Advanced practice; Allergy; Competences; Nurse; Skills transfer; Training
Abstract :
[en] Health devices in France and abroad are crossed by strong tensions. Causes are multiple: demography of health professionals strained, non-communicable and chronic diseases on the rise. The need to develop ways of more efficient innovative taken loads becomes a priority. The field of allergology is affected by these tensions in several respects: a steady increase in the prevalence of allergic diseases, necessary training of specialists that can handle complex situations and develop research, organization of new health system, combining hospital medicine and territory. Skills mix between health professionals are already implemented in some medical specialties, as a response to the health needs of populations in the country and especially in medical emptiness. The practice of nursing in allergology requires skills not acquired by the initial degree nursing expertise (bachelor). Nurses practicing in allergy can contribute to device health, when they received solid academic training and background, in support of a strong field experience. The authors analyze advanced practice training in different countries and propose a training program for master level in response to the needs of quality of care and patient safety in this area.
Demoly P., Bosse I., Bouteloup F., De Blay F., Didier A., Dumur J.P., et al. L'offre de soins en allergologie en 2011. Rev Fr Allergol 2011, 51:64-72.
Couraud F., Pruvot F.R. Propositions pour une restructuration du troisième cycle des études médicales 2014, http://isnifr/wp-content/uploads/2014/04/Rapport-Couraud-Pruvot-avril14-2pdf.
Déclaration écrite, au titre de l'article 123 du règlement du Parlement européen, sur la reconnaissance des contraintes associées aux allergies DC\1007295FR.doc 2013.
Walker S., Khan-Wasti S., Fltesher M., Cullinan P., Harris J., Sheikh A. Seasonal allergic rhinitis is associated with detrimental effect on examination performances in United Kingdom teenagers: case-control study. J Allergy Clin Immunol. 2007, 120:381-387.
Pawankar R., Canonica G.W., Holgate S.T., Lockey R.F., Blaiss M.S. WAO white book on allergy: update 2013 2013, http://www.worldallergy.org/.
Zuberbier T., Lötvall J., Simoens S., Subramanian S.V., Church M.K. Economic burden of inadequate management of allergic diseases in the European Union: a GA2LEN review. Allergy 2014, 69:1275-1279.
Rancé F., Didier A., Tunon de Lara M. Quelle est la définition du médecin allergologue?. Rev Fr Allergol 2008, 48:561-563.
Jutel M., Angier L., Palkonen S., Ryan D., Sheikh A., Smith H., et al. Improving allergy management in the primary care network-a holistic approach. Allergy 2013, 68:1362-1369.
Jutel M., Papadopoulos N.G., Gronlund H., Hoffman H.J., Bohle B., Hellings P., et al. Recommendations for the allergy management in the primary care. Allergy 2014, 69:708-718.
Blumenthal D. Part 1: quality of care-what is it?. N Engl J Med 1996, 335:891-893.
Berland Y., Cadet D., Hénard L. Rapport relatif aux métiers en santé de niveau intermédiaire: professionnels d'aujourd'hui et nouveaux métiers: des pistes pour avancer 2011.
Kanny G. Allergies et hypersensibilités chez l'enfant et l'adulte. Aspects épidémiologiques, diagnostiques et principes de traitement. Rev Prat 2012, 62:1-11.
Devictor B. Le service territorial de santé SPTS-Le service public hospitalier (SPH): développer l'approche territoriale et populationnelle de l'offre de santé. Ministère des affaires sociales et de la santé 2014.
Fairman J.A., Rowe R.N.J., Hassmiller S., Shalala D.E. Broadening the scope of nursing practice. N Engl J Med 2011, 364:193-196.
International Council of nurses. http://www.icn.ch/fr/about-icn/about-icn/.
Création de l'espace européen de l'enseignement supérieur. The European Higher Education Area 2004.
Danan J.L. Vers une qualification professionnelle européenne. Soins Cadres 2012, 82:57.
Lykowski V., Trompette J., Dropsy S., Vaxelaire-Pete S., Claudot F., Kanny G. Le rÔle de l'infirmier en éducation thérapeutique des patients allergique à haut risque anaphylactique. Soins 2011, 760:48-50.
Laurant M., Reeves D., Hermens R., Brapenning J., Grol R., Sibbald B. Substitution of doctors by nurses in primary care. Cochrane Database Syst Rev 2005, CD001271.
Ebner C.E., Hussey P.S., Ridgely M.S., McGlynn E.A. Controlling health care spending in Massachussetts: an analysis of options 2009, http://wwwrandorg/pubs/technical_report/2009/RAND_TR733pdf.
Blumenthal D., Abrams M.K. Putting aside preconceptions-Time for dialogue among primary care clinicians. N Engl J Med 2013, 368:1933-A934.
Donelan K., DesRoches C.M., Dittus R.S., Buerhaus P. Perspectives of physicians and nurse practitioners on primary care practice. N Engl J Med 2013, 368:19898-006.
Debout C. Un éclairage international sur les pratiques avancées en soins infirmiers au service des réflexions nationales. Cah Pueric 2011, 244:10-12.
Berland Y., Gausseron T. Rapport "démographie des professions de santé". Ministère de la santé, de la famille et des personnes handicapées 2002.
Berland Y. Rapport "Coopération des professions de santé: le transfert de tâches et de compétences (rapport d'étape)". Ministère de la santé, de la famille et des personnes handicapées 2003.
Berland Y. Rapport "Commission Démographie médicale". Ministère des solidarités, de la santé et de la famille Commission familles, vulnérabilité, pauvreté 2005.
Berland Y. Rapport "Démographie médicale hospitalière". Ministère de la santé et des solidarités 2006, 201.
Berland Y., Bourgueil Y. Rapport "Cinq expérimentations de coopération et de délégation de tâches entre professionnels de santé" 2006.
Loi no2009-879 du 21juillet 2009 portant réforme de l'hÔpital et relative aux patients, à la santé et aux territoires, inséré à l'article 1111-2 du Code de la Santé Publique.
Vigil-Ripoche M.A. Pratiques avancées de quoi parlons-nous? 2013, http://www%20infirmiercom/.
Claudot F. Délégation des tâches et transfert de compétences. Soins 2005, 696(Suppl. 1):s17-s19.
Auxiliaire médicaux titre I. Décret 2004-802. Code de la santé publique. JORF 2004, 37087.
Joint quality initiative: shared 'Dublin' descriptors for short cycle, first cycle, second cycle and third cycle awards 2004, http://www.jointqualitynl/content/descriptors/CompletesetDublinDescriptorsdoc.
Dury C., Hall C., Danan J.L., Montout J., Barbieri-Figueiredo A., Debout C. Specialist nurse in Europe: education, regulation and role. Intern Nurs Rev 2014, 10.1111/inr.12123.
Delamaire M., Lafortune G. Les pratiques infirmières avancées: une description et évaluation des expériences dans 12 pays développés OCDE 2010.
APRN model act/rules and regulations. Chicago: National Council of State Boards of Nursing 2008, https://www.ncsbn.org/APRN_leg_language_approved_8_08.pdf.
Aiken L.H. Nurses for the future. N Engl J Med 2011, 364:196-198.
Borgmeyer A., Gyr P.M., Jamerson P.A., Henry L.D. Evaluation of the role of the pediatric nurse practitioner in an inpatient asthma program. J Pediatr Health Care 2008, 22:273-281.
Refabert L., Le Gouée A., Larre M.C., Petit P. Infirmier(e)s, aides-soignant(e)s, kinsithérapeutes: quel rÔle éducatif?. Rev Fr Allergol 1999, 39:508-514.
Haathela T., Tuomisto L.E., Pietinalho A., Klaukka T., Erhola M., Kaila M., et al. A 10-year asthma programme in Finland: major change for the better. Thorax 2006, 61:663-670.
Professional Certificate in Allergy Nursing 2010, http://wwwunisaeduau/Health-Sciences/Nursing-and-Midwifery/Programs/non-award-courses/Allergy.
Agache I., Ryan D., Rodriguez M.R., Angier E., Jutel M. Allergy management in primary care across European countries-actual status. Allergy 2013, 68:836-843.
Décret no99-747 du 30 aoÛt 1999 modifié par décret no2002-604 du 25 avril 2002 portant création du grade de master.
Décret no2011-2113 du 30 décembre 2011 relatif à l'organisme gestionnaire du développement professionnel continu. JORF 2012, 0001:24.
Danan J.L., Boulangé M., Coudane H., Kanny G. De la nécessité d'innover à l'émergence de pratiques innovantes en santé. HEGEL 2014, 4:279-286. http://hdl.handle.net/2042/54094, 10.4267/2042/54094.
Kaliner M.A., Del Giacco S.G., Crisci C.D., Frew A.J., Liu G., Maspero J., et al. Requirements for physician competencies in allergy: key clinical competencies appropriate for the care of patients with allergic or immunologic diseases. A position statement of the World Allergy Organization. WAO J 2008, 1:42-46.
Malling H.J., Gayraud J., Papageorgiu-Saxoni P., Hornung B., Rosado-Pinto J., Del Giacco S.G. Objectives of training and speciality training core curriculum in allergology and clinical immunology. Allergy 2004, 59:579-588.
Décret no99-747 du 30 aoÛt 1999 modifié par le décret no2002-480 du 8 avril 2002.
Arrêté du 31 juillet 2009 relatif au diplÔme d'État d'infirmier. JORF.0181:13203.
Loi no2002-73 du 17 janvier 2002 de modernisation sociale. JORF 2002, 1008.
Malglaive G. Enseigner à des adultes 2005, PUF, Paris. 4e ed.
Développement professionnel continu des infirmiers. Haute Autorité de Santé 2013, http://wwwhas-santefr/portail/jcms/c_749146/fr/dpc-des-infirmiers.
Domergue J. Rapport d'information déposé en application de l'article 145 du Règlement par la commission des affaires sociales en conclusion des travaux de la mission d'information sur la formation des auxiliaires médicaux 2010, http://wwwassemblee-nationalefr/13/rap-info/i2712asp.