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La « réflexivité » : une compétence transversale dans la formation des enseignants ?
Hindryckx, Marie-Noëlle; Schneider, Maggy
2019In Recherches en Education, 37
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Keywords :
réflexivité; compétence transversale; didactique des mathématiques; didactique des sciences; démarche scientifique; formation des enseignants; reflexivity; cross-curricular competence; sciences didactic; mathematics didactic; teachers training; scientific investigation
Abstract :
[en] In French-speaking Belgium, a decree on the training of teachers specifies a set of objectives and of attitudes that must be aimed by any didactic device designed to prepare them for their future job. This set is largely dictated by the model of the "reflective practitioner" able to "have reflective regards to his practice" in order to adapt the way he teaches to the classroom circumstances by a "back and forth" between theory and practice. Two case studies at the upper secondary level, concerning the biological sciences and the mathematics, allow us to point out knowledge related to the epistemology of the concerned knowledge, whose lack of control, by the students-teachers in initial formation, prevents them to be reflexive in choosing a teaching method and especially feeding it appropriately. Looking at reflexivity, we examine here the concept of cross-curricular competence and its "sensitivity" to more strictly disciplinary knowledge, hoping to add elements into the current debate on this subject whether it is about disciplinary learning or teachers training.
[fr] En Belgique francophone, un décret sur la formation des enseignants précise un ensemble d’objectifs et d’attitudes que doit viser tout dispositif didactique conçu pour les préparer à leur futur métier. Cet ensemble est largement dicté par le modèle du « praticien réflexif » capable de « porter un regard réflexif sur sa pratique » pour adapter son enseignement aux circonstances par un « va-et-vient » permanent entre théorie et pratique. Deux études de cas au niveau de l’enseignement secondaire, concernant les sciences biologiques et les mathématiques, nous permettent de pointer des connaissances liées à l’épistémologie des savoirs concernés et dont l’absence de maîtrise, chez les élèves-professeurs en formation initiale, les empêche de faire preuve de réflexivité pour choisir une méthode d’enseignement et surtout l’alimenter de manière appropriée. À travers la réflexivité, nous questionnons ici le concept de compétence transversale et sa « sensibilité » aux connaissances plus proprement disciplinaires, en espérant apporter des éléments dans le débat déjà engagé à ce propos, que ce soit au sujet d’apprentissages disciplinaires ou dans la formation professionnelle.
Disciplines :
Education & instruction
Life sciences: Multidisciplinary, general & others
Author, co-author :
Hindryckx, Marie-Noëlle  ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences de la vie > Didactique des sciences biologiques
Schneider, Maggy ;  Université de Liège - ULiège > Département de mathématique > Département de mathématique
Language :
French
Title :
La « réflexivité » : une compétence transversale dans la formation des enseignants ?
Alternative titles :
[en] Is reflexivity a cross-curricular competence in teachers training?
Publication date :
June 2019
Journal title :
Recherches en Education
eISSN :
1954-3077
Publisher :
Université de Nantes, Nantes, France
Special issue title :
Les compétences transversales, un référent pertinent pour la formation?
Volume :
37
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 13 April 2018

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