Article (Scientific journals)
L’humour en contexte éducatif : la portée heuristique de quelques expressions classiques
Faulx, Daniel
2019In Cahiers Internationaux de Psychologie Sociale, 121-122 (1-2), p. 5-24
Peer reviewed
 

Files


Full Text
les expressions humoristiques d'adultes envers les enfants, qu'en penser ? 2.pdf
Publisher postprint (240.55 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Communication enseignant-élève; Relation pédagogique; Langage; Humour
Abstract :
[fr] Certaines phrases humoristiques sont généralement considérées comme des blagues insignifiantes. Et pourtant, le fait est que ces expressions continuent d’exister, au point de devenir des « classiques « dans le contexte éducatif. Que nous apprennent ces expressions humoristiques répétitives sur les relations entre enfants et adultes dans les contextes éducatifs ? Sur les conceptions de l’apprentissage qui circulent dans nos systèmes d’enseignement ? Sur les relations dans les systèmes éducatifs et leur régulation ? Sur les tensions entre les conceptions éducatives des éducateurs et les besoins des apprenants ? Au sujet des abus possibles qu’ils révèlent ? Et quel est leur effet ? Telles sont les questions qui sont à la base de notre discussion.
[en] Certain humoristic phrases are generally considered as insignificant jokes. And yet, the fact of the matter is that these expressions continue to exist, to the point of becoming ‘classics’ in the educational context. What do these repetitive humoristic expressions teach us about child-adult relations in educational contexts? About the conceptions of learning that circulate in our teaching systems? About the relations in education systems and how they are regulated? About the tensions between the educational conceptions of the educators and the learners’ needs? About the possible abuse they reveal? And what effect do they have? These are the questions at the basis of our discussion.
Disciplines :
Communication & mass media
Education & instruction
Author, co-author :
Faulx, Daniel ;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'éducation > Apprentissage et formation continue des adultes
Language :
French
Title :
L’humour en contexte éducatif : la portée heuristique de quelques expressions classiques
Alternative titles :
[en] Humour in an educational context: the heuristic reach of a few classic expressions
Publication date :
2019
Journal title :
Cahiers Internationaux de Psychologie Sociale
ISSN :
0777-0707
Publisher :
Editions de l’Université de Liège, Liège, Belgium
Volume :
121-122
Issue :
1-2
Pages :
5-24
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 11 September 2019

Statistics


Number of views
111 (6 by ULiège)
Number of downloads
499 (5 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi