Comment les parents, les enseignants et les cliniciens évaluent les troubles du comportement externalisé du jeune enfant ? Etude de la variabilité des jugements évaluatifs et de son impact sur le développement de l’enfant
[fr] Cette contribution questionne nos pratiques d’évaluation du comportement chez le jeune enfant. Les données concernant le comportement de 118 enfants ont été collectées par questionnaires et observation auprès de leurs parents, leurs enseignants et les cliniciens lors du recrutement et après 12 mois. Les résultats indiquent une variabilité importante entre les jugements évaluatifs des différents informateurs et un impact négatif de cette variabilité sur le développement ultérieur de l’enfant. Les résultats plaident en faveur d’une procédure multi-informateurs et multiméthodes dont les implications sont discutées sur le plan clinique.
Disciplines :
Treatment & clinical psychology
Author, co-author :
Roskam, Isabelle; Université Catholique de Louvain - UCL > Psychological Sciences Research Institute
Stievenart, Marie ; Université Catholique de Louvain - UCL > Psychological Sciences Research Institute
Meunier, Jean-Christophe
Van de Moortele, Gaelle
Kinoo, Philippe
Nassogne, Marie-Cécile
Language :
French
Title :
Comment les parents, les enseignants et les cliniciens évaluent les troubles du comportement externalisé du jeune enfant ? Etude de la variabilité des jugements évaluatifs et de son impact sur le développement de l’enfant
American Psychiatric Association, 1996. DSM IV : Manuel statistique et diagnostique des troubles mentaux. Masson, Paris.
T.M. Achenbach Manual for the CBCL/4-18 and 1991 Profile 1991 University of Vermont, Department of Psychiatry Burlington
T.M. Achenbach, S.H. McConaughy, and C.T. Howell Child/adolescent behavioral and emotional problems: implications of cross-informant correlations for situational specificity Psychological bulletin 101 1987 213 232
M.J. Briggs-Gowan, A.S. Carter, and M. Schwab-Stone Discrepancies among mother, child, and teacher reports: examining the contributions of maternal depression and anxiety Journal of abnormal child psychology 24 6 1996 749 765
T.C. Chi, and S.P. Hinshaw Mother-child relationships of children with ADHD: the role of maternal depressive symptoms and depression-related distortions Journal of abnormal child psychology 30 4 2002 387 400
C.K. Conners Parent and teacher rating forms for the assessment of hyperkineses in children P.A. Keller, L.G. Ritt, Innovation in clinical practice 1982 FI Professionnel Research Exchange Inc Sarrasota
A. De los Reyes, and A.E. Kazdin Informant discrepancies in the assessment of childhood psychopathology: a critical review, theoretical framework, and recommendations for further study Psychological bulletin 131 4 2005 483 509
J. Dumas, P. LaFrenire, F. Capuano, and P. Durning Profil socio-affectif (PSA). Évaluation des compétences sociales et des difficultés d'adaptation des enfants de 2 1/2 6 ans 1997 Éditions du centre de psychologie appliquée Paris
R.F. Ferdinand, J. van der Ende, and F.C. Verhulst Parent-teacher disagreement regarding behavioral and emotional problems in referred children is not a risk factor for poor outcome European child and adolescent psychiatry 16 2007 121 127 (Pubitemid 46643896)
R.F. Ferdinand, J. van der Ende, and F.C. Verhulst Parent-adolescent disagreement regarding psychopathology in adolescents from the general population as a risk factor for adverse outcome Journal of abnormal psychology 113 2004 198 206
H. Grietens, P. Onghena, P. Prinzie, E. Gadeyne, V. Van Assche, and P. Ghesquire Comparison of mothers', fathers', and teachers' reports on problem behavior in 5- to 6-year-old children Journal of psychopathology and behavioral assessment 26 2 2004 137 146
D. Gross, L. Fogg, C. Garvey, and W. Julion Behavior problems in young children: an analysis of cross-informant agreements and disagreements Research in nursing and health 27 2004 413 425
C. Hughes, H. Oksanen, A. Taylor, J. Jackson, L. Murray, and A. Caspi I'm gonna beat you!" SNAP!: an observational paradigm for assessing young children's disruptive behavior in competitive play Journal of child psychology and psychiatry 43 4 2002 507 516
H.C. Kraemer, J.R. Measelle, J.C. Ablow, M.J. Essex, W.T. Boyce, and D.J. Kupfer A new approach to integrating data from multiple informants in psychiatric assessment and research: mixing and matching contexts and perspectives American journal of psychiatry 160 9 2003 1566 1577
P.J. LaFreniere, J.E. Dumas, F. Capuano, and D. Dubeau Development and validation of the preschool socioaffective profile Psychological assessment 4 4 1992 442 450
L. Murray, M. Woolgar, P. Cooper, and A. Hipwell Cognitive vulnerability to depression in five year old children of depressed mothers Journal of child psychology and psychiatry 42 2001 891 900
E.B. Owens, and D.S. Shaw Predicting growth curves of externalizing behavior across the preschool years Journal of abnormal child psychology 31 6 2003 575 590
J.S. Palfrey, M.D. Levine, D.K. Walker, and M. Sullivan The emergence of attention deficit in early childhood: a prospective study Journal of developmental and behavioral pediatrics 6 1985 339 348
N. Richman, J. Stevenson, and P. Graham Pre-school to school: A behavioral study 1982 Academic Press London
I. Roskam, P. Kinoo, and M.-C. Nassogne L'enfant avec troubles externalisés du comportement : approche épigénétique et développementale Neuropsychiatrie de l'enfance et de l'adolescence 55 2007 204 214
Roskam, I., Meunier, J.-C., Stiévenart, M., Van de Moortele, G., Kinoo, P., Nassogne, M.-C. (sous presse). Le diagnostic précoce des troubles du comportement externalisé est-il fiable ? Mise l'épreuve d'une procédure multi informateurs et multi méthodes.
I. Roskam, C. Vandenplas-Holper, and A. de Maere-Gaudissart Mothers' and teachers' ratings of the child's personality. Child's age, gender, scholastic achievement, mother's educational level, and rater effects European review of applied psychology 51 4 2001 289 303
Swanson, J.M., Nolan, E.E., Pelham, W.E., 1992. SNAP-IV. University of California (http://www.adhd.net/ [consulté le 2 octobre 2005]).
C.M. Treutler, and C.C. Epkins Are discrepancies among child, mother, and father reports on children's behavior related to parents' psychological symptoms and aspects of parent-child relationships? Journal of abnormal child psychology 31 1 2003 13 27
Van der Ende, and F.C. Verhulst Informant, gender and age differences in rating of adolescent problem behavior European child and adolescent psychiatry 14 2005 117 126
A. Winsler, and G.L. Wallace Behavior problems and social skills in preschool children: parent-teacher agreement and relations with classroom observations Early education and development 13 1 2002 41 58