Article (Scientific journals)
Le projet Jonathan: aménager un environnement autour d'un enfant porteur d'autisme
Servais, Véronique
2020In Anthropologie et Santé, 20
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Le « Projet Jonathan ». Aménager un environnement autour d’un enfant porteur d’autisme.pdf
Publisher postprint (287.66 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
autisme; autonomie; dauphins; Deligny; but conscient; auto-ethnographie; autism; autonomy; dolphins; conscious purpose; auto-ethnography
Abstract :
[fr] Le texte est un retour réflexif sur un travail clinique réalisé par une équipe, dont a fait partie l’auteur, avec un enfant porteur d’autisme, Jonathan, en l’emmenant rencontrer quotidiennement des dauphins captifs durant trois étés consécutifs. Ce travail ancien est présenté à la lumière des écrits de Fernand Deligny, découverts longtemps après la fin du projet, qui m’ont permis de l’envisager sous un jour nouveau et de formaliser ce qui m’apparaissait jusqu’alors comme indicible. L’élément clé du travail avec Jonathan est identifié comme l’aménagement, autour de l’enfant et avec lui, d’un environnement matériel, relationnel et symbolique ayant pour particularités d’accepter l’incertitude et les narrations multiples, de se retenir d’imposer un savoir a priori et de permettre ainsi à Jonathan de prendre une place au sein de notre équipe. En s’appuyant sur les notes prises au cours du projet et sur l’écho qu’en renvoie ma lecture des écrits de Deligny, le présent récit identifie les traits saillants de ce travail, amenant à qualifier la manière d’agir avec Jonathan, « d’agir ensemble dans le "non vouloir" », une manière d’agir qui tente d’éviter, autant que faire se peut, les buts conscients.
[en] The text is a reflexive work on clinical care that was carried out by a team, to which the author belonged, with a child with autism, Jonathan. For three consecutive summers, Jonathan was taken to meet captive dolphins on a daily basis. This old work is presented anew in the light of Fernand Deligny's writings, discovered long after the project was completed, which allowed me to see it in a new light and to formalize what seemed to me until then to be unspeakable. The key element of the work with Jonathan is identified as the development, around and with the child, of a material, relational and symbolic environment whose particularities are to accept uncertainty and multiple narratives, to refrain from imposing a priori knowledge and thus to allow Jonathan to take a place within our team. Based on the notes taken during the project and on the echo given by my reading of Deligny's writings, this narrative identifies the salient features of this work, leading me to qualify the way of acting with Jonathan, "to act together in the 'unwilling'", a way of acting that tries to avoid, as much as possible, conscious purposes.
Research center :
IRSS - Institut de recherches en Sciences Sociales - ULiège
Disciplines :
Anthropology
Author, co-author :
Servais, Véronique  ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences sociales > Anthropologie de la communication
Language :
French
Title :
Le projet Jonathan: aménager un environnement autour d'un enfant porteur d'autisme
Alternative titles :
[en] The "Jonathan Project". Creating an environment around a child with autism
Publication date :
2020
Journal title :
Anthropologie et Santé
eISSN :
2111-5028
Publisher :
Association Anthropologie Médicale Appliquée au Développement et à la Santé, France
Special issue title :
Les vies de la psychiatrie et la reconfection de l'ordinaire
Volume :
20
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Funders :
F.R.S.-FNRS - Fonds de la Recherche Scientifique [BE]
Available on ORBi :
since 23 May 2020

Statistics


Number of views
170 (21 by ULiège)
Number of downloads
129 (18 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi