Afflerbach, P. & Cho, B.Y. (2009). Determining and Describing Reading Strategies. Internet and Traditional Forms of Reading. Metacognition, strategy and instruction. In Waters, H.S. & Schneider, W. (Eds), Metacognition, use and instruction, New York, Guilford Press.
Coiro, J. & Dobler, E. (2007). Exploring the online reading comprehension strategies used by sixth-grade skilled readers to search for and locate information on the Internet. Reading Research Quarterly, 42-2, 214-257.
Grisay, A., de Jong, J.H., Gebhardt, E., Berezner, A. & Halleux-Monseur, B. (2007). Translation equivalence across PISA countries. Journal of Applied Measurement, 8-3, 249-266.
Lafontaine, D. (2001). Quoi de neuf en littératie? Regard sur trente ans d'évaluation de la lecture. In Collès, L., Dufays, J.L., Fabry, G. & Maeder, C. (Eds), Didactique des langues romanes. Le développement de compétences chez l'apprenant, Bruxelles, De Boeck, 67-82.
Lafontaine, A. (2006). PIRLS 2006. Progress in Reading Literacy Study. Article de synthèse. .
Lafontaine, D. & Monseur, C. (2003). Etude de l'influence du format de question et de la définition de la population sur les disparités garçons-filles en lecture. In Actes du 16ecolloque international de l'Admee-Europe, Evaluation entre efficacité et équité (Liège, 4-6 septembre 2003), Liège, Service de Pédagogie expérimentale, Cahiers de Pédagogie expérimentale, 15-16.
Laveault, D. & Grégoire, J. (1997). Introduction aux théories des tests en sciences humaines. Bruxelles, De Boeck, coll. Méthodes en sciences humaines.
Llorens, A.C., Vidal-Abarca E., Cerdán, R. & Ávila, V. (2014). Adaptative formative feedback to improve strategic search decisions in task-oriented reading. Journal of Computer Assisted Learning, 30-3, 233-251, doi: 10.1111/jcal.12050.
McNamara, D.S. & Magliano, J. (2009). Toward a comprehensive model of comprehension. Psychology of Learning and Motivation, 51, 297-384.
Martin, M.O., Mullis, I.V.S. & Kennedy, A.M. (2007). Pirls 2006, Technical report. Chesnut Hill, MA, Boston College.
Mullis, I.V.S., Martin, M.O., Kennedy, A.M., Trong, K.L. & Sainsbury, M. (2009). PIRLS 2011 Assessment Framework. Chesnut Hill, MA, Boston College.
OCDE (1999). Mesurer les connaissances et compétences des élèves. Un nouveau cadre d'évaluation. Paris, OCDE.
OCDE (2011). Résultats du PISA 2009. Elèves en ligne. Technologies numériques et performance (volume VI). Paris, OCDE.
OCDE (2012). Le cadre d'évaluation de PISA 2009. Les compétences clés en compréhension de l'écrit, en mathématiques et en sciences. Paris, OCDE.
OECD (2015). Students, Computers and Learning: Making the connection. Paris, OECD.
Perkins, D.N. (1995). L'individu-plus. Une vision distribuée de la pensée et de l'apprentissage. Revue française de pédagogie, 111, 57-71.
Purves, A.C. (1973). Literature education in ten countries. International studies in evaluation II. Stockholm, Almqvist & Wiksell.
Rasch, G. (1980). Probabilistic models for some intelligence and attainment tests. Chicago, University of Chicago Press.
Rouet, J.F. & Britt, M.A. (2011). Relevance processes in multiple document comprehension. In McCrudden, M.T., Magliano, J.P. & Schraw, G. (Eds), Text relevance and learning from text, Greenwich, CT, Information Age Publishing, 19-52.
Rouet, J.F. & Britt, M.A. (2014). Learning from multiple documents. In Mayer, R.E. (Ed.) Cambridge handbook of multimedia learning, (2nd ed.), Cambridge, MA, Cambridge University Press.
Rumelhart, D.E. (1985), Toward an interactive model of reading. In Singer, H. & Ruddell, R.B. (Eds), Theoretical models and the processes of reading, (3rd ed.), Newark, DE, International.
Schillings, P., Hindryckx, G., Dupont, V., Matoul, A. & Lafontaine, D. (2012). Pirls 2011. Enquête internationale sur le développement des compétences en lecture des élèves de 4e année primaire. Note de synthèse. .
Schillings, P. & Lafontaine, D. (2013). Les résultats de l'enquête PIRLS sur la lecture en quatrième année primaire : des compétences à mettre à l'étude. Caractères, 44, 5-15.
Thorndike, R.L. (1973). Reading comprehension education in fifteen countries. International studies in evaluation III. Stockholm, Almqvist & Wiksell.