Article (Scientific journals)
Les mémoires des futurs agrégés : un observatoire et un levier des savoirs
Scheepers, Caroline
2014In Pratiques, 161-162
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Les mémoires des futurs agrégés - un observatoire et un levier des savoirs.pdf
Publisher postprint (332.93 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
formation d'enseignants; mémoires; didactique de l'écriture
Abstract :
[en] What are the dominant didactic models in the speeches of the trainers of teachers? Can we bring to light the speeches held by these trainers about the writing? What places the writing does it hold in training plans? More specifically, what knowledge are mobilized by the future qualified teachers about the writing in the thesis which encloses their initial training? So, the thesis envisages in this perspective as an observatory and an engine favored by the knowledges which is supposed to summon and to shape the apprentice-teacher to conceive, experiment, accompany, to regulate and to estimate a device of writing intended for the pupils of the beginning of the high school. The analysis shows in particular that the works produced by the didacticiens of the writing are little summoned by the students within the framework of their research.
[fr] Quels sont les modèles didactiques dominants dans les discours des formateurs d’enseignants ? Peut-on mettre au jour les discours tenus par ces formateurs à propos de l’écriture ? Quelle place l’écriture tient-elle dans les plans de formation ? Plus spécifiquement, quels savoirs d’ordre scientifique, curriculaire, décrétal et expérienciel sont mobilisés par les futurs agrégés à propos de l’écriture dans le travail de fin d’études (mémoire) qui clôture leur formation initiale en haute école ? Ainsi, le travail de fin d’études (TFE) s’envisage dans cette perspective comme un observatoire et un moteur privilégiés des savoirs qu’est supposé convoquer et façonner l’apprenti-enseignant pour concevoir, expérimenter, accompagner, réguler et évaluer un dispositif d’écriture destiné aux élèves du début du secondaire. L’analyse montre notamment que les travaux produits par les didacticiens de l’écriture sont peu convoqués par les étudiants dans le cadre de leur recherche.
Disciplines :
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others
Author, co-author :
Scheepers, Caroline ;  Université de Liège > Département de langues et littératures romanes > Didactique du français langue première
Language :
French
Title :
Les mémoires des futurs agrégés : un observatoire et un levier des savoirs
Publication date :
01 November 2014
Journal title :
Pratiques
ISSN :
0338-2389
Publisher :
Pratiques, Metz, France
Special issue title :
Ecrire/faire écrire
Volume :
161-162
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 02 November 2016

Statistics


Number of views
41 (0 by ULiège)
Number of downloads
134 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi