Doctoral thesis (Dissertations and theses)
Le financement public des arts de la scène en Belgique, en France et aux États-Unis : Aspects juridiques
Vandenbulke, Antoine
2020
 

Files


Full Text
A. VANDENBULKE - Le financement public des arts de la scène en Belgique, en France et aux États-Unis. Aspects juridiques - 14 juillet 2020.pdf
Author preprint (5.39 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Financement; Arts; Culture; Politique culturelle; Subvention; Mécénat; Intermittents du spectacle; Incitants fiscaux; Cultural policy; Subsidy; Philanthropy; Tax Incentives
Abstract :
[fr] La thèse consiste en une étude analytique et critique des régimes juridiques du financement des arts de la scène en droits belge, français et fédéral américain. En raison des difficultés économiques rencontrées par les opérateurs du secteur et de la volonté politique de soutenir une telle activité jugée d’intérêt général, différents dispositifs juridiques de financement ont été mis en place dans les trois systèmes étudiés. Plus précisément, les autorités publiques interviennent tant directement (par l’octroi de subventions ou d’aides diverses et par la mise sur pied d’un régime social favorable aux travailleurs du spectacle en Belgique et en France) qu’indirectement (au moyen de dépenses fiscales, afin de stimuler l’investissement privé et le mécénat, d’encourager la consommation ou de diminuer les coûts que supportent les acteurs culturels). L’objectif de la thèse est alors de dresser un panorama exhaustif des dispositifs juridiques pertinents au sein de ces trois ordres juridiques et, sur cette base, de déceler l’existence (ou non) d’un certain modèle du financement public des arts de la scène. En particulier, il s’agit de déterminer si les différences entre une approche continentale, a priori plus favorable à une intervention publique directe, et une approche américaine, plus encline à encourager les financements privés, se reflètent également dans les mécanismes juridiques étudiés.
[en] The thesis consists in an analytical and critical study of the legal regimes of performing arts funding in Belgian, French and US federal law. Due to the economic difficulties encountered by the operators of the sector and to the political will to support such an activity of general interest, different legal financing schemes have been put in place in the three systems studied. More specifically, the public authorities intervene both directly (by granting subsidies or various forms of aid and by setting up a social regime favourable to performing arts workers in Belgium and in France) and indirectly (by means of tax expenditures, in order to stimulate private investment and patronage, encourage consumption, or reduce the costs borne by cultural operators). The aim of the thesis is to draw up an exhaustive overview of the relevant legal mechanisms within these three legal orders and, on this basis, to detect the existence (or not) of a certain model of public financing of the performing arts sector. In particular, the aim is to determine whether the differences between a continental approach, a priori more favourable to direct public intervention, and an American approach, more inclined to encourage private funding, are also reflected into the legal mechanisms studied.
Disciplines :
Economic & commercial law
Performing arts
European & international law
Law, criminology & political science: Multidisciplinary, general & others
Metalaw, Roman law, history of law & comparative law
Social law
Tax law
Public law
Author, co-author :
Vandenbulke, Antoine  ;  Université de Liège - ULiège > Département de droit > Droit commercial
Language :
French
Title :
Le financement public des arts de la scène en Belgique, en France et aux États-Unis : Aspects juridiques
Alternative titles :
[en] The Public Funding of Performing Arts in Belgium, France, and the United States: Legal Aspects
[nl] Overheidsfinanciering van de podiumkunsten in België, Frankrijk en de Verenigde Staten: Juridische aspecten
Defense date :
21 October 2020
Number of pages :
590
Institution :
ULiège - Université de Liège
Degree :
Docteur en sciences juridiques
Promotor :
Thirion, Nicolas  ;  Université de Liège - ULiège > Cité
President :
Bourgeois, Marc  ;  Université de Liège - ULiège > Cité
Jury member :
Guglielmi, Gilles
Mastor, Wanda
Romainville, Céline
Weissmann, Daniel
Funders :
ULiège - Université de Liège [BE]
Available on ORBi :
since 09 September 2020

Statistics


Number of views
289 (60 by ULiège)
Number of downloads
132 (52 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi