Unpublished conference/Abstract (Scientific congresses and symposiums)
Education physique de qualité, ancrage sociétal, école qui bouge …Théorie et/ou pratique ?
Cloes, Marc
2018Premier colloque international en Sciences du Sport. Education Physique et Sportive en Tunisie : Qu’est ce qu’apprendre ? Comment enseigner ?
 

Files


Full Text
kef_2018_cloes_final.pdf
Publisher postprint (4.2 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Education physique; Littératie physique; Ancrage sociétal; Physical education; Physical literacy; Societal transfer
Abstract :
[fr] Depuis que l’Éducation physique est devenue une activité scolaire obligatoire, ses objectifs ont évolué en fonction des attentes de la société. A l’aube du nouveau millénaire, ceci a résulté en un passage progressif de l’éducation physique sportive à une éducation physique davantage centrée sur la promotion d’un style de vie actif. Au-delà de leur activité en classe, les professeurs d’éducation physique sont de plus en plus identifiés comme les piliers d’une école plus ouverte au bien-être et à la santé. Cette présentation tentera de déterminer si les enseignants ont la capacité d’atteindre les objectifs qui leur sont actuellement fixés, dans quelle mesure ils s’y emploient et quelles approches leur sont proposées au cours de leurs formations initiale et continue pour les amener à remplir leurs rôles. Nous en profiterons pour passer en revue des concepts tels que la littératie physique, l’ancrage sociétal, la responsabilité (‘accoutability’) et l’éducation physique de qualité.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Cloes, Marc  ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences de la motricité > Intervention et gestion en activités physiques et sportives
Language :
French
Title :
Education physique de qualité, ancrage sociétal, école qui bouge …Théorie et/ou pratique ?
Alternative titles :
[en] Quality physical education, societal transfer, active school ... Theory and/or practice?
Publication date :
04 May 2018
Event name :
Premier colloque international en Sciences du Sport. Education Physique et Sportive en Tunisie : Qu’est ce qu’apprendre ? Comment enseigner ?
Event organizer :
ISSEP du Kef
Event place :
Le Kef, Tunisia
Event date :
3-4 mai 2018
By request :
Yes
Audience :
International
Commentary :
Since physical education has become a compulsory school subject, its goals have evolved according to society's expectations. At the dawn of the new millennium, this has resulted in a gradual shift from a sport centered PE to a physical education focused more on promoting an active lifestyle. Beyond their classroom activity, PE teachers are increasingly identified as the pillars of a school more open to well-being and health. This presentation will attempt to determine whether teachers have the capacity to achieve the objectives currently set for them, to what extent they are working on it and what approaches are offered to them during their initial and inservice training to get them to fulfill their objectives roles. We will take this opportunity to review concepts such as physical literacy, societal transfer, accoutability and quality physical education.
Available on ORBi :
since 09 May 2018

Statistics


Number of views
381 (15 by ULiège)
Number of downloads
341 (18 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi