempier, Frédérick
Language :
French
Title :
Conceptualiser et évaluer les connaissances pour enseigner les mathématiques
Publication date :
2019
Main work title :
Nouvelles perspectives en didactique : géométrie, évaluation des apprentissages mathématiques
Author, co-author :
Coppé, S.
Roditi, E.
Celi, V.
Chellougui, F.
Tempier, F.
Allard, C.
Corriveau, C.
Haspekian, M.
Masselot, P.
Rousse, S.
Sabra, H.
Kiwan-Zacka, M.
Publisher :
La pensée sauvage, Grenoble, France
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 21 January 2021

Statistics


Number of views
55 (9 by ULiège)
Number of downloads
6 (3 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi