Article (Scientific journals)
Comment j’explore… Un trouble du développement intellectuel chez l'enfant
BARREA, Christophe; LEROY, Patricia; DEBRAY, François-Guillaume et al.
2020In Revue Médicale de Liège, 75 (10), p. 686-691
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Keywords :
Neuropediatry; Disorder of intellectual development; Global developmental delay
Abstract :
[en] Global developmental delay (GDD) and intellectual development disorder (IDD) are common but heterogeneous pediatric conditions. Guided by a rigorous clinical and anamnestic examination, the diagnostic approach is a dynamic process which is not limited to the intelligence quotient measurement. A large panel of paraclinical tests allows etiological exploration; this generally includes biological, genetic, metabolic and iconographic examinations. To maximize therapeutic efficiency and standardize practices, this document provides a guideline for the management of pediatric GDD/IDD.
Disciplines :
Pediatrics
Author, co-author :
BARREA, Christophe  ;  Centre Hospitalier Universitaire de Liège - CHU > Département de Pédiatrie > Service de pédiatrie
LEROY, Patricia ;  Centre Hospitalier Universitaire de Liège - CHU > Département de Pédiatrie > Service de pédiatrie
DEBRAY, François-Guillaume ;  Centre Hospitalier Universitaire de Liège - CHU > Unilab > Centre de prise en charge des maladies métaboliques
ALKAN, Serpil  ;  Centre Hospitalier Universitaire de Liège - CHU > Département de Pédiatrie > Service de pédiatrie
Rousselle, Laurence  ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie > Psychologie du développement cognitif normal et atypique
Language :
English
Title :
Comment j’explore… Un trouble du développement intellectuel chez l'enfant
Alternative titles :
[en] How I explore… a disorder of intellectual development in a child
Publication date :
2020
Journal title :
Revue Médicale de Liège
ISSN :
0370-629X
eISSN :
2566-1566
Publisher :
Université de Liège. Revue Médicale de Liège, Liège, Belgium
Volume :
75
Issue :
10
Pages :
686-691
Peer reviewed :
Peer reviewed
Commentary :
Le retard global du développement (RGD) et le trouble du développement intellectuel (TDI) forment un groupe hétérogène de pathologies pédiatriques relativement fréquentes. Orientée par un examen clinique et anamnestique rigoureux, la démarche diagnostique est un processus dynamique qui ne se limite pas au quotient intellectuel. Son exploration étiologique est menée à travers un large panel d’examens paracliniques qui comprend généralement des examens biologiques, génétiques, métaboliques et iconographiques. Afin d’optimiser le rendement thérapeutique et d’homogénéiser les pratiques, ce document propose un cadre pour la mise au point des RGD/TDI en pédiatrie.
Available on ORBi :
since 23 October 2020

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