Unpublished conference/Abstract (Scientific congresses and symposiums)
Accompagner les étudiants dans la recontextualisation des contenus et des apprentissages pour explorer la réalité des professions. Partage d’expérience autour d’un dispositif pédagogique innovant.
Semal, Nathalie; Denayer, Dorothée
2019 • Colloque IPAPE'2019: Innovation Pédagogique, Accompagnement et Professionnalisation
gestion de l'environnement; pédagogie des controverses; complexité; compétence; contextualisation
Abstract :
[en] This article examines a 15 year-old master level seminar dedicated to the exploration of
environmental complex and contextualized issues . On the basis of this pedagogical experience, we describe how this pedagogical approach deals with dimensions of real work of environmental managers, such as the engagement of subjectivity and affectivity in the work, its relational dimension, the required situational intelligence. We argue that these are mediation skills needed on field as well as expertise skills.
Research Center/Unit :
Socio-Economie, Environnement et Développement
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Semal, Nathalie ; Université de Liège - ULiège > DER Sc. et gest. de l'environnement (Arlon Campus Environ.) > DER Sc. et gest. de l'environnement (Arlon Campus Environ.)
Denayer, Dorothée ; Université de Liège - ULiège > DER Sc. et gest. de l'environnement (Arlon Campus Environ.) > DER Sc. et gest. de l'environnement (Arlon Campus Environ.)
Language :
French
Title :
Accompagner les étudiants dans la recontextualisation des contenus et des apprentissages pour explorer la réalité des professions. Partage d’expérience autour d’un dispositif pédagogique innovant.
Publication date :
25 April 2019
Number of pages :
2
Event name :
Colloque IPAPE'2019: Innovation Pédagogique, Accompagnement et Professionnalisation
Event organizer :
Institut Supérieur des Etudes Technologiques de Djerba (ISET Djerba) Laboratoire Culture et Communication Avignon Université