Article (Scientific journals)
Ludifier un simulateur d’examen en recourant à des badges – Effets sur la participation, la perception et la performance
Marique, Pierre-Xavier; Van de Poël, Jean-François; Verpoorten, Dominique et al.
2018In Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire, 15, p. 15-31
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Volume15no2-15.pdf
Publisher postprint (1.95 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Ludification; Didactique des sciences; e-learning; enseignement supérieur; physique; QCM
Abstract :
[fr] Cet article décrit, analyse et évalue la ludification d’un simulateur d’examen au travers de l’installation d’une dynamique d’octroi de badges. Destiné à des étudiants de première année en médecine, cet outil a pour objectif de les familiariser avec la résolution de QCM et de favoriser la maîtrise des prérequis et de la matière enseignée dans le cadre d’un cours de physique. Cette recherche met en évidence l’impact positif des badges sur la fréquentation du simulateur d’examen, la perception de sa contribution à l’étude et les performances à l’examen.
[en] This article describes, analyses and questions the gamification of an examination simulator through the implementation of a dynamic system of badges used as awards. This tool targets first-year medicine students. Its purpose is to introduce students to MCQ tests and to improve their command of the pre-requisite knowledge and new topics taught in physics classes. This research highlights the positive impact of the examination simulator on participation, performance, and perception. Keywords : Gamification, badges, science education, physics, MCQ, higher education, undergraduate, e learning
Research center :
DidaPhys
DIDACTIfen - Unité de Recherche en Didactique et Formation des Enseignants - ULiège
Disciplines :
Education & instruction
Physics
Author, co-author :
Marique, Pierre-Xavier ;  Université de Liège - ULiège > Département de physique > Département de physique
Van de Poël, Jean-François ;  Université de Liège - ULiège > IFRES
Verpoorten, Dominique  ;  Université de Liège - ULiège > IFRES : Pédagogie de l'Enseignement supérieur
Hoebeke, Maryse  ;  Université de Liège - ULiège > Département de physique > Spectroscopie biomédicale
Language :
French
Title :
Ludifier un simulateur d’examen en recourant à des badges – Effets sur la participation, la perception et la performance
Publication date :
08 November 2018
Journal title :
Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire
eISSN :
1708-7570
Publisher :
Profetic, Montréal, Canada
Volume :
15
Pages :
15-31
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 03 September 2018

Statistics


Number of views
354 (101 by ULiège)
Number of downloads
155 (44 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi